به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۲ بهمن ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار سوم بهمن ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، در اولین روز معاملاتی بهمن ماه، شاخص کل برای دومین روز متوالی سبزپوش شد اما اغلب نمادهای بازار افت قیمت داشتند و شاخص هم وزن بورس و شاخص کل فرابورس نزول کردند تا نشان دهد تردیدها از سوی خریداران کماکان برقرار بوده و اعتماد به بازار سهام بازسازی نشده است و تعادل روانی به لحاظ سرمایه‌گذاری بین سرمایه‌گذاران وجود ندارد.

در این شرایط بعید است تغییر جدی در شاخص به وجود آید چرا که انتظار می‌رفت امروز نقطه چرخش بازار با در نظر گرفتن 2سناریو باشد:
• بازار محکم و با حجم مناسب تغییر جهت بدهد و انتظار یک رالی را داشته باشیم.
• بازار کم جون و ضعیف چرخش کند و نهایتا یک هفته صعودی باشد و دوباره فاز فرسایشی و نوسانی بردارد.
با توجه به آن که ارزش معاملات خرد در رقم پایینی دنبال شد و از شدت خروج پول حقیقی‌ها کاسته نشده و قیمت دلار با نوسانات رو به پایین رو به رو است می‌توان سناریو شماره 2 را محتمل‌تر دانست. عامل اول این شرایط بازار بی اعتمادی به سیاست‌گذار و بی‌توجهی مسئولان به بازار سهام است. اگر 3 4 ماه گذشته را نگاه کنید متوجه می‌شوید که حجم اخبارهای ضد و نقیض کم نبوده و هم اینان باعث افزایش ریسک بازار و خروج پیوسته پول حقیقی و در نتیجه کاهش قیمت سهام شده است. متاسفانه نوع نگاه مسئولین به اهالی بازار سرمایه به شکلی است که متضرر شدن این افراد را نمی‌بینند و از طرفی وعده‌های دولت در رابطه با بورس محقق نشده است. عامل دیگر برجام است که در رابطه با آن مفصل توضیح داده شده است.
در کل ابهام در پارامترهای کلان اقتصادی و سیاست‌های کلان دولت و عدم اعتماد به دولت باعث این وضعیت شده، حال تا زمانی که بحث بودجه و توافق مشخص نگردد چشم انداز روشنی وجود نخواهد داشت. البته برای بحث بودجه خیلی زمانی تا پایان سال نمانده و ضمن اولتیماتوم سه کشور اروپایی و آمریکا نسبت به زمان محدود مذاکرات و پیشرفت کند آن، انتظار می‌رود این ابهامات تا حدودی بالاخره زدوده شود. از سویی بازار اگر بدین شکل ادامه دهد با مشکلات بزرگتری رو به رو خواهد شد؛ صندوق‌های با درآمد ثابت در حال زیان کردن هستند و اگر درخواست ابطال از طرف کسانی که پولشان را در اختیار این صندوق‌ها گذاشتند زیاد شود ممکن است عواقب زیان باری پدید آید.
در این هفته انتظار می‌رود به لطف بازارهای جهانی بازار شرایط بهتری را پشت سربگذارد اما این بهبود شرایط با توجه با باقی ماندن ابهامات چنگی به دل نخواهد زد. برای بازار فردا نیز پیش‎بینی می‌گردد با توجه به خبر قطعی برق برخی صنایع و تغییر جهت بازار، بازار پر عرضه‌ای را داشته باشیم.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید