به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید

گزارش تحلیلی موسسه S&P پلتز که روز گذشته منتشر شد نشان می دهد که روند رو به رشد ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به 12 مارس نیز ادامه داشته که دلیل اصلی آن ادامه فعالیت پالایشگاههای خلیج شرقی آمریکا با کمترین ظرفیت، بدلیل یخبندان شدید ماه فوریه است.

در گزارش پلتز، تحلیلگران تخمین زده اند که میزان ذخایر تجاری نفت خام آمریکا احتمالا 400 هزار بشکه افزایش یافته و به حدود 498.8 میلیون بشکه در هفته گذشته رسیده است. این میزان رشد باعث می شود تا حجم ذخایر 6.5 درصد بیشتر از میانگین پنج ساله آن طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) باشد.

تخمین زده می شود که هم اکنون ظرفیت فعال پالایشگاهها در سراسر آمریکا حدود 74 درصد باشد. اگرچه این رقم 5 درصد بیشتر از هفته گذشته است اما کماکان ظرفیت فعال تولید، نسبت به هفته قبل از شروع برف و یخبندان 9 درصد و نسبت به میانگین پنج ساله 14 درصد کمتر است.

طبق آمار EIA، تولید نفت خام آمریکا که در ماه فوریه با کاهش شدیدی روبرو شد حالا به سطح قبل از زمان برف و یخبندان یعنی در حدود 10.9 میلیون بشکه/روز رسیده است. طبق گزارش jCflow نرم افزار تبادلات تجاری پلتز، میزان صادرات نفت خام آمریکا در هفته گذشته به میانگین 2.68 میلیون بشکه رسیده است. همچنین میزان ذخایر بنزین آمریکا احتمالا با کاهش 1.4 میلیون بشکه به حدود 230.2 میلیون بشکه رسیده است. به این ترتیب میزان ذخایر به ترتیب 5.7 و 3.4 درصد پایین تر از میانگین 5 ساله است.

در معاملات صبح امروز آسیا، بهای نفت برنت ماه مه با 83 سنت (1.2 درصد) کاهش نسبت به روز قبل به رقم 68.05 دلار/بشکه رسید و بهای نفت سبک شیرین NYMEX ماه آوریل نیز به 1.16 درصد افت، رقم 64.63 دلار/بشکه را ثبت کرد. علت کاهش قیمت ها افزایش نگرانی از روند رو به رشد بیماری کووید و نیز تقویت ارزش دلار ذکر شده است. به نظر می رسد که پس از یک دوره رشد قیمتها، بازار نفت تا حدودی وارد مرحله اشباع خرید شده است. در همین حال گزارش تحلیلی بانک ANZ نشان می دهد که عرضه نفت خام شیل آمریکا و نیز صادرات نفت ایران هر دو در مسیر صعودی قرار دارد. شاخص دلار نیز برای قرارداد ماه ژوئن با 0.227 درصد رشد به رقم 91.885 رسید که عامل مهم دیگری در سرکوب افزایش قیمتهای نفت خام بوده است.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید