به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۲۹ فروردین ۱۴۰۰

بررسی بازار محصولات پتروشیمی در آسیا- ۹آوریل۲۰۲۱

تحلیل بازار بنزن آسیا: با کاهش تقاضا، قیمتها 33/42 دلار در هر تن سقوط کردند.

– هفته­ای پرنوسان

– در 9 آوریل، اعلام نرخ لایکانها و محل انتقال برای ماه می به شیوه فوب به انجام رسید.

به گزارش تحلیل‌گران شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، نرخ بنزن به شیوه فوب کره در این هفته 33/42 دلار در هر تن در قیاس روزانه کاهش یافت و در مقایسه هفتگی 5 دلار در هر تن بالاتر رفت، تا سرانجام به رقم 67/861 دلار در هر تن رسید، پس از آنکه بازار در هفته ای که گذشت نوسانان زیادی را با عبور از نرخ 900 دلار در هر تن و رسیدن به نرخ نهایی 33/925 دلار در هر تن به خود دید.

افت و خیز شدید قیمت در این هفته عمدتاً به روند نرخ این محصول در ایالات متحده نسبت داده می شود که به گفته منابع بازار به روند معامله محموله ها در دو سوی اقیانوس اطلس ربط می یابد.

با این حال، این روند در بازار آسیا و قیمتها در آن سبب شکل گیری آشفتگی شده است و بنا به گفته یکی از تجار در بازار منطقه امکان تخمین قیمت را نیز بسیار دشوار ساخته است، در حالی که متغیرهایی نظیر مسائل لجستیکی، حمل و نقل، و انبارسازی نیز به ساده گی قابل محاسبه نخواهند بود.

در همین حال، نرخ لایکانها و محل محموله های آنها برای ماه می در روز 9 آوریل اعلام گردیدند و وضعیت محموله های ارسالی به سمت ایالات متحده نیز روشن گردید، در همان حال که خریداران نیز زمان ارسال محموله های خود را اعلام داشتند.

در این هفته در بازار چین، بحثها اندک بودند در حالی که در بازار فوب کره قیمتها از دید خریداران شمال شرق آسیا وضعیتی «نامعقول» داشتند. یکی از خریداران این منطقه گفته است که خریداران شمال شرق آسیا در حال حاضر شتابی برای خرید محصول ندارند و این امر سبب کند شدن روند خرید خواهد شد و تا زمان تعدیل قیمتها نیز ادامه خواهد یافت.

در حال حاضر اختلاف بنزن و نفتا در این هفته پس از رسیدن به نقطه اوج 33/365 دلار در هر تن که بیشترین حد در چهار سال اخیر در همین میزان باقی ماند. آخرین بار در 11 آوریل 2017 این رقم به 369 دلار در هر تن رسیده بود.

تحلیل بازار تولوئن آسیا: با وجود بحثهایی کم شمار، بازار حالتی راکد به خود گرفته است..

– رشد نرخ بنزن متوقف شد.

– ورود برخی خریداران هندی به بازار

وضعیت راکد در این هفته بر کلّ بازار تولوئن آسیا سایه انداخت، و بحثهای اندکی در جریان بود و تمرکز بازار نیز بیش از همه بر نوسان بازار بنزن بود.

یکی از منابع بازار اظهار داشته است که سقوط ناگهانی در قیمت بنزن که در نیمه هفته به 20 دلار در هر تن رسید، فرصت انجام معامله در بازار تولوئن را از میان برده است.

در چین جست و جو برای محصول تولوئن محدود گزارش شده است، در همان حال که پالایشگاه ها در مراکز فعال این کشور بنا است در ماه می به فعالیت معمول خود بازگردند.

یکی از شاخصهای قابل معامله متعلق به محموله ای به شیوه فوب کره در این هفته به نرخ 680 دلار در هر تن اعلام گردید. در این هفته شاخص فوب کره در بازار فیزیکی با 13 دلار در هر تن کاهش همراه بود و سرانجام با نرخ 680 دلار در هر تن اعلام گردید.

شرکت لوته کمیکال کره نیز واحد آروماتیک خود در یئوسو را در 9 آوریل به کار انداخته است.

در جنوب شرق آسیا روند معاملات بسیار کند بوده است، امری که به دلیل افت در بازار هندوستان پدید آمده است. یکی از شاخصهای فروش برای بسته ای به شیوه فوب کره به اضافه 40 تا 50 دلار در هر تن به شیوه CFR اعلام گردیده است.

نرخ تولوئن به شیوه تانکری در بازار داخلی هند در این هفته برابر با 56 روپیه در هر کیلوگرم گزارش شد.

تحلیل بازار حلال MX آسیا: افت قیمت در اغلب مناطق و رشد آن در چین

– میزان بالای فهرستها بر بازار جنوب شرق آسیا سنگینی می کند.

– وضعیت پرتحرک ایزومر MX سبب بهبود بازار حلال MX در چین شده است.

تحرک معاملات در این هفته در بازار آسیا محدود بود، در حالی که تقاضا نیز در کل منطقه اندک گزارش گردید.

در هندوستان، قیمت حلال MX کمتر از قبل ارزیابی شد که می باید ناشی از افت تقاضا از سوی خریداران این کشور باشد. طیف گسترده ای از شاخصها در بازار ارائه شدند در حالی که درباره روند بازار عدم قعطیتی وجود داشته است.

نرخ محموله های ماه می برای در طیف 700 تا 735 دلار در هر تن به شیوه CFR اعلام شده اند و یک شاخص فروش به رقم 735 دلار در هر تن در طی این هفته اعلام گردیده است.

شاخص CFR هند در این هفته در حد 710 دلار در هر تن اعلام شد، که 12 دلار در هر تن کمتر از هفته قبل بود، روندی که دنبله رو نرخ یکی از معاملات در این هفته بوده است.

نرخ محصول تانکری در بازار داخلی هند در این هفته در حد 57 روپیه در هر کیلوگرم، یعنی بی تغییر نسبت به هفته قبل، عرضه شد.

ارائه شاخصها از سوی بازار شمال شرق آسیا به شیوه فوب کره بسیار اندک بوده است.

در این هفته چین تنها مکانی بود که قیمتها در آن رشد یافتند در همان حال که بازار رو به رشد ایزومر MX روند بحثها را در بازار حلال MX بهبود بخشید.

در بازار داخلی چین، نرخ محصول حلال MX به شیوه تانکری در آخرین ارزیابی برابر با 5450 یوان در هر تن، یعنی بیش از رقم بحثها بر سر یک معامله در بازار در حد 5370 تا 5390 یوان در هر تن اعلام شد.

میزان فهرستها نیز در این هفته در چین کمی بالاتر از قبل و با رشدی در حد 500 تن اعلام شد.

تحلیل بازار پاراکسیلن: نرخها 1 دلار در هر تن افت کردند در حالی که معاملات در حد طیف موردانتظار بودند.

– اختلاف PTA/PX در چین نسبت به متوسط ماه مارس بهبود یافت.

– اختلاف PX/نفتا در حد طیف موردنظر یعنی 240 تا 250 دلار در هر تن بوده است.

در این هفته، بازار پاراکسیلن آسیا در آغاز وضعیتی مستحکم داشت، پیش از آنکه هفته را با افت به پایان برساند. شاخص محصول در این هفته 1 دلار در هر تن در قیاس روزانه افت کرد و در نسبت هفتگی 66/1 دلار در هر تن بالاتر آمد تا سرانجام به مبلغ 33/804 دلار در هر تن به شیوه CFR تایوان/چین و 33/786 دلار در هر تن به شیوه فوب کره رسید.

مبانی بازار به طور عمده نسبت به قبل پایدار ماندند و دست اندرکاران بازار نیز عقاید متفاوتی درباره وضعیت فعلی داشته اند. عرضه در بازار همچنان محدود مانده است، با آنکه نسبت به فصل اول سال بهبود یافته است.

در بخش تقاضا، انجام تعمیر در واحدهای پایین دستی در چین PTA به دلیل حاشیه سود کم سبب شده است تا وضعیت بازار PX رکود یابد، که خود به دلیل کاهش تقاضا پدید آمده است.

میزان کل تولید واحدهای PTA در چین در حال حاضر در حد 74 تا 79 درصد گزارش شده است.

اینک، اختلاف میان PTA/PX در بازار چین به 338 دلار در هر تن رشد یافته است که بیش از رقم مارس در حد 294 دلار در هر تن بوده است، هرچند این اختلاف همچنان کمتر از رقم 500 تا 700 دلار در هر تن به عنوان مبنای معمول این اختلاف قرار دارد.

علاوه بر نرخ به نسبت پایین محصول PX، اختلاف نفتا و PX در بازار فیزیکی در حد موردانتظار یعنی 240 تا 250 دلار در هر گزارش گردیده است.

تحلیل بازار ایزومر MX آسیا: به دلیل تقاضا برای ماه می، قیمتها 11 تا 15 دلار در هر تن در قیاس هفتگی بالاتر رفتند.

– قیمت پاراکسیلن در نرخ هفتگی 66/1 دلار در هر تن رشد یافت.

– شرکت فوجی اویل قصد دارد روند تعمیر و نگهداری را برای دو ماه در می آغاز کند.

در طی هفته اخیر، نرخ ایزومر MX در بازار آسیا 11 دلار در هر تن بالاتر از قبل قرار گرفت و به نرخ 725 دلار در هر تن به شیوه فوب کره رسید و در همین حال با رشدی در حد 13 دلار در هر تن به مبلغ 744 دلار در هر تن به شیوه CFR تایوان رسید؛ این محصول به شیوه CFR چین نیز در این هفته با رشدی در حد 15 دلار در هر تن همراه بود و سرانجام با قیمت 745 دلار در هر تن به این شیوه برابر شد، در حالی که تقاضا برای محموله های ماه می رشد یافته است.

نرخ محصول در بازار داخلی چین نیز به شیوه تانکری به رقم 5570 تا 5600 یوان در هر تن رسید.

شاخص خرید در داخل چین به شیوه CFR در حد 745 دلار در هر تن گزارش شده است.

رشد نرخ محصول ایزومر MX در این هفته از رشد نرخ پاراکسیلن پیشی گرفت، محصولی که در این هفته با رشد 66/1 دلار در هر تن همراه بود و به نرخ 33/804 دلار در هر تن رسید، امری که سبب گردید اختلاف میان PX و MX به 34/11 دلار در هر تن برسد.

در اخبار واحدها نیز شنیده شده است که هنگلی چین پس از رفع مشکلات فنی بروز کرده در سه واحد این شرکت در ماه مارس سرانجام در 3 آوریل مشکلات مذکور را حل کرده است و عملیات خود را از سر گرفته است.

تحلیل بازار اورتوکسیلن آسیا: وضعیت نامعلوم بازار در حالی که تقاضا در چین اندک است و گفت و گوهای کمی نیز در جریان بوده اند.

– در نیمه سال ظرفیت تازه ای در تولید PA در چین آغاز به کار می کند.

– نرخ PA در داخل چین در این هفته بالاتر رفت.

قیمت اورتوکسیلن در این هفته در بازار آسیا وضعیتی نامعلوم داشت و تقاضا در بازار داخلی چین همچنان پایین مانده است و قیمتها در داخل نیز نسبت به سایر مناطق کمتر بوده اند.

تولیدکنندگان در کشورهای آسیا اینک به سایر نقاط و به اروپا فکر می کنند، جایی که در آن نرخ محصول را در حد 900 دلار در هر تن به شیوه فوب ARA تعیین کرده اند.

در مقایسه، نرخ محصول در بازار داخلی چین توسط سینوپک در این هفته در حد 5400 یوان در هر تن، یا 40/716 دلار در هر تن بر مبنای تراز وارداتی، اعلام گردیده است.

با این حال، قیمت انیدریک فتالیک در شرق چین نیز در حد 300 یوان بالاتر از پیش و و برابر با 6050 یوان در هر تن اعلام شده است، که معادل با 50/758 دلار در هر تن بر مبنای تراز وارداتی است.

میزان فهرستها در چین در این هفته همچنان بالا و در حدی بالاتر از 50.000 تن گزارش شده است.

در همین میان، محصول ایزومر MX در آسیا در این هفته 11 دلار در هر تن رشد یافت و به نرخ 725 دلار در هر تن به شیوه فوب کره رسید، امری که سبب رشد تولید اورتوکسیلن در شمال شرق آسیا خواهد شد.

تحلیل بازار استیرن آسیا: پس از رشد در اول هفته، بازار با افت همراه بوده است.

– با وجود کاهش عرضه، تقاضا در چین کلید رشد بازار است.

– کمبود عرضه در هند قیمت ماه می را بالاتر برده است.

نرخ محصول استیرن در بازار در این هفته روندی نزولی یافت، که می باید علت آن را در ضعف بازار داخلی چین جست، بازاری که در آن در هفته پیش بهره ها سیری پایین رونده پیمودند و به زیر 1200 دلار در هر تن رسیدند.

نرخ محصول استیرن در این هفته 72 دلار در هر تن از رقم بالای 1169 دلار در هر تن به شیوه CFR چین و 1149 دلار در هر تن به شیوه فوب کره افت کرد. یک پیشنهاد به شیوه فوب چین برای ماه می به نرخ 1230 دلار در هر تن در بازار ارائه شده است، و پیشنهادی برای ماه می در بازار به شیوه CFR چین در حد 1170 دلار در هر تن اعلام گردیده است.

قیمتها در بازار داخلی چین در حد طیف موردانتظار بوده اند، بحثها بر سر محموله های دلاری در این هفته اندک بود.

نرخ محصول فوری در بازار داخلی چین در این هفته 90 یوان در هر تن افت داشت و به رقم 8815 یوان در هر تن به شیوه تانکری رسید، که بر مبنای تراز وارداتی برابر با 25/1169 دلار در هر تن است

وضعیت پرتحرک در آغاز هفته در بازار پس از کاهش نرخ در میان هفته ناپدید گردید، هرچند بازار اینک با کمبود عرضه رودررو است.

در بخش تقاضا، خریداران پایین دستی در چین همچنان نسبت به وضعیت کنونی تردیدهایی دارند، در حالی که بازار بالادستی نیز شرایطی پرنوسان دارد و نسبت به رشد قبلی قیمت در بازار استیرن مقاومت نشان می دهد.

قیمتها در این هفته در بازار هند رشد یافتند، در حالی که تقاضا از سوی خریداران بخش پایین دستی رشد یافته است.

به نظر می رسد در این منطقه تقاضا تا پایان می مناسب باقی بماند.

نرخ محصول تانکری در هند در بندر کاندلا در حد 103 روپیه در هر کیلوگرم اعلام شده است.

تحلیل بازار کاپرولاکتام آسیا: قیمتها با وجود رشد بهره ها در بازار ماده اولیه بنزن ثابت ماندند.

– هم خریداران و هم فروشندگان در انتظار وضعیت آینده در بازار نشسته اند.

– قیمتها در بازار پایین دستی نتوانسته اند رشد بیشتر قیمت را حمایت کنند.

نرخ کاپرولاکتام در بازار آسیا در این هفته پایدار ماند، با آنکه در بازار ماده اولیه بنزن جهشی خیره کننده به وقوع پیوسته است، در همان حال که منابع بازار گفته اند که هم اینک امکان انتقال هزینه ها به خریداران پلی آمید در بازار پایین دستی وجود ندارد.

برخی خریداران و فروشندگان در بازار در حال حاضر رقم 2000 دلار در هر تن به شیوه CFR شرق دور را به عنوان رقم قابل تبادل و معامله در بازار اعلام داشته اند، در حالی که یکی از خریداران به رقم 2050 دلار در هر تن به همان شیوه اشاره کرده است.

نرخ ماده اولیه بنزن در این هفته از رقم 900 دلار در هر تن گذشت و با رشدی در حد 33/47 دلار در هر تن همراه بود، رشدی که رقم نهایی آن را به 904 دلار در هر تن رساند.

بهبود وضعیت بنزن با وضعیت پرتحرک بازار ایالات متحده و اروپا همسویی کامل دارد.

برخی از تجار نیز گفته اند که علت رشد قیمت بنزن در بازار افزایش حاشیه سود میان بنزن و استیرن پایین دستی و عدم دسترسی به ماده اولیه بوده است.

در حالی که نرخها در اروپا اینک جذابتر از آسیا هستند، تولیدکنندگان روسی در حال حاضر تمایل دارند محصول کاپرولاکتام خود را به این منطقه بفرستند.

تحلیل بازار متانول آسیا: فعالیت تجاری با بازگشت چین به بازار رشد می یابد.

– رشد دوباره قیمت در بازار داخل چین

– احتمالِ وضعیت پررونق مبانی بازار در کره جنوبی در می

فعالیت تجاری در بازار متانول آسیا در این هفته رشد یافت، آن هم پس از آغازی کند در بازار چین و پس از بازگشت این کشور به روند بازار.

بحثها در بازار به طور عمده حول محموله های محلی بوده اند، ولی رشد بازار داخلی چین سبب رشد گرایش به خرید محموله های CFR به نرخ 320 تا 325 دلار در هر تن شده است.

یکی از فروشندگان توانسته اند رقم 320 دلار در هر تن به شیوه CFR را برای محصول خود در یک معامله به ثبت رساند، هرچند جزئیات دقیق این معامله به تأیید نرسیده اند.

در جنوب شرق آسیا نیز بحثها برای محموله های فوری در این هفته ادامه داشتند، وگرایش به خرید در حد رقم 370 دلار در هر تن دیده شده است. با این حال، فروشندگان پیشنهادی را کمتر از رقم فوق و درحد 360 دلار در هر تن نیز عرضه کرده اند.

در کره جنوبی، مبانی بازار برای ماه می به نظر پررونق می آیند و در حالی که عرضه در ترینیداد و توباگو با وقفه رودررو شده است. یکی از پیشنهادها در بازار CFR کره جنوبی برای ماه می در حد 385 دلار در هر تن اعلام گردیده است.

تحلیل بازار MTBE آسیا: قیمتها با افت بنزین 50/3 دلار در هر تن تنزل یافتند.

– محصول 92 RON 3 درصد کاهش یافت؛ نفت خام 33 سنت در هر بشکه کمتر شد.

– حجم مشتقات MTBE در ماه مارس در CME سه برابر بیش ازآخرین ارزیابی بودند.

نرخ محصول MTBE در این هفته در بازار آسیا50/3 دلار در هر تن در قیاس روزانه افت کرد و به رقم 50/695 دلار در هر تن به شیوه فوب سنگاپور رسید، در حالی که وضعیت بازار تاحدی پایدار بوده یا با ضعف همراه گردیده است، امری که به افت نرخ بنزین و نفت خام باز می گردد.

بنزین 92 RON در این هفته 33 سنت در هر بشکه کاهش یافت و به رقم 17/69 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که محصول نسبی 92 RON نیز 3 درصد کاهش یافت و به رقم 46/6 دلار در هر بشکه رسید. نرخ نفت برنت به شیوه سلف در این هفته 11 سنت در هر بشکه کمتر شد و به رقم 71/62 دلار در هر بشکه رسید.

شاخص MTBE در بازار سنگاپور به شیوه فوب روندی نزولی را در این هفته پی گرفته است، در حالی که بازار بنزین و نفت خام شرایطی نامشخص را داشته اند.

در بخش سلف، حجم معاملات مشتقات MTBE در ماه مارس در بازار بورس شیکاگو برای ماه مارس در حد 16000 تن بوده است، که بیش از سه برابر رقم 5000 تن در فوریه است.

همسو با بهبود بازار فیزیکی MTBE، معاملات مشتقات آن نیز در ماه مارس رشد داشته اند. شاخص MTBE به شیوه فوب سنگاپور در ماه مارس به بیشترین حد در 16 ماه اخیر یعنی رقم 782 دلار در هر تن رسید.

در عین حال، شروع ماه رمضان در آسیا در 13 آوریل به نظر سبب حمایت از بازار MTBE خواهد شد.

تحلیل بازار اتیلن آسیا: قیمتها در وضعیت راکد بازار ثابت ماندند.

– در بازار، قیمت سیال را ترجیح می دهند.

– قیمتها در بازار پایین دستی تضعیف گردید.

بحثها در بازار اتیلن آسیا در این هفته اندک بود، و قیمتها بدون تغییر نسبت به قبل و برابر با 1070 دلار در هر تن به شیوه CFR شمال شرق آسیا و 1050 دلار در هر تن به شیوه CFR جنوب شرق آسیا ارائه شدند.

منابع بخش تجارت ضعف را در بازار داخلی چین پیش بینی کرده اند، امری که به واسطه عرضه بیش از حد پدید آمده است.

شاخصهای خرید در چین اخیراً در حد 1000 تا 1020 دلار در هر تن اعلام شده اند، با آنکه بحثهای کمی بر سر قیمتهای ثابت به انجام رسیده اند.

در بازار پایین دستی، نرخ استیرن در این هفته 10 دلار در هر تن در قیاس روزانه پایینتر آمد و به رقم 1169 دلار در هر تن به شیوه CFR چین رسید، در حالی که MEG با 15 دلار در هر تن کاهش با رقم 655 دلار در هر تن به شیوه CFR چین برابر گردید.

تحلیل بازار MEG آسیا: نرخها 15 دلار در هر تن به دلیل هجوم عرضه کاهش یافتند.

– در شرق چین، ظرفیتی تازه برای تولید به کار می افتد.

– نرخ سلف در بازار داخلی چین 63/3 درصد کاهش یافت.

نرخ محصول MEG در بازار داخلی چین در این هفته 53 یوان در هر تن در قیاس روزانه افت کرد و به رقم 5150 یوان در هر تن رسید، در حالی که نرخ CFR چین با 15 دلار در هر تن افت به رقم 655 دلار در هر تن رسید، امری که به واسطه افت فعالیتها و مازاد شدید عرضه پدید آمده است.

منابع تجارت اعلام داشته اند که ظرفیت تازه ای برای تولید در شرق چین سبب افزایش بیشتر عرضه خواهد شد، و فشار بر قیمتها را نیز ادامه خواهد داد.

نرخ محصول سلف در بازار بورس دالیان چین در این هفته 187 یوان در هر تن یا 63/3 درصد کاهش یافت و به رقم 4971 یوان در هر تن به شیوه تانکری رسید.

در بازار بالادستی نیز، نرخ نفت برنت در این هفته به شیوه سلف 11 سنت در هر بشکه افت کرد و به رقم 71/62 دلار در هر بشکه رسید.

تحلیل بازار پروپیلن آسیا: نرخ CFR چین در این هفته 30 دلار در هر تن به دلیل پرهیز خریداران از واردات افت کرد.

– پروپیلن شاندونگ 50 یوان در هر تن بالاتر رفت.

– شرکت ژژیانگ شائوژینگ سانیوان واحد PDH خود را تا 15 آوریل راه اندازی می کند.

نرخ CFR چین در این هفته کمی کاهش یافت در همان حال که خریداران همچنان از محصولات وارداتی پرهیز کرده اند و گرایش به خرید همچنان بر قیمتها فشار وارد می آورد.

اختلاف میان قیمت فروش و خرید همچنان بالا مانده است.

یکی از تولیدکنندگان کره جنوبی پیشنهادی را به نرخ 1100 دلار در هر تن به شیوه CFR چین در بازار ارائه داشته است. خریداران چینی اما به دنبال محصولاتی در حد 1050 دلار در هر تن به شیوه CFR بوده اند.

نرخ پروپیلن در شاندونگ در چین در حد 8200 یوان در هر تن به شیوه تانکری در این هفته اعلام شد، که نشانگر 50 یوان در هر تن افزایش است.

در شرق این کشور، نرخ محصول در حد 7900 یوان در هر تن اعلام شده است.

در اخبار واحدها نیز اعلام شده است که ژژیانگ شائوژینگ سانیوان قصد دارد بخش هیدروژن زدایی پروپان خود را در 15 آوریل راه اندازی کند؛ این واحد در 12مارس برای نگهداری به حالت تعطیل درآمده بود.

این واحد قادر است 450.000 تن پروپیلن در سال تولید کند.

تحلیل بوتادین آسیا: وضعیت نامعلوم قیمتها در بازار محلی؛ اختلاف بالای میان نرخ فروش و خرید تجارت را مانع شده است.

– نوسان بازار در چین معاملات در شمال شرق آسیا را متوقف کرده است.

– واردات در چین و اختلاف قیمت در داخل کاهش یافته اند.

قیمت واردات بوتادین در آسیا در این هفته شرایط نامعلومی داشت، و بدون راستایی مشخص در نوسان بود. در این بین، قیمتها در بازار داخلی چین در آغاز هفته افت کردند، ولی در ادامه رشد پیدا کردند.

وضعیت بازار عمدتاً در آغاز هفته ضعیفتر بود، در حالی که میزان بالای فهرستها در چین بر گرایش به خرید در شمال شرق آسیا تأثیر گذاشته اند.

یک محموله بوتادین با خلوص کمتر در این هفته به نرخ 910 دلار در هر تن به شیوه CFR شمال شرق آسیا معامله شده است، با اینکه جزئیات این معامله به تأیید نرسیده اند.

وضعیت بازار پس از آنکه یکی از تولیدکنندگان چین قیمت فهرست شده خود را 300 یوان در هر تن پایین آورد و به رقم 6500 یوان در هر تن رساند افت کرد.

در این میان، گفته می شود پرس و جو برای محموله های می بیشتر شده است، با آنکه بحثها حول قیمتی شناور و سیال در جریان بوده اند.

اختلاف شدید میان قیمت فروش و خرید دیده است و تولیدکنندگان اینک به دنبال سطحی از قیمت در حد 1080 تا 1100 دلار در هر تن هستند.

قیمت CFR چین و شمال شرق آسیا نیز تا پایان این هفته نسبت به یکدیگر فاصله گرفتند، در همان حال که فروشندگان چینی به دنبال صادرات محصولات خود بوده اند، امری که به دلیل بالا ماندن میزان فهرستها و فشار آن به بازار CFR پدید آمده است.

قیمت فوب چین برای صادرات در حال حاضر در حد 1000 تا 1050 دلار در هر تن گزارش گردیده است.

تحلیل بازار PVC آسیا: باقی ماند در بالاترین سطح قیمت

– بحثهای اندک در حالی که بازار در انتظار ماه می مانده است.

– افت تقاضا در هند با رشد بیماری کرونا

بازار PVC آسیا در هفته ای که گذشت اغلب پایدار ماند در همان حال که بیشتر معاملات برای ماه آوریل کار خود را به پایان رسانده اند و بازار در انتظار پیشنهادهای ماه می مانده است.

نرخ CFR چین در این هفته ثابت و برابر با 1440 دلار در هر تن اعلام شد، در حالی که نرخ CFR جنوب شرق آسیا در حد 1560 دلار در هر تن گزارش گردید.

در این میان، نرخ CFR هندوستان نیز به رقم 1670 دلار در هر تن رسید.

منابع بازار گفته اند که تقاضا در کل منطقه تا پیش از ارائه پیشنهادهای می اندک بوده است. انتظار می رود نرخ این پیشنهادها 10 تا 30 دلار در هر تن بالاتر از قبل باشد. برای آوریل، اولین پیشنهادها در بازار CFR چین در حد 1500 دلار در هر تن بوده اند؛ گفتنی است رقم این پیشنهادها به CFR هند در حد 1640 دلار در هر تن و به شیوه فوب تایوان در حد 1460 دلار در هر تن بوده است.

یکی از منابع بازار گفته است که تقاضا با وجود این قیمتهای بالا کاهش خواهد یافت با آنکه انتظار می رود پیشنهادهای ماه می بالاتر از رقم پیشین باشند.

در چین، قیمت PVC نسبت به هفته قبل تغییری را نشان نداده است در حالی که تقاضا نیز در این کشور پایین مانده است. نرخ در بازار داخلی این کشور بی تغییر نسبت به قبل و برابر با 9450 یوان در هر تن برای نوع متکی بر اتیلن و 8850 دلار در هر تن برای نوع متکی بر کاربید اعلام شده است.

تحلیل بازار LDPE آسیا: وضعیت بازار پایدار یا همراه با ضعف گزارش شده است در حالی که میل به خرید نیز محدود است.

– روند نگهداری در واحدها عرضه را محدود ساخته است.

– فصل اوج تقاضا همچنان کمتر از انتظارات بوده است.

در هفته اخیر، نرخ محصول LDPE در بازار آسیا ثابت ماند در همان حال که خریداران نیز تنها به خرید در حد نیاز خود پرداخته اند.

در شرق دور، نرخ این محصول با کاهش همراه بوده است، امری که می تواند به دلیل کاهش شاخصهای خرید و قیمتهای رقابتی در داخل بوده باشد. با این حال، LDPE در جنوب شرق آسیا وضعیتی پایدار داشته است، هرچند در این منطقه تقاضا بازهم اندک است و در عین حال عرضه در منطقه کاهش شدیدی یافته است.

کاهش عرضه در این منطقه را می توان به روند تعمیر و نگهداری بسیاری از واحدها که از پیش برنامه ریزی شده است نسبت داد.

برای نمونه، SCG تایوان قرار است بخش 160000 تنی خود را در اوایل می برای مراحل نگهداری به حالت تعطیل درآورد.

تحلیل بازار LLDPE آسیا: تقاضای اندک قیمتها را پایین یا ثابت نگاه داشته است.

– حاشیه سود سبب شده است که خریداران از بازار به دور بمانند.

– نبود تقاضا ممکن است تصحیح بیشتر قیمت را سبب گردد.

نرخ محصول LLDPE در بازار آسیا در هفته اخیر پایدار یا با کاهش همراه بود، امری که به دلیل افت خرید صورت پذیرفته است.

در حالی که گفته شده است که فروشندگان نیز نرخ پیشنهادهای خود را پایین آورده اند، خریداران همچنان در مقابل مقاومت نشان داده اند.

به دلیل فشار فراوانی که در این وضعیت به حاشیه سود خریداران وارد می آید، آنها از معامله پرهیز کرده اند.

وضعیتی مشابه را نیز در بازار جنوب شرق آسیا شاهد بوده ایم، جایی که در آن میل به خرید اندک گزارش شده است.

در حال حاضر، مشتریان این منطقه در انتظار شرایط بازار در آینده نشسته اند، در حالی که تقاضا به طور عمده محدود مانده است.

در این هفته، قیمت LLDPE در جنوب آسیا نیز ثابت ماند، در حالی که خریداران روندی محتاطانه را در بازار در پیش گرفته اند.

تحلیل بازار HDPE آسیا: وضعیت بازار به دلیل میل اندک به خرید، ثابت یا با کاهش همراه بوده است.

– فاصله پیشنهاد و مزایده در چین بیشتر شده است.

– موج جدید کرونا ممکن است بر تقاضا در هند تأثیر بگذارد.

نرخ محصول HDPE در بازار آسیا در این هفته به دلیل نبود میل به خرید ثابت یا با کاهش همراه بود.

در چین، قیمت HDPE در درجات مختلف ثابت یا کمتر بود، در همان حال که خریداران نیز از اقدام به معامله امتناع کرده اند.

در حالی که عرضه کنندگان قیمتهای خود را کاهش داده اند، پیشنهادها همچنان با نرخها بالا عرضه شده اند و سطح موجود برای خریداران قابل قبول به نظر نمی رسد.

تقاضا در بازار جنوب شرق آسیا نیز همسو با بازار شرق دور بسیار اندک گزارش شده است و معاملات در این منطقه «بسیار کند» صورت گرفته اند، وضعیتی که پس از تعطیلات عید پاک پدید آمده است.

برخی مصرف کنندگان نهایی نیز در بازار آسیا میزان فعالیت واحدهای خود را پایین آورده اند زیرا کارگران مهاجر در این بین به تعطیلات رفته اند.

در این میان، قیمت محصول HDPE در جنوب آسیا نیز در کل ثابت ماند و شرایط بازار در آینده نزدیک که به نظر پرتحرک می رسید در حال حاضر وضعیتی راکد به خود گرفته است.

در هند رشد شدید بیماری کرونا اخیراً باعث منع عبور و مرور در این کشور شده است. و این امر بر روند بازار تأثیری عمده خواهد گذاشت.

تحلیل بازار HDPE بازیافتی آسیا:

– اختلاف میان PE بازیافتی و اصل به 45 دلار در هر تن کاهش یافت.

– بازیافت کنندگان به دلیل عرضه اندک HDPE محدود شده اند.

نرخ محصول بازیافتی HDPE در بازار آسیا در این هفته 10 دلار در هر تن پایین آمد و به رقم 1040 دلار در هر تن رسید در حالی که بازاری راکد با مبانی نامناسب زمینه ساز شرایط کنونی شده است.

نرخ محصول HDPE در این هفته 55 دلار در هر تن در قیاس هفتگی افت داشت و به رقم 1145 دلار در هر تن به شیوه CFR شرق دور رسید، در حالی که تقاضا نیز به دلیل عرضه فراوان از سوی چین کاهش چشمگیری یافته است.

اختلاف فعلی میان نرخ محصول بازیافتی و اصل به 45 دلار در هر تن پس از هفته قبل کاهش یافته است؛ در هفته گذشته این نرخ در حد 105 دلار در هر تن بود. گفته می شود علت این کاهش افت نرخ محصول اصل در بازار بوده است.

اعلام شده است که بسیاری از بازیافت کنندگان در جنوب شرق آسیا به دلیل دسترسی اندک به ماده اولیه تولید کمتری داشته اند و به عوضه به تولید LDPE روی آورده اند.

تحلیل بازار PP آسیا: بازار در جست و جوی راستا در حال حاضر ثابت مانده است.

– تقاضا برای PP در چین همچنان در انتظار بهبود است.

– اختلاف شدید میان مزایده/پیشنهاد در جنوب شرق آسیا و جنوب آسیا

نرخ محصول پلی پروپیلن در بازار آسیا در طی هفته ای که گذشت پایدار ماند و اغلب دست اندکاران بازار در پی راستای بازار در آینده نزدیک بوده اند.

قیمت PP در بازار داخلی چین در این هفته کمی بالاتر رفت، پس از آنکه تعطیلاتی طولانی نیز پشت سر گذاشته شد. این همه در حالی است که شرایطی پررونق بر کل بازار این کشور حاکم بوده است.

کل میزان انبارهای PP و PE در حال حاضر در حد 895000 تن گزارش شده است که 90.000 تن بیش از هفته پیش است.

تقاضا برای PP در بازار چین باید بازهم افزایش یابد. مشتریان پایین دستی در هنگام تعطیلات از بازار به دور بوده اند در حالی که سایرین نیز در این بین در حاشیه قرار داشتند و نسبت به قیمتهای کنونی مقاومت نشان داده اند.

عرضه کنندگان چینی همچنان بر صادرات تمرکز داشته اند و بحثهای آنها اینک در حد رقم 1300 تا 1340 دلار در هر تن به شیوه فوب در جریان بوده است.

تحلیل بازار PS آسیا: قیمت GPPS 10 دلار بالاتر رفت و HIPS ثابت ماند.

– قیمتها در بازار داخلی چین سبب کاهش میل به واردات شده است.

– با رشد تقاضا در بخش ساخت و ساز در شمال چین، EPS بهبود یافته است.

در این هفته، محصول PS در بازار آسیا با رشد همراه بود، امری که به دلیل بهبود بازار بالادستی استیرن پدید آمده است در حالی که فعالیت خرید در بازار همچنان بر بازار فشار وارد آورده است.

نرخ محصول GPPS در این شرایط 10 دلار در هر تن بالاتر از هفته قبل بود و به رقم 1350 دلار در هر تن به شیوه CFR چین و 1500 دلار در هر تن به شیوه CFR جنوب شرق آسیا رسید، در حالی که نرخ محصول HIPE ثابت و در حد 1800 دلار در هر تن به شیوه CFR چین و 1940 دلار در هر تن به شیوه CFR جنوب شرق آسیا رسید.

در بازار بالادستی، محصول استیرن در این هفته 50/75 دلار در هر تن بالاتر رفت و به رقم 1230 دلار در هر تن به شیوه CFR چین رسید، امری که به دلیل کاهش عرضه در بازار به واسطه انجام روند نگهداری در واحدها پدید آمده است.

وضعیت پررونق بازار استیرن هنوز تأثیر خود را به خوبی در بازار پلی استیرن پایین دستی نشان نداده است.

اخیراً ناظران بازار بهبود شرایط EPS را به دلیل بهبود تقاضا از سوی بخش ساخت و ساز در شمال چین شاهد بوده اند، امری که سبب گردیده است که تولید EPS در واحدها شتاب بیشتری گیرد.

تحلیل بازار ABS آسیا: نرخها در حد 10 دلار در هر تن بالاتر رفتند، در همان حال که بازار در انتظار شرایط آینده مانده است.

– خریداران و فروشندگان به انتظار شرایط بازار نشسته اند.

– راستاهای مخالف در بازار بالادستی

در این هفته، بازار ABS آسیا شاهد رشد قیمت در حد 10 دلار در هر تن بود که سبب گردید نرخ نهایی به 2400 دلار در هر تن به شیوه CFR چین و 2460 دلار در هر ن به روش CFR جنوب شرق آسیا برسد، در حالی که فعالیت تجاری در بازار همچنان بهبود کامل نیافته است.

افزایش نرخ محصول استیرن در بازار ماده اولیه سبب رشد قیمت ABS در بازار گردیده است ولی اختلاف میان CFR چین و نرخ برابری در واردات در حد بالای 100 دلار در هر تن گزارش گردیده است و این امر گرایش به خرید را در بازار کاسته است.

به این ترتیب، بسیاری از دست اندرکاران بازار ترجیح داده اند به انتظار وضعیت آینده بمانند در همان حال که فروشندگان نیز پیشنهادهای خود را برای ماه می ارائه کرده اند.

در طی هفته اخیر، در بازار بالادستی استیرن، این محصول با جهشی در حد 50/75 دلار در هر تن به نرخ 1230 دلار در هر تن به شیوه CFR چین رسید، امری که به دلیل نبود عرضه و انجام روند نگهداری در واحدها به وجود آمده است.

تحلیل بازار PTA آسیا: ثبات نرخها در حالی که بازار وضعیتی نامعلوم دارد.

– میزان تولید PTA در چین در حد 74 تا 79 درصد گزارش شده است در حالی که TA شدت یافته است.

– هند به دلیل انجام قرنطینه نسبی با وضعیتی نامعلوم رودررو است.

نرخ محصول PTA در بازار آسیا در این هفته در حد انتظار گزارش شد در حالی که بازار راستایی نامعلوم داشته است.

در چین، عرضه در بازار فیزیکی محدود مانده است و در همین حال روند تعمیر و نگهداری (TA) با شدت در جریان بوده است، امری که تولید را به میزان 74 تا 79 درصد رسانده است.

بخش پلی استر چین در حال حاضر پایدار بوده است و میزان تولید آن در حد 90 درصد است.

اختلاف میان PTA و ماده اولیه PX اینک بهبود یافته و به 338 یوان در هر تن رسیده است، که بیش از میانگین 294 یوان در هر تن در هفته گذشته است.

با این حال، اختلاف میان این دو محصول همچنان با رقم برابری در حد 500 تا 700 دلار در هر تن فاصله زیادی دارد، مسئله ای که به نظر می رسد به دلیل فشار وارده از سوی فهرستهای بالا پدید آمده باشد.

در سایر نقاط آسیا اعلام شده است که میزان عرضه همچنان ثابت یا با کاهش برای محموله های دلاری همراه بوده است در حالی که واحدهای شمال شرق آسیا نیز در حال انجام روند نگهداری بوده اند.

در ویتنام، تقاضا برای PET و پلی استر پایین دستی مناسب گزارش شده است و برخی شرکتها محموله های خود را برای ماه می به فروش رسانده اند.

تحلیل بازار PET آسیا: بازار پلی استر ثابت یا با رشد همراه بوده است در حالی که خرید نیز بهبود می یابد.

– خرید بیشتر از سوی بخش پلی استر پایین دستی

– رشد میزان تولید در بخش پلی استر چین

نرخ محصول PET در چین از نوع نخ و فیبر در این هفته وضعیت بهتری داشت در حالی که نیاز به انباشت مجدد محصول در بازار پایین دستی مشاهده شده است، و قیمتها در بازار محلی 25 تا 165 یوان در هر تن رشد یافته اند.

نسبت فروش به خرید در حد 55/59 درصد تا 6/131 درصد گزارش شده است که بیشتر از رقم 78/54 تا 08/70 درصد در آخرین ارزیابی است.

میزان تولید PET در چین در این هفته 6/0 درصد رشد داشته است و در حد 34/91 درصد ایستاده است، در حالی که میزان تولید در بخش منسوجات 28/0 درصد افت کرده است و به رقم 67/85 درصد رسیده است.

در این هفته، در بازار بالادستی نرخ سلف نفت برنت 47 سنت در هر بشکه پایین آمد و به رقم 41/62 دلار در هر بشکه رسید.

همچنین، نرخ PTA به شیوه CFR چین 5 دلار در هر تن کمتر از قبل و در قیاس هفتگی در حد 640 دلار در هر تن اعلام گردید.

تحلیل بازار PET بازیافتی آسیا: نرخها 20 دلار در هر تن رشد یافتند در حالی که بازار وضعیتی پرتحرک داشته است.

– هزینه حمل و نقل ملاحظه ای عمده بوده است.

– بازار وضعیت پویا دارد و قیمتها کمی تعدیل شده اند.

در این هفته، نرخ محصول PET بازیافتی همچنان رشد یافت و تقاضا در منطقه همسو با رشد قیمت در سطح بین المللی بالاتر رفته است.

نرخ خرده R-PET در حد 20 دلار در هر تن بیش از هفته قبل و برابر با 710 دلار در هر تن (به شیوه CFR چین) و 760 دلار در هر تن به شیوه CFR جنوب شرق آسیا اعلام شده است، آن هم برای خرده هایی شفاف با محتوای PVC 50 – 100 ppm.

در این هفته، بازار وضعیت پویا داشته است و برخی از فروشندگان نیز تصمیم گرفتند قیمت خود را در پیشنهادها تعدیل کنند.

با این همه، دسترسی به فضای کانتینر همچنان یکی از چالشهای عمده در بازار باقی مانده است.

تحلیل بازار MMA و PMMA آسیا: نرخ CFR چین برای MMA در طی تعطیلات ثابت ماند.

– حاشیه سود تولید PMMA به ناحیه مثبت بازگشت.

– دست اندرکاران بازار به آغاز به کار واحد MMA در ایالات متحده چشم دوخته اند.

نرخ CFR چین در این هفته برای محصول MMA ثابت ماند که می توان علت آن را در رکود دوران تعطیلات جست.

در بازار پایین دستی، نرخ پلی متیل متاکریلات به شیوه CFR بی تغییر نسبت به روز قبل در بازار بود و در قیاس هفتگی نیز ثابت اعلام شد، با آنکه بازار پایین دستی PMMA وضعیتی پررونق یافته است و حاشیه سود بالاتر رفته است.

حاشیه سود محصول PMMA پیشتر در ناحیه منفی قرار داشت و در 22 فوریه در حد منفی 65 دلار در هر تن و در 17 مارس در حد منفی 20 دلار در هر ت اعلام شد، در حالی که اینک به دلیل رشد قیمت در بازار بالادستی MMA این حاشیه سود نیز افزایش یافته است.

در این بین آغاز به کار یک واحد MMA در چین و رشد ظرفیت تولید عرضه محصول در بازار CFR را بیش از پیش افزایش داده است.

همچنین، دست اندرکاران بازار به آغاز به کار یک واحد تولید MMA در ایالات متحده چشم دوخته اند، که در آغاز سال جاری و ایجاد یخبندان در منطقه جنوب به دلیل وضعیت فورس ماژور به تعویق افتاد.

منبع:platts

نظر خود را بنویسید