به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۱۱ بهمن ۱۴۰۰

طلا در مسیر بدترین عملکرد ماهانه از سپتامبر ۲۰۲۱

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، صبح دوشنبه 31 ژانویه ( 11 بهمن) قیمت طلا در بازار جهانی نزولی است در حالی که بازارهای مالی انتظار دارند به دلیل آمار مثبت اقتصادی، افزایش نرخ بهره دلار توسط فدرال رزرو آمریکا به شتاب بیشتری پیگیری شود. افزایش بهره دلار با هدف کنترل تورم می تواند به تقویت شاخص دلار و فشار نزولی در بازار طلا بیانجامد.

ساعت 10 صبح دوشنبه طلای نقدی با 1 دلار نزول در سطح 1788.40 دلار در اونس معامله می شود. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1784.40 و 1792.10 دلار در اونس بود.

مدیر شرکت سرمایه گذاری SPI می گوید: “مساله این است که در صورت افزایش نرخ بهره تاثیر منفی را در بازار طلا شاهد خواهیم بود. به نظرم این هفته تمرکز بازار بر آمار اشتغال بخش کشاورزی خواهد بود که روز جمعه منتشر می شود. بازارها پیش بینی می کنند که تنها 100-150 هزار شغل جدید ایجاد شود. در نتیجه اگر آمار اشتغال بالاتر از این باشد احتمال افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره دلار در ماه مارس تقویت خواهد شد. “

با فرض اینکه بحران اقتصادی ناشی از کرونا تمام شده و شرایط اقتصادی رو به بهبود است، فدرال رزرو آمریکا قصد دارد در ماه مارس اولین نوبت از افزایش نرخ بهره را به منظور کنترل تورم دلار اجرا نماید. گرچه طلا به عنوان سپری در مقابل تورم استفاده می شود اما حساسیت زیادی به نرخ بهره دارد زیرا بهره ای برای نگهداری طلا به سرمایه گذار تعلق نمی گیرد و رشد بهره و افزایش بازده اوراق خزانه هزینه فرصت نگهداری طلا را بالا می برد.

روز جمعه شاخص دلار نزدیک قله 18 ماهه قرار داشت. سرمایه گذاران منتظر جلسات بانک های مرکزی استرالیا، انگلیس و اروپا هستند. تقویت دلار در مقابل سایر ارزها باعث می شود که خرید طلا برای دارندگان ارزهای دیگر گرانتر تمام شود. البته افزایش احتمالی نرخ بهره پوند توسط بانک مرکزی انگلیس می تواند رشد شاخص دلار را کنترل کرده و مانع افت بیشتر قیمت طلا شود.

منبع: reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید