به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۱ شهریور ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار دوم شهریور ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، مرداد ماه سال ۱۴۰۰، برخلاف مرداد سال گذشته برای اهالی بازار بسیار خوش یمن بود. ماهی که در آن شاخص کل ۲۰ درصد و شاخص هم وزن هم ۱۱ درصد رشد داشتند. این در حالی است که شاخص کل در اواخر مرداد به نوسان در محدوده ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی مشغول بود. این نوسان در اولین روز شهریور ماه هم همچنان ادامه داشت. بازار امروز ابتدا با روند منفی ظاهر شد اما هر چقدر به انتهای بازار نزدیک می شدیم، تمایل برای خرید بیشتر بود و با سردمداری نمادهای شپدیس ، اخابر و پترول ، شاخص کل ۳۳۰ واحد رشد را تجربه کرد. شاخص کل هم وزن هم وضعیت خوبی داشت و نمادهای کوچک بازار عموماً سبزپوش بودند.

اتفاق مثبت بازار امروز ثبت دومین رکورد ارزش معاملات خود در سال ۱۴۰۰ با مبلغ ۱۰ هزار و ۶۷۳ میلیارد تومان بود، همانطور که در تحلیل های پیشین اشاره شد ثبت ارزش معاملات خرد بالای ۵ – ۶ هزار میلیارد تومان یعنی رونق در بازار سرمایه، حال آنکه این شاخص در یک ماه گذشته عموماً اعداد بالای ۶۰۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرده است. شاخص کل از لحاظ نموداری همچنان درگیر محدوده مقاومتی ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدیست و هنوز به طور کامل این محدوده را پشت سر نگذاشته است در مورد روند پیش روی شاخص کل انتظار اصلاح زمانی شاخص را داریم و احتمال کاهش در مقدار شاخص کم است. ضمن اینکه با توجه به رشد شاخص کل هم وزن انتظار رشد در صنایع کوچکتر بازار بیشتر است.


نرخ دلار که چند روزی است رشد را تجربه کرده و سپس درگیر عبور از محدوده ۲۷۵۰۰ تومانی‌ست، در آخرین معاملات امروز از این سطح عبور کرد و عدد ۲۷ هزار و ۶۵۰ تومان را به ثبت رساند‌. این نرخ‌های دلار شاید یکی از محرک‌هایی بوده است که در این چند روز گذشته مانع عقب نشینی شاخص از محدوده مقاومتی ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد بوده و بازار سهام می تواند با اتکا به همین نرخ از این مقاومت عبور کرده و همین علت هم می‌تواند پشتیبانی برای رشد مجدد بازار هم باشد.
قیمت های بازار جهانی پس از ریزشی که داشتند در اولین روز معاملاتی هفته عموماً سبزپوش بودند بطوریکه طلا که در ریزش بازار جهانی مقاومت نشان داده‌بود، خود را به مرز ۱۸۰۰ دلار رساند. ضمن اینکه عملکرد بازارهای سهام به علت افزایش اضطراب سرمایه‌گذاران درباره چشم انداز اقتصاد جهانی به علت شیوع گسترده کرونای دلتا و همچنین سیگنال های ارسالی از طرف فدرال رزرو مبنی بر کاهش سیاست‌های پولی تا پایان سال باعث شد تا بازارهای سهام شاهد عقب نشینی طی روزهای اخیر شود و باعث افت ۰.۳ درصدی شاخص Nasdaq100 و کاهش ۵.۸ درصدی بورس هنگ کنگ شود. در مورد قیمت طلا هم باید گفت که پس از فاصله گرفتن از کف ۵ ماه اخیر خود در روزهای اخیر عمدتاً شاهد روند با ثباتی بوده است و همانطور که اشاره شد بار دیگر توانست خود را به نزدیکی ۱۸۰۰ دلار برساند و با توجه به نرخ دلار، شاهد ثبت محدوده ۱۲ میلیون تومانی برای سکه هم باشیم. برای درک بهتر از روند قیمتی این کالای با ارزش بهتر است به تحلیل تکنیکال آن پرداخت. در تحلیل تکنیکال طلا، قیمت اونس جهانی در یک کانال نزولی بلندمدت قرار گرفته و توانسته است سقف خود را بشکند و دو سناریوی صعود تا نزدیکی ۱۸۵۰ دلار و یا کاهش قیمت تا محدوده حمایتی ۱۷۵۰ دلار را مقابل خود دارد و باید دید با توجه به تحرکات قیمت در محدوده ۱۸۰۰ دلار سناریوی صعودی رخ می‌دهد یا نزولی، که احتمال رخ دادن سناریوی صعودی با توجه به وضعیت اقتصاد جهانی و تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در دارایی های امن، قوی تر است.
برای جمع بندی موارد فوق: شاخص کل بازار سرمایه در وضعیتی است که با توجه به نرخ دلار، تورم انتظاری، رشد قیمت‌های جهانی و گزارش های خوب و مطابق انتظار عموم شرکتها کاملاً رشد معقولی داشته است که برای آینده آن در کنار اصلاح زمانی، احتمال اصلاح مقداری را بسیار کم میدانیم. در رابطه با نرخ دلار، با توجه به سخنان ریاست جمهوری و معاون ایشان در مورد آینده برجام و همچنین تثبیت نرخ دلار در محدوده ۲۷۰۰۰ تومان، احتمال کاهش نرخ دلار را بسیار کم میدانیم. در مورد صنایع داخلی هم، هر چند که با توجه به تحلیل های پیشین در مورد اینکه خرید سهام دلاری پر ریسک هستند، شاید رشد قیمت دلار در روزهای اخیر دلیل جدیدی برای رشد این صنایع باشد اما به نظر همچنان خرید این گروه پر ریسک پر ریسک به شمار می‌آیند و در صورت خرید حتما به حد ضرر و سود خود پایبند باشید. ضمن اینکه خرید سهام ریالی و صنایعی که در رشد اخیر بازار سهم کمتری داشته‌اند به نظر از ریسک کمتری برخوردار هستند. همچون گروه خودرویی که پیشنهاد می‌شود نماد خبهمن را در این گروه مد نظر قرار دهید.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید