به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۱۸ خرداد ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار نوزدهم خرداد ۱۴۰۰

به گزارش  شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار سرمایه این روزها، تا حدودی شبیه بازار نسبتا آرام و متعادلی است که به دنبالش بودیم. البته هنوز هم تا کاملا منطقی و متعادل شدن فاصله دارد ولی از انصاف به دور است که نگوییم بهتر شده است. قبل‌ترها در مورد اینکه ابهامات بلای جان معامله‌گر است و هر چه ابهام از شرایط آتی بیشتر باشد، ریسک نیز بیشتر می‌شود حرف می‌زدیم. ولی بازار این روزها بسیاری از ابهامات را کنار گذاشته و در نتیجه ریسک‌های ناشی از این ابهامات، تاثیر منفی کمتری بر روی معاملات دارند.


اطمینان نسبت به ثبات قیمت دلار و همچنین هدف نهایی تمام نامزدها به ویژه نامزدهای اصلی یعنی آقایان رییسی و همتی در کاهش نرخ بهره، امیدواری نسبت به آینده با ثبات بازار سهام را بیشتر کرده است. هرچند اظهارات امروز سخنگوی دولت در مورد قرار گرفتن نرخ دلار در محدوده بین 11 تا 17 هزار تومان، به ابهامات خواهد افزود ولی به نظر نمی‌رسد دولت آینده به دنبال چنین نرخ ارزی باشد و این اظهارات را بیشتر باید در کانتکس دولتی که مدت کوتاهی از آن باقی مانده است تحلیل و بررسی کرد و نگاه‌ها باید به آینده باشد.


امروز تا اواسط تایم بازار خوب پیش می‌رفتیم که به ناگاه بازار افت کرد، ولی سهام خودرویی و بانکی با اقبال مناسبی همراه بود ، اقبالی که می تواند خبرهایی از پشت پرده بدهد.
سهام خودرویی، به ویژه خودرو و خساپا در ماه‌های گذشته افت بسیار شدیدی داشته‌اند و از اینرو می‌توان با فرض توافق احتمالی در آینده نزدیک و سرمایه‌گذاری و مراوده با شرکت‌های خارجی و صد البته آزادسازی قیمت خودرو، آینده مطلوبی را برای آنها متصور بود.
در مورد سهام بانکی نیز، توافق تاثیر مثبتی بر مراودات بانکی بین المللی و همچنین آزاد شدن پول‌های بلوکه شده این بانک‌ها به ویژه وبملت دارد و می‌تواند تاثیر مثبت بر قیمت آنها داشته باشد.
روزهای آینده نه فقط برای بازار سرمایه ،بلکه برای کل اقتصاد کشور بسیار مهم و سرنوشت‌ساز است و سیاست‌های اقتصادی سالهای پیش رو را مشخص می‌کند. چه در رابطه با مذاکرات و چه در رابطه با انتخابات باید منتظر بمانیم و ببینیم که چه رخ خواهد داد و با توجه به شرایط بوجود آمده تصمیم بگیریم.

همانگونه که گفته شد، بعضی از سیاست‌های اقتصادی نامزدهای اصلی تا حدودی شبیه هم است و به طور مشخص در رابطه با آقای همتی می توانیم به خوبی متوجه شویم که سیاست ایشان در مورد بازار سرمایه و اقتصاد چه خواهد بود و سرمایه‌گذاران با توجه به سیاست‌های ایشان اقدام به سرمایه‌گذاری بلندمدت کنند، ولی در رابطه با رقبای وی، کمی ابهام در برنامه‌ها و اجرای برنامه‌ها وجود دارد و این ابهامات همانگونه که گفته شد، ریسک را افزایش خواهد داد.
با اتفاقاتی که در بازار امروز افتاد، به نظر می‌رسد که فردا هم اقبال بیشتر به سمت سهام خودرویی و بانکی باشد و تمایل سرمایه‌گذاران با توجه به چشم‌اندازی که از آینده می‌بینند به این صنایع بیش از قبل باشد.

بازار معمولا در روزهای چهارشنبه و به ویژه در شرایط حساس کنونی و مذاکرات پیش‌رو، بسیار محتاط عمل کرده است و برای بازار فردا نیز احتیاط در معامله را به سرمایه‌گذاران توصیه می کنیم.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید