به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۴ مرداد ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار پنجم مرداد ۱۴۰۱

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، ابتدای بازار امروز مثبت بود که سهامداران را کمی امیدوار به جبران ریزش سنگین در روز گذشته کرده اما در ادامه بازار به همان روند نزولی که مدت هاست در پیش گرفته است تمایل نشان داد به طوری که در پایان با افت هزار واحدی به عدد یک میلیون و 438 هزار واحد رسید.
روند شاخص هم وزن اما از ابتدا حتی زمانی که شاخص کل مثبت بود هم روی خوشی به سهامداران و بازار نشان نداد و منفی شروع به کار کرد و منفی هم به کار خود پایان داد و با ریزش حدود ۳ هزار واحد به عدد ۳۸۸ هزار واحد رسید.

ارزش معاملات خرد نیز عدد ۲۴۷۲ میلیارد تومان را به ثبت رسانید که نشان می دهد همچنان خبری از ورود جریان نقدینگی به بازار سرمایه نیست .حجم معاملات پایین ۶ میلیاردی نیز گواه بر این نتیجه گیری می باشد.
تنها محرک ، ورود نقدینگی بالاست که می‌تواند به داد این روزهای بازار سرمایه برسد اما در این مدت علاوه بر این که خبری از ورود پول نبود بلکه هر روز نیز شاهد خروج پول از بازار بوده ایم که به نگرانی فعالین بازار در جهت چشم‌انداز آینده بازار سرمایه می افزاید. امروز نیز خروج 376 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار را نظاره گر بودیم .

بحث اصلی این روزها که بازار سرمایه به شدت از آن متاثر است نرخ بهره بانکی میباشد.
عملیات بازار باز از ابزارهای اصلی بانک مرکزی در جهت اتخاذ سیاست های پولی انبساطی و انقباضی میباشد. گزارش منتشر شده از پایگاه اطلاعاتی بانک مرکزی مربوط به عملیات اجرایی سیاست پولی نشان از جمع‌آوری منابع از بازار بین بانکی در جهت اتخاذ سیاست پولی انقباضی به منظور کنترل تورم میباشد. بازخرید اوراق از بازار آزاد توسط بانک مرکزی باعث انتقال منحنی LM در اقتصاد به سمت چپ و بالا میشود که از منظر تعادلی باعث افزایش نرخ بهره از طرفی و کاهش تولید ملی و وقوع رکود و کوچکتر شدن اقتصاد کشور می شود. افزایش نرخ بهره بانکی به هیچ وجه سیگنال مثبتی برای هیچ یک از بخشهای بازار سرمایه کشور نمی باشد. حتی در رابطه با صندوق‌های سرمایه‌گذاری ، صندوق‌های با درآمد ثابت بیشترین ضربه را از اتخاذ این سیاست خواهند خورد چرا که با افزایش نرخ بهره ارزش اوراق خریداری شده برای صندوق ها کاهش پیدا می‌کند که تداوم آن باعث زیان ده شدن این نوع صندوق‌ها میشود.( همانطور که می دانیم بین نرخ بهره و دارایی های مالی با درآمد ثابت رابطه ای معکوس برقرار است).

بررسی نموداری نرخ بدون ریسک و شاخص کل نیز اثباتی بر این ادعاست که در مواقع زمانی متفاوت رفتار این دو متغیر در جهت عکس یکدیگر بوده است. همانطور که در نمودار نیز مشاهده می شود با افزایش نرخ بهره شاخص کل افت کرده و هر زمان نرخ بهره در جهت کاهش حرکت کرده است افزایش شاخص کل را نظاره‌گر بوده ایم. (متغیر متقدم نرخ بهره و متغیرمتأخر شاخص کل می باشد) با این تفاسیر می‌توان نتیجه‌گیری کرد که برای بهبود بازار سرمایه ابتدا باید فکری به حال بازار پول و متغیرهای مهم تاثیرگذار آن مانند پایه پولی ، ضریب تکاثر پول و عملیات بازار باز و … کرد.

در رابطه با بازار فردا نیز علیرغم روند مثبت قیمت‌های جهانی کامودیتی ها مانند افزایش قیمت نفت ، مس ، روی ، آلومینیوم و طلا اما با تداوم افزایش نرخ بهره در بهترین حالت ، بازار متعادل مثبتی را خواهیم داشت
اما سناریوی واقع‌بینانه ادامه خروج پول از بازار، برتری عرضه ها و معاملات کم رمق برای بازار روز آتی خواهد بود.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید