به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۲۳ مهر ۱۴۰۱

دو راهی بورس فلزات لندن برای تحریم مس و آلومینیوم روسیه

بیش از 60 درصد از موجودی مس نگهداری شده در انبارهای بورس فلزات لندن در پایان ماه سپتامبر در روسیه تولید شده بود. نسبت موجودی فلز تولید شده توسط روسیه از 30 درصد در ماه مارس به بالای 80 درصد در ماه های مه و آگوست افزایش پیدا کرد.

چنین سطح بالایی از موجودی مس روسیه در انبارهای بورس فلزات لندن امری بی سابقه نیست و روند خروجی ها نشان می دهد که در شرایط عدم تحریم روسیه، خریداران حاضر هستند محصولات تولید روسیه را در مقابل قراردادهای سال 2022 بپذیرند.

اما اگر شرایط تغییر کند چطور؟ قراردادهای عرضه سالانه در مرحله مذاکره هستند و دست کم برخی از خریداران حتی در غیاب تحریم های رسمی، دست به خود تحریمی زده اند و از خرید فلزات روسیه در سال 2023 خودداری می کنند.

این احتمال وجود دارد که حجم بالایی از فلزات روسیه به خصوص آلومینیوم به بازارهای جایگزین روانه شود. در نتیجه بورس فلزات لندن آنقدر نگران است که موضوع توقف عرضه محموله های روسیه را به بحث گذاشته است.

در سه ماه سوم سال 2021 نسبت مس روسیه در انبارهای بورس فلزات لندن از این هم بالاتر بود و به قله 95 درصد رسید. اما افزایش سطح موجودی مس روسیه از ماه مارس به بعد عجیب است به خصوص که در همین دوره سطح موجودی آلومینیوم و نیکل روسیه کم بود و تغییری نداشت.

دو منطقه اصلی فعال در زمینه مس روسیه هامبورگ و روتردام بودند که به سادگی در مسیر کشتیرانی روسیه هستند. این دو بندر از آغاز مارس مجموعا 100 هزار تن مس از روسیه دریافت کردند که حدود یک سوم کل ورودی آنها می باشد.

بیشتر این محموله های ورودی بلافاصله خارج می شوند. برای مثال برغم ورودی 50 هزار تن مس به انبارهای بورس فلزات لندن در هامبورگ، مقدار موجودی آن در ابتدای ژانویه تنها 6800 تن افزایش داشت. تا ماه قبل مس روسیه از تحریم های رسمی معاف بود یعنی خریداران نهایی می توانستند بطور قانونی مس روسیه را در مقابل قراردادهای بورس فلزات لندن تحویل بگیرند.

اما در ماه سپتامبر دولت انگلیس تحریم هایی را علیه فلزات روسیه اعلام کرد و دارایی های اسکندر محمودوف، سهامدار کنترلی شرکت UMMC که از تولید کنندگان بزرگ مس روسیه است را توقیف کرد. در نتیجه توانایی بورس فلزات لندن برای عرضه برندهای UMMC بطور جدی کاهش یافت.

اما چین روابط خوبی با روسیه دارد و احتمالا در سال آینده به مقصد اصلی برای عرضه فلزات روسیه تبدیل خواهد شد به خصوص اگر این محصولات با تخفیف و قیمت مناسب عرضه شوند.

منبع:nasdaq

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید