به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۱ خرداد ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار دوم‌ خرداد ۱۴۰۱

🗓 بازار امروز استارت کار خود را متعادل مثبت زد.

صنایعی مثل «محصولات غذایی» ، «استخراج کانه های فلزی» ، «لاستیک» و «فعالیتهای کمکی به نهادهای مالی واسط» به این تعادل مثبت کمک کردند.

در ۳۰ دقیقه ابتدایی بازار شاهد رشد ۲ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات امروز بودیم که نشان از پیشروی خریداران نسبت به فروشندگان داشت.

تعادل بازار در بازه زمانی میانی و پایانی آن نیز پایدار ماند و سرانجام شاخص کل با افزایش حدود دو هزار و پانصد واحد و شاخص هم وزن با افزایش هزار واحدی به ترتیب به اعداد یک میلیون و ۵۸۲ هزار واحد و ۴۴۱ هزار واحد رسیدند.

✅ خبر مثبت منتشر شده در رابطه با بازار سرمایه ، حذف حجم مبنای ۱۸ نماد دیگر در فرابورس می باشد که این اقدام در کنار حذف تدریجی دامنه نوسان در بلند مدت می تواند موجب کارایی هر چه بیشتر بازار گردد.

✅ با توجه به وضعیت تورم موجود در کشور، به نظر کارشناسان ارزانترین بازار برای سرمایه گذاری بازار سهام میباشد که با توجه به تحلیل فوق باید به روند کلی بازار در میان مدت خوش بین بود.

 البته اصلاح های پیش آمده در کوتاه مدت که در چند روز اخیر نیز شاهد آن بودیم جزء ذات بازار می باشد و جای نگرانی نیست.

✅ در رابطه با بازارهای مالی نکته قابل توجه «طولانی‌ترین سقوط بورس آمریکا در ۹۰ سال اخیر» می باشد.

 بازار بورس ایالات متحده مجددا روز جمعه سقوط کرد و شاخص اس اند پی ۵۰۰ طی این روز به میزان ۲.۳ درصد کاهش یافت.

البته این رکود توسط کارشناسان مالی آمریکایی نیز تا حدودی قابل پیش بینی بود.

✅ اخبار منتشر شده در رابطه با طلا حاکی از افزایش قیمت جهانی این فلز گرانبها برای نخستین بار در طی پنج هفته اخیر می باشد که به میزان ۲ درصد در هفته اخیر صعود قیمت را تجربه کرد.

 فعالان اقتصاد دلیل این افزایش قیمت را ، افت بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه داری آمریکا به دلیل افزایش نرخ بهره فدرال رزرو اعلام کرده اند.

📊 پیش بینی بازار فردا :

✔️ در رابطه با گروه «مواد غذایی» و «زراعتی» با توجه به ادامه حملات روسیه به اوکراین که باعث اختلال در عرضه ی «سبد نان اروپا» شد، جهان فقط ۱۰ هفته گندم ذخیره کرده است

 و سازمان ملل نیز در این رابطه هشدار داده است که ذخایر جهانی گندم به پایین‌ترین حد خود از سال ۲۰۰۸ تاکنون رسیده است.

 لازم به تذکر است که روسیه و اوکراین حدود ۲۵ درصد از صادرات گندم را به خود اختصاص می‌دهند

و با توجه به وضعیت موجود و تنش بین این دو کشور امکان کمبود عرضه در این محصول و به تبع آن کمبود عرضه غلات و روغن وجود دارد که پیامد آن می تواند افزایش قیمت در این محصول ها باشد.

✔️ گروه «فلزات اساسی» نیز با توجه به افزایش قیمت های جهانی سنگ آهن در روز گذشته که دلیل آن اقدام چین در جهت کاهش نرخ بهره وام ها و همچنین کاهش موجودی بازار سنگ آهن به پایین ترین سطح در طی دو ماه اخیر اعلام شد ،

به نظر نمی‌رسد که عامل تهدید کننده ای در معامله سهام این گروه وجود داشته باشد ، البته انتظار رشد شارپی هم نمی‌توان از آن داشت.

✔️ در رابطه با «خودرویی ها» تنها اخبار منفی گزارش شده راجع به این صنعت خبر عرضه ی خودرو در بورس کالا و شروع واردات خودرو از ابتدای اردیبهشت ماه بود که هر دوی این اخبار تاثیر کوتاه مدت خود را روی این صنعت گذاشته و موجب منفی شدن اکثر سهام شرکت های موجود در این گروه در روزهای اخیر و تا حدودی نیز امروز شد.

اما در میان مدت با توجه به اینکه چه در بورس کالا چه در بخش واردات خودرو به نظر نمی‌رسد خودرو های رقابتی با تولیدات دو خودروساز بزرگ وارد بازار شوند و با توجه به خبر منتشر شده در جهت اعطای تسهیلات ۱۰ هزار میلیاردی به خودروسازان به گفته وزیر صمت از محل شورای پول و اعتبار ،

باید منتظر تاثیر این اقدام بر روی معاملات این صنعت بود.

✔️ در گروه «سیمانی ها» نیز شاهد تقاضای خوب و رنج مثبت برای اکثر سهام های این گروه بودیم.

نکته قابل توجه در این صنعت بازگشایی سهم #سفار با مثبت ۱۵ درصد و باقی ماندن آن در صف خرید تا انتهای بازار بود.

◀️ و در آخر به طور کلی با توجه به اصلاح قیمتی صورت گرفته در چند روز اخیر بازار سرمایه به تبع انتشار گزارش پالایشی ها که حاکی از برآورده نشدن انتظارات سهامداران و فعالین از عملکرد این صنعت را در بر داشت ،

برای فردا میتوان بازار متعادلی را در نتیجه به پایان رسیدن اصلاح کوتاه مدت شاخص کل متصور بود.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید