به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
چهارشنبه, ۲۵ آبان ۱۴۰۱

ثبات نسبی طلا ضمن تقویت شاخص دلار

صبح سه شنبه قیمت طلا در بازار جهانی کمی کاهش داشت در حالی که شاخص دلار آمریکا پس از سقوط هفته گذشته خود همچنان در مسیر بهبود قرار دارد. به نظر می رسد که بانک مرکزی آمریکا قصد ندارد رویکرد خود در مقابله جدی با تورم را تغییر دهد و همین موضوع ضمن تقویت دلار مانعی برای پیشرفت طلا می باشد.

ساعت 5 صبح سه شنبه 15 نوامبر طلای نقدی با 0.21 درصد یا 3.58 دلار نزول به قیمت 1767.65 دلار در اونس معامله می شود. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1767 و 1771.28 دلار بود. شاخص دلار آمریکا با 0.33 درصد صعود به 107.01 واحد رسیده است.

جیم وایکوف، تحلیل گر ارشد کیتکو متالز می گوید که تقویت دلار و افزایش بازده اوراق خزانه آمریکا بر دوش طلا سنگینی می کند. وی افزود که بهبود جزئی قیمت طلا به دلیل تلاش برخی از سرمایه گذاران برای شکار فرصت خرید طلا در کف می باشد که از صعود خوب هفته گذشته ناشی می شود.

هفته گذشته طلا بهترین عملکرد هفتگی خود را از مارس 2020 به بعد ثبت کرد زیرا با کاهش مقطعی تورم در آمریکا سرمایه گذاران امید داشتند که فدرال رزرو سرعت افزایش نرخ بهره را کاهش دهد. طبق پیش بینی جیم وایکوف احتمالا قیمت طلا فعلا نوسانی و بدون روند باشد.

تحلیل گر کارگزاری OANDA می گوید: “به نظر می رسد طلا در نزدیکی 1800 دلار به مقاومت سنگینی برخورد کرده باشد. در مقابل حمایت خوبی در محدوده 1750 دلار داریم.”

روز یکشنبه حاکم بانک فدرال رزرو آمریکا گفت که احتمال دارد در نشست آینده این نهاد بحث کاهش سرعت افزایش نرخ بهره به بحث گذاشته شود اما هنوز زود است که راجع به “نرمش” در مقابله با تورم صحبت کنیم. گرچه طلا به عنوان سپری در مقابل تورم کاربرد دارد اما در فضای افزایش نرخ بهره هزینه فرصت نگهداری آن بالا می رود و از جذابیت این فلز گرانبها کاسته می شود.

نوسان مثبت طلا با تضعیف شاخص دلار آمریکا

صبح چهارشنبه 16 نوامبر ( 25 آبان) قیمت طلا در بازار جهانی حدود نیم درصد افزایش داشت در حالی که با امید به کاهش سرعت افزایش نرخ بهره، شاخص دلار تضعیف شده است. سرمایه گذاران امیدوار هستند که در آینده فدرال رزرو آمریکا افزایش نرخ بهره را به صورت آهسته تری پیگیری کند.

ساعت 4 صبح چهارشنبه طلای نقدی با 0.53 درصد یا 9.31 دلار صعود به قیمت 1778.86 دلار در اونس معامله می شود. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1772.58 و 1782.51 دلار بود.

تحلیل گر و اقتصاددان در ACY Securities به رویترز می گوید: ” پس از نزول تا 1618 دلار در اونس، طلا صعود خوبی را تجربه کرده و اکنون پیش بینی می کنیم که در کوتاه مدت برای مدتی تثبیت شود. اما در مجموع احتمال افزایش قیمت بیشتر است. از جمله کاتالیزورهای رالی اخیر قیمت طلا، اصلاح شاخص دلار آمریکا بود.” شاخص دلار با 0.6 درصد نزول به کف سه ماهه رسیده که نتیجه آن ارزان شدن طلا برای خریداران سایر ارزها می باشد.

روز دوشنبه معاون رئیس بانک مرکزی آمریکا گفت که احتمالا به زودی سرعت افزایش نرخ بهره کمتر می شود. البته او تاکید کرد که برای کنترل تورم هنوز کار داریم. طلا پس از رسیدن به کف یک ماهه موفق شد بیش از 160 دلار افزایش قیمت را تجربه کند. افزایش بیکاری ایالات متحده در ماه اکتبر می تواند فدرال رزرو را مجبور کند که اجرای سیاست های انقباضی را با شتاب کمتری پیگیری نماید. اکنون با 89 درصد احتمال پیش بینی می شود که در نشست ماه دسامبر فدرال رزرو، 0.5 درصد افزایش نرخ بهره به تصویب برسد و تنها 11 درصد احتمال دارد که در این جلسه 0.75 درصد افزایش نرخ بهره اعلام شود.

در میان سایر فلزات اساسی نقره با 1 درصد صعود به 22.19 دلار در اونس رسید که بالاترین سطح از اوایل ژوئن محسوب می شود.

منبع:msn

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید