به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
چهارشنبه, ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

معاملات بدون روند طلا ضمن تضعیف شاخص دلار

صبح چهارشنبه 26 مرداد قیمت طلا در بازار جهانی کمی افزایش داشت در حالی که سرمایه گذاران منتظر انتشار جزئیات نشست ماه ژوئیه فدرال رزرو هستند. تضعیف شاخص دلار باعث شده که مقداری از فشار نزولی در بازار طلا کاسته شود اما در شرایط عدم اطمینان فعلی روند مشخصی در بازار جهانی طلا وجود ندارد.

ساعت 10:50 صبح چهارشنبه طلای نقدی با 0.26 درصد یا 4.61 دلار صعود به 1780.28 دلار در اونس رسید. دامنه تغییرات قیمت تا این ساعت بین 1774.08 و 1782.12 دلار بود. آتی طلا در آمریکا با 0.2 درصد صعود به 1793.20 دلار رسید. شاخص دلار آمریکا با 0.12 درصد نزول در 106.38 واحد قرار دارد.

یک استراتژیست بازار ارز در DailyFX می گوید: “تمرکز بازار بر جزئیات نشست ماه ژوئیه فدرال رزرو و سمپوزیوم جکسون هول است که روزهای 25-27 آگوست برگزار خواهد شد. انتظار می رود نتیجه این دو رویداد بر تصمیم فدرال رزرو درباره افزایش نرخ بهره در نشست ماه سپتامبر موثر باشد. اگر فدرال رزرو تاکید بیشتری بر افزایش سریع نرخ بهره داشته باشد احتمالا تاثیر منفی را در بازار طلا شاهد خواهیم بود.”

بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره معیار خود را از ماه مارس به بعد 2.25 درصد افزایش داده تا از این طریق تورم افسارگسیخته را کنترل کند. معامله گران صندوق های فدرال در قیمت گذاری خود احتمال 42.5 درصد افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره و 57.5 درصد افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره را برای نشست ماه سپتامبر فدرال رزرو لحاظ کرده اند.

گرچه طلا به عنوان سپری در مقابل تورم دیده می شود اما حساسیت زیادی به رشد نرخ بهره دارد زیرا بهره ای برای نگهداری طلا به سرمایه گذار تعلق نمی گیرد و بهره بالاتر هزینه فرصت سرمایه گذاری بر روی طلا را بالا می برد. البته افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو نگرانی از تشدید رکود اقتصادی را افزایش می دهد که در بلندمدت می تواند تاثیر مثبتی بر بازار طلا داشته باشد.

کاهش 1 درصدی بهای طلا در بازار جهانی

روز دوشنبه  15 آگوست قیمت طلا در بازار جهانی بیش از 1 درصد افت داشت و به کف یک هفته ای رسید در حالی که تقویت شاخص دلار مانعی پیش روی صعود طلا می باشد. صبح سه شنبه نیز معاملات ضعیفی را در بازار طلا شاهد هستیم. نگرانی از افزایش بیشتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا بازار طلا را تحت فشار نگه داشته است.

ساعت 12 روز سه شنبه هر اونس طلا با 0.04 درصد یا 79 سنت نزول در سطح 1778.17 دلار در اونس مبادله می شود. دامنه تغییرات قیمت نسبتا محدود و بین 1776.95 و 1783.13 دلار بود. شاخص دلار با 0.25 درصد صعود در سطح 106.81 واحد قرار دارد.

استراتژیست ارشد در شرکت RJO Futures می گوید: “طلا در عبور از مقاومت 1800 دلار موفق نبود و امروز تقویت شاخص دلار باعث شد طلا و کل مجموعه کامودیتی ها نزولی شود. فعلا سرمایه گذاران در بازار طلا با احتیاط گام برمی دارند زیرا فدرال رزرو قصد دارد به روند افزایش نرخ بهره ادامه دهد. سرمایه گذاران رشد بیشتر نرخ بهره را در افق پیش بینی می کنند.”

روز چهارشنبه این هفته قرار است جزئیات نشست ماه ژوئیه فدرال زررو آمریکا منتشر شود و احتمالا در آن نشانه هایی درباره اندازه افزایش نرخ بهره در ماه های آینده وجود داشته باشد. نرخ بهره بالاتر معمولا باعث افزایش بازده اوراق خزانه می شود که هزینه فرصت نگهداری طلا را بالا برده و فاکتور منفی برای طلا می باشد.

تحلیل گر ارشد کیتکو متالز در یادداشت خود می گوید که به دلیل آمار اقتصادی ضعیف در چین، احتمالا نگرانی از کاهش تقاضای طلا و نقره در این کشور به افت بیشتر قیمت ها منجر شود. در ماه ژوئیه تولیدات صنعتی چین که بزرگترین مصرف کننده طلا در جهان است، به میزان 3.8 درصد افزایش داشت که در مقایسه با رشد 3.9 درصدی ماه ژوئن کاهش نشان می دهد.

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید