به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۱ شهریور ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار دوم شهریور ۱۴۰۱

لیدری سهم های کوچک در بازار سرمایه.

بازار سرمایه امروز رو به سهم های با ارزش بازار کوچکتر آورده و باعث سبز پوشی آنها و تقویت طرف تقاضای آنها شد . این قدرت تقاضا با مقیاس کوچک تری به سهم های بزرگتر نیز سرایت کرد، اما با قدرت کمتر. برآیند تمامی معاملات منجر به رشد ۶ هزار واحدی شاخص کل بود که به عدد یک میلیون و ۴۳۰ هزار واحد رسید.
نماینده سهم های کوچک بازار هم که همان شاخص هم وزن می باشد حدود ۵ هزار واحد افزایش را تجربه کرد و به عدد ۴۰۱ هزار واحد رسید . نکته مهم شکست مقاومت ۴۰۰ هزار واحدی شاخص هم وزن بود ، آن هم پر قدرت.
منفی های دو روز گذشته این شاخص از لحاظ تکنیکالی تفسیر پذیر می باشد؛ همانطور که بدان نیز اشاره شد شاخص هم وزن پس از نزدیک شدن به لمس ۴۰۰ هزار واحد، کمی عقب نشینی کرده و مجدداً به مسیر رشد خود ادامه داده است و با توجه به عبور از مقاومت مهم خود ، در روزهای آینده نیز به احتمال زیاد شاهد ثبت رشد های دیگری در این شاخص خواهیم بود.

امروز برای سومین بار طی تقریباً یک ماه و نیم گذشته شاهد ورود پول به بازار سرمایه بودیم . ۹۳ میلیارد تومان پول سهامداران خرد به بازار سرمایه تزریق شد. البته شایان ذکر است این رقم بین دو ورود پول گذشته که ثبت شده است ضعیف تر بوده است. با توجه به اقبال بازار به سمت سهم های کوچک انتظار ورود پول در روزهای آینده را نیز خواهیم داشت .
حجم معاملات هم ۱۲ میلیارد را ثبت کرد. با اینکه انتظار بیشتری از این عدد میرفت اما بازهم ۱۲ میلیارد نسبت به دیتا های تاریخی ثبت شده در این مدت قابل قبول می‌باشد.

تنها آماری که کمی متناقض با روند بازار امروز بود برآیند ورود و خروج پول حقیقی به صندوق‌های با درآمد ثابت بود که انتظار می‌رفت تا با خروج پول از این نوع صندوق ها شاهد ورود پول بیشتری به سهم های کوچک باشیم اما شاهد ورود پول به میزان ۱۲۲ میلیارد تومان پول به صندوق‌های با درآمد ثابت بودیم.

در رابطه با چشم انداز قیمت نفت نیز با توجه به اینکه ایران متناسب با پیشرفت خوبی که از مذاکرات به دست آورده است ، افزایش ظرفیت تولید نفت را هدف قرار داده است. از این نظر با احتمال احیای برجام در آینده ای نزدیک شاهد کاهش قیمت نفت خواهیم بود.

در رابطه با تحلیل صنایع نیز:
صنایع لوازم خانگی که انتظار می رفت به دنبال ممنوعیت واردات بتوانند بازار خود را پیدا کرده و با قیمتی مناسب تر نسبت به محصولات خارجی به تولید و عرضه بپردازند اما ملاحظه شد که نه تنها قیمت‌ها اصلاح نشد بلکه شرکت های داخلی چشم رقیب را دور دیده و اقدام به افزایش بدون منطق قیمت‌های خود کردند. به تبع این سوء استفاده ها ، سخنگوی وزارت صمت خبر از احتمال لغو ممنوعیت واردات لوازم خانگی داد. این خبر می تواند تاثیرات گسترده‌ای از جنس مثبت و منفی برای شرکت‌های داخلی لوازم خانگی فعال در بورس داشته باشد. تاثیر مثبت آن از جهت این می باشد که شرکت مانند مادیرا که قرارداد های خارجی با شرکت هایی همانند سونی را ثبت کرده است اما به افشای آن نپرداخته اند ، می‌توانند رشد خوبی را تجربه کند و به نفع آن تمام شود.

صنایع پتروشیمی و پالایشی نیز با نزدیک شدن به فصل سرد سال باید منتظر پدیده‌هایی مانند قطع گاز و وقوع مشکلاتی در تولید خود باشند ، از این رو نمی‌توان انتظار رشد از اکثریت شرکت‌های فعال در این صنعت را داشت. وزیر نفت نیز به کسری گاز پیش رو در زمستان خبر داده است.

در نهایت در رابطه با چشم انداز بازار فردا می توان اینگونه متصور بود که کلیت بازار و شاخص کل جو منفی را تجربه کنند زیرا اقبال بازار از سهم های بزرگ برگشته است و انتظاری از رشد آن ها نمی رود. اما با توجه به روی آوردن سهامداران فعال به سهم های کوچکتر از لحاظ مارکتی ، انتظار رشد در اینگونه سهم ها و شاخص هم وزن را خواهیم داشت.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید