به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۳ مرداد ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار چهارم مرداد‌ماه ۱۴۰۱

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار بورس تهران در سومین روز از مردادماه 1401 ، یکی از بدترین روزهای سال را پشت سر گذاشت؛ افت 24 هزار واحدی شاخص کل، کاهش حدود 9 هزارواحدی شاخص کل هم‌وزن، خروج 600 میلیارد تومانی پول حقیقی در حالیکه بیش از 85% از نمادهای بازار در محدوده منفی معامله می‌شدند، نشان از روز سراسر قرمز بازار دارد.
افت سنگین این روزهای بازار در حالیست که انتظار می‌رفت پس از برگزاری مجامع و گزارش‌‌های 3 ماهه برخی از شرکت‌ها خصوصاً گروه پالایشی، وضعیت بازار بهتر از روزهای نزولی و منفی خرداد و تیر باشد اما با توجه به وجود ریسک‌های مختلف و کمبود نقدینگی راه منفی را ادامه داد و به چنین وضعیتی رسید. در رابطه با وضعیت ریسک‌های بازار؛ اگر از دید کلان به این موضوع نگاه کنیم در درجه اول با توجه به وضعیت تورمی در اقتصاد کلان و سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی برای مهار تورم، انتظار می‌رود وضعیت نزولی و یا رکودی در بازار کامودیتی‌ها ادامه دار باشد، بنابراین در چنین شرایطی و ابهام زیاد در مورد آینده کامودیتی‌ها، انتظارات منفی در رابطه با آنها را افزایش داده است. از طرف دیگر به نتیجه نرسیدن برجام و خبرهای منفی پیرامون این موضوع نشان از بی‌برنامه بودن سیاست‌های خارجی ایران و نبود عزم جدی برای به ثمر رسیدن این موضوع دارد. موضوع دیگر افزایش نرخ بهره بین بانکی‌ست؛ با اعلام بانک مرکزی، در پایان چهارمین هفته تیرماه، نرخ بهره بین بانکی به محدوده 21.31 % رسیده است و به روند افزایشی خود ادامه داده است، اثر مستقیم و روانی این موضوع بر بازار سرمایه بر هیچکس پوشیده نیست.
در چنین شرایطی، نباید انتظار ورود پول‌های بزرگ و به تبع آن، پول‌های حقیقی به بازار باشیم. سرمایه‌گذاران، کاملاً به ریسک‌های بازار واقف هستند و این موضوع را درنظر خواهند گرفت.
در کنار ریسک‌های بازار باید به این موضوع توجه کرد، کاهش امیدواری به آینده برجام، افزایش نرخ دلار را در پیش خواهد داشت، بالاخره مقاومت‌های بانک مرکزی و کنترل بازار دلار پایان خواهد یافت و طبیعتاً اثر مثبتی بر شرکت‌های صادرات محور می‌گذارد، باز هم تأکید می‌کنیم که به ریسک‌های اشاره شده در بالا توجه کنید!. این شرایط تا زمانی ادامه خواهد داشت که از ریسک‌های بازار کاسته شود و پول‌های کلان به دید میان مدت این بازار را مناسب بدانند، کلیت بازار ( شاخص کل و یا شاخص هم‌وزن ) در محدوده‌ای نوسان داشته باشد و این موضوع با کاهش نسبت P/E شرکت‌ها همراه شود، جایی که فروشنده‌ی جدی در بازار وجود نداشته باشد و خریداران به خرید ترغیب شوند.
در نهایت برای پیش‌بینی بازار؛ بازار بورس در این محدوده و با توجه به وضعیت تکنیکالی شاخص ، احتمالاً نوسان مثبتی داشته باشد اما این موضوع به معنی رشد و بازدهی معنادار کلیت بازار نخواهد بود، بازار فردا نیز با توجه به وضعیت معاملات امروز، به احتمال فراوان منفی آغاز بکار کند و در ادامه باید دید وضعیت تقاضا، بازار را به کدام سمت خواهد برد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید