به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۱۶ خرداد ۱۴۰۰

بررسی بازار محصولات پتروشیمی در آسیا

تحلیل بازار بنزن آسیا:

  • فوب کره 28 دلار در هر تن در این هفته افت کرد.
  • انجام معامله CP با وجود وضعیت راکد سبب حمایت از بازار شد.

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، در بازار محصولات پتروشیمی آسیا شاخص فوب کره در هفته منتهی به 28 می با 28 دلار در هر تن کاهش همراه بود.

در حالی که وضعیت بازار راکد گزارش شده است، بحثها بر سر قیمت فعلیِ قراردادها سبب تقویت و تثبیت قیمتها شده است.

به دلیل فرارسیدن تعطیلات در سنگاپور در روز 26 می هیچ ارزیابی ای به طور رسمی در بازار اعلام نگردید.

در معاملات CP برای ماه ژوئن، CP ایالات متحده به طور نسبی در حد 408 سنت در هر گالن اعلام شد که نشانگر کاهشی در حد 52 سنت در هر گالن نسبت به CP ماه می است. نرخ نسبی ماه ژوئن در حال حاضر در حد 92/1219 دلار در هر تن است.

با آنکه CP اروپا باید اعلام گردد، مازاد عرضه در این منطقه بر قیمتها در کل ماه می تأثیر گذارده است و آغاز به کار واحد اکسان موبیل نیز تغییر عمده ای را در بازار سبب گشته است. افزایش حجم واردات هم وضعیت راکد در بازار را تشدید کرده است.

در آسیا، ENEOS نرخ بنزن خود برای ماه ژوئن به شیوه CFR را در حد 1000 دلار در هر تن در 27 می اعلام کرد، و قرار است معامله ای نیز در 31 می به انجام رسد. این شرکت تنها شرکتی است که CP خود را در آسیا دارد و بر اساس آن به فروش محصول می پردازد.

این نرخ 5 دلار در هر تن بالاتر از ارزیابی نهایی ماه می بوده است، و بر خلاف مسیر رو به پایین CPها در سایر نقاط است؛ شرکت مذکور علت این تصمیم‌گیری خود را نسبت به رشد قیمت تقاضای مناسب برای مشتقات بنزن و شرایط کنونی اقتصاد بین المللی عنوان کرده است.

میزان فهرستها در چین برای بنزن و استیرن در کمترین حد در طی چند سال اخیر گزارش شده  است، در همان حال که میزان انبارهای بنزن در حد 107000 تن، یعنی 7000 تن کمتر از هفته قبل، بوده است.

در بخش استیرن نیز میزان انبارها در شرق چین 1300 تن در این هفته کمتر بوده است و به رقم 18700 تن رسیده است.

در آسیا رقم مزایده ها و پیشنهادها در این هفته به ترتیب 50 دلار و 55 دلار در هر تن افزایش داشته است.

تحلیل بازار تولوئن آسیا:

  • بازار به دلیل عدم وجود معاملات فعالیت بسیار اندکی داشته است، در حالی که در هندوستان تقاضا احیاء می‌گردد.
  • کاهش نرخ بنزن بر بازار تولوئن فشار وارد می‌آورد.
  • تقاضا در هند بهبود یافته است، در حالی که محموله های اندکی برای ماه های می و ژوئن به ثبت رسیده‌اند.

در روز 28 می، بحثها در بازار دچار وقفه شدند در همان حال که تقاضای اندک در بازار سبب کاهش گرایش به خرید در بازار تولوئن آسیا گردید.

قیمت تولوئن در بازار در این هفته در حد 740 دلار در هر تن به شیوه فوب کره و 762 دلار در هر تن به شیوه  CFR چین ایستاد، که نسبت به آخرین جلسه ارزیابی تغییری را نشان نمی‌داد.

وضعیت راکد بازار همسو با روند قیمتها در بازار بنزن که پس از رسیدن به بالای نرخ 1000 دلار در هر تن اینک عقب نشینی کرده است روی داده است. قیمتها در بازار بنزن در حال حاضر در روندی نزولی قرار دارند و در حد 900 دلار در هر تن بحث می‌شوند.

توازن عرضه و تقاضا در بازار شمال شرق آسیا نامعلوم مانده است، در همان حال که میل به خرید از سوی چین بسیار کاهش پذیرفته است.

در جنوب شرق آسیا، تقاضا حتی پس از تعطیلات هری رایا همچنان اندک است. خریداران در این منطقه گفته‌اند که مصرف‌کنندگان به زمان بیشتری برای انجام فعالیت تجاری به طور معمول دارند تا بتوانند انبارهای خود را پر کنند، با آنکه به نظر می‌رسد بیماری کرونا نیز تقاضا را سخت کاسته است. یکی از منابع بازار گفته است که آخرین بحثها برای محموله‌های ژوئن به شیوه فوب جنوب شرق آسیا در حد اختلاف قیمتهای تک رقمیِ پایین نسبت به فوب کره بوده است.

در این میان، بازار تولوئن هندوستان شاهد نشانه‌هایی از بهبودی بوده است در همان حال که دست اندرکاران بازار نگرانیهایی را نسبت به حجم اندک محموله های در اختیار گرفته شده ابراز داشته‌اند.

با وجود تقاضای اندک در بازار پایین دستی در هندوستان، خریداران در این هفته پیشنهادهای ارائه شده را چندان مناسب ندانسته اند و هنوز در انتظار تعیین وضعیت بارگیری کشتیها هستند، در حالی که برخی از تجار نیز به تخصیص تولوئن برای تولید بنزن روی آورده اند.

تحلیل بازار حلال MX آسیا:

  • قیمتها در این هفته سقوط کردند در حالی که تقاضا اندک بوده است.
  • کمبود تقاضا در هند تخفیف می یابد، و بازار در جنوب شرق آسیا همچنان راکد است.
  • فوب کره با کاهش تقاضا در چین افت می کند.

در این هفته در بازار حلال MX آسیا تغییری محسوس مشاهده شد و در آن تقاضا از سوی هندوستان رفته رفته بهبود یافت در حالی که در سایر مناطق تقاضا روندی نزولی به خود گرفت.

در هند، قیمت حلال MX در این هفته پایدار ماند، که باید علت آن را عدم قطعیت در بازار و تداوم شیوع کرونا در این کشور شمرد.

تقاضا برای مواد اولیه در این هفته نیز روندی راکد داشت. و یکی از توزیع کنندگان محلی گفته است تقاضا از سوی بخش رنگ 50 درصد کمتر شده است. با این همه، در ادامه، تقاضا برای حلال MX می تواند با تعدیل شرایط قرنطینه در هند بهبود بیشتری یابد.

در بازار، در این هفته، یک پیشنهاد برای محموله ای برای ماه جولای در حد 800 دلار در هر تن اعلام گردید، و در عین حال شاخص قابل معامله در بازار در حد 790 تا 792 دلار در هر تن اعلام گردیده است. در نتیجه، شاخص CFR هندوستان در بازار در حال حاضر در حد 790 دلار در هر تن گزارش شده است.

در بازار محلی، محصول تانکری در بندر کاندلا و بمبئی در حد 60 روپیه در هر کیلو اعلام شده است.

در این هفته، در چین حرکت اولیه بازار به سوی بهبود تقاضا رفته رفته محو گردید، امری که می تواند به دلیل به حاشیه رانده شدن خریداران به علت نوسان بازار آروماتیک بوده باشد.

در این بین، میزان فهرستها در چین در این هفته 2700 تن رشد داشت و به رقم 9800 تن رسید، در حالی که کل میزان MX نیز به رقم 53800 تن رسیده است.

در جنوب شرق آسیا، بیماری کرونا تقاضا را به شدت کاسته است و در حال حاضر هیچ نشانه ای از انجام فعالیت تجاری در بازار، پس از پایان تعطیلات هری رایا، دیده نمی‌شود.

نرخ CFR جنوب شرق آسیا در این هفته با 10 دلار در هر تن کاهش به رقم 760 دلار در هر تن رسید.

تحلیل بازار پاراکسیلن آسیا:

  • نرخها 1 دلار در هر تن افت کردند با آنکه در بازارهای وابسته وضعیت بهبود یافته است.
  • معاملات جولای در حد 848 دلار در هر تن قرار گرفته‌اند.
  • ZPC قرار است CDU دوم خود را در ژوئن راه‌اندازی کند.

نرخ محصول پاراکسیلن آسیا 12 دلار در هر تن در این هفته رشد یافت در حالی که در مقایسه روزانه با یک دلار در هر تن افت همراه بود، روندی که سرانجام قیمت را به مبلغ 67/844 دلار در هر تن به شیوه CFR تایوان/چین رساند؛ نرخ فوب کره نیز در این میان با مبلغ 67/826 دلار در هر تن برابر شد، وضعیتی که استحکام بازارهای مرتبط را کاهش داده است.

منابع گوناگونی در بازار به تضعیف بازار پاراکسیلن در کوتاه مدت اشاره داشته‌اند، وضعیتی که به طور خاص در ماه جولای اتفاق خواهد افتاد در همان حال که نسبت به تقاضا نیز در بازار پایین دستی در چین نگرانیهایی وجود دارند.

تأخیر در آغاز به کارِ واحد PTA در چین به دلیل انجام مراحل نگهداری و تعمیرات، کل میزان تولید را در این کشور کاسته است، امری که البته به دلیل کاهش حاشیه سود نیز تشدید شده است.

اختلاف میان PX و نرخ نفتا به شیوه CFR ژاپن در حال حاضر در حد پایین 42/229 دلار در هر تن گزارش شده است که نشانگر افتی در حد 63/28 دلار در هر تن در قیاس هفتگی است.

در این هفته، شرکتهای SK گلوبال کره، و S-Oilt و ریلاینس هند و ایدمیتسو کوسان ژاپن و اکسان موبیل نرخ PX خود برای ماه ژوئن در حد 950 دلار در هر تن به شیوه CFR اعلام داشتند.

تحلیل بازار ایزومر MX آسیا:

  • نرخها 1 تا 4 دلار در هر تن با کاهش تقاضا در چین افت کردند.
  • میزان فهرستها در چین کمی بالاتر رفت.
  • اختلاف با نفتا کاهش می‌یابد.

در قیاس هفتگی، در این هفته، نرخ محصول ایزومر MX در آسیا 1 دلار در هر تن به شیوه فوب کره کاهش یافت و به رقم 765 دلار در هر تن رسید، و در همین حال نرخ آن به شیوه CFR تایوان با رقم 782 دلار در هر تن برابر شد؛ کاهشی در حد 4 دلار در هر تن نیز شاخص CFR چین را به مبلغ 784 دلار در هر تن رساند، در همان حال که در بازار نشانه‌هایی دال بر کاهش تقاضا در چین دیده شده است.

تقاضا در بخش ترکیبات بنزین برای ایزومر MX در چین وضعیتی راکد به خود گرفته است و قیمتها روندی نزولی پیدا کرده‌اند. نرخ محصول تانکری در داخل چین برای ماه ژوئن در حد 5770 تا 5790 یوان در هر تن اعلام شده است، که به تقریب برابر با 90/773 دلار در هر تن خواهد بود، در حالی که نرخ جولای در حد 5780 تا 5800 یوان در هر تن اعلام شده است، یعنی برابر با 30/775 دلار در هر تن.

میزان فهرستها در چین در این هفته رشد یافت و با 6 درصد افزایش به رقم 54000 تن رسید.

در اخبار مرتبط با این بازار، شرکت ییشنگ پتروکمیکالِ چین میزان عرضه مدت دار خود را برای PTA در ماه ژوئن به 50 درصد کاهش خواهد داد زیرا کل میزان تولید این واحد کاهش یافته است.

یک گرایش مهم دیگر در این هفته اختلاف با محصول نفتا بوده است که به 63/41 دلار در هر تن کاهش یافته و رقم نهایی را به میزان 75/149 دلار در هر تن رسانده است.

تحلیل بازار اورتوکسیلن آسیا:

  • وضعیت نامعلوم بازار در حالی که بازار PA  در چین شرایطی ضعیف تر داشته است.
  • خشکسالی بر تولیدکنندگان تایوان تأثیر گذارده است.
  • تقاضا برای معامله از میان رفته است.

در این هفته، قیمت اورتوکسیلن در بازار آسیا نامعلوم ماند و نرخ CFR چین در حد 815 دلار در هر تن برآورد شد، در همان حال که بازار پایین دستی انیدرید فتالیک به شیوه CFR چین و قیمت PA در بازار داخلی این کشور تضعیف شدند و ایده خرید نیز به نسبت پایین مانده است.

در بازار داخلی چین، PA در حد 6200 یوان در هر تن در پایان هفته اعلام گردید، که 350 یوان کمتر از آخرین ارزیابی بود و رقم نهایی را بر مبنای تراز وارداتی به 80/795 دلار در هر تن رساند.

در بازار داخلی چین، نرخ OX بنا بر اعلام سینوپک پایدار و در حد 6200 یوان در هر تن اعلام گردید.

همچنین، شرکت تایوانی نان یا پلاستیک قصد دارد میزان تولید خود را در خط چهارم PA خود 5000 تن کاهش دهد زیرا این شرکت باید اقدام به سهمیه بندی آب در کارخانه خود در میلیائو کند.

تایوان با بدترین خشکسالی در طی چهار دهه اخیر رودررو بوده است، زیرا هیچ توفانی از سال قبل در این کشور به وقوع نپیوسته است.

نرخ OX به شیوه فوب کره در این هفته در حد 15 دلار در هر تن کمتر از قبل اعلام شد، زیرا تمایل به انجام معاملات در بازار به شکل آشکاری کاهش یافته است.

نرخ OX در بازار جنوب شرق آسیا نیز 10 دلار در هر تن، همسو با نرخ PA در بازار منطقه، رشد یافت.

تحلیل بازار استیرن آسیا:

  • نرخ CFR چین 59 دلار در هر تن در نسبت هفتگی افت کرد.
  • وضعیت بازار به طور کل ضعیف است، ولی مزایده ها برای محموله های فوری ورودی بهبود یافته‌اند.
  • نرخ CFR چین از شاخص فوب بین المللی نیز کمتر شده است.

نرخ استیرن در این هفته در بازار آسیا به شیوه CFR چین 59 دلار در هر تن پایین آمد و به رقم 1215 دلار در هر تن رسید.

میزان نقدینه گی در بازار تا پایان هفته بالاتر رفت و تجار نیز در عین حال به دنبال مزایده های ماه ژوئن و محموله های ماه جولای بوده‌اند.

در این هفته، یک مزایده برای محموله ای تا 8 جولای در حد 1200 دلار در هر تن به شیوه CFR چین به انجام رسید، که با یک مزایده به شیوه مذکور برای همان ماه به نرخ 1150 دلار در هر تن قابل قیاس است.

اختلاف قیمت برای محموله‌های فوری نشانگر گرایشی در کل زنجیره استیرنی است، که در آن میزان اندک فهرستها تقاضا را برای محموله‌های فوری تر بیشتر کرده است.

در شرق چین، در هفته جاری، میزان انبارها 1300 تن کمتر از هفته قبل و برابر با 18700 تن اعلام شده است.

این کاهش در حالی روی می دهد که قیمت استیرن در سطح بین المللی رشد یافته است و نرخ فوب اروپا و آمریکا بیش از نرخ در بازار چین بوده است.

در این هفته، نرخ فوب ARA در حد 1389 دلار در هر تن اعلام گردید، در حالی که نرخ فوب USG برابر با 1370 دلار در هر تن گزارش شد.

همچنین، نرخ استیرن هندوستان در این هفته برابر  با 1270 دلار در هر تن اعلام شد که بر مبنای تفاوت 55 دلاری با CFR چین تعیین گردیده است.

تحلیل بازار کاپرولاکتام آسیا:

  • میزان نقدینه گی در بازار با کاهش میزان مزایده ها و رشد رقم پیشنهادها بسیار پایین است.
  • اختلاف بالای مزایده و پیشنهاد در سطح شاخصهای خرید و فروش نیز دیده می شود.
  • مشکلات واحدها در آسیا عرضه را کاسته است.

دسترسی به محصول در بازار کاپرولاکتام آسیا در این هفته همچنان اندک بود در حالی که خریداران و فروشندگان بر ارقام و شاخصهای خود پافشاری داشته‌اند و به ترتیب آنها را کمتر از 2000 دلار و 2200 دلار در هر تن نگاه داشته‌اند.

خریداران تمایل به بالاتر بردن نرخ مزایده ها نداشته‌اند، در همان حال که وضعیت بازار ماده اولیه بنزن همچنان راکد است و انتظار می رود قیمتها از آنچه بوده بالاتر نروند.

با این حال، یکی از منابع بازار گفته است که به احتمال قوی کاهش شدید قیمت نیز پدید نخواهد آمد.

بروز مشکلات در واحدهای شمال شرق آسیا اخیراً مسائلی را برای بازار پدید آورده است و این امر تولید را به وقفه انداخته است.

این وضعیت بیش از هر چیز عرضه را خواهد کاست.

همچنین، گفته شده است که عرضه از سوی روسیه به شیوه CFR در دسترس نبوده است زیرا قیمتها در حال حاضر به حد کافی جذابیت نداشته‌اند.

تحلیل بازار متانول آسیا:

  • قیمتها به سبب تحرک بازار رشد یافتند، در حالی که درباره عرضه نگرانی وجود دارد.
  • دیدگاه های متفاوت نسبت به وقفه در عرضه متانول از سوی ایران
  • تقاضای مناسب در بازار پایین دستی کره جنوبی
  • انتظار بهبود بازار در هندوستان

بازار متانول آسیا در هفته‌ای که گذشت وضعیتی پررونق داشت، امری که عمدتاً به دلیل تحرک در بازار چین به وجود آمده است.

انفجار خط لوله انتقال اکسیژن در دو واحد عسلویه در ایران قیمتها در داخل چین را به شدت بالاتر برد.

شاخصهای خرید برای محموله‌های غیرتحریمی در حد 360 دلار در هر تن اعلام شده است و یک محموله 15000 تنی از خاورمیانه در این هفته در حد 351 دلار در هر تن اعلام گردیده است. شاخص خرید نیز به همین ترتیب رشد یافت و به حد 355 دلار در هر تن در 27 می‌رسید.

با این حال، قیمت متانول در بازار داخلی چین در ادامه کمی تخفیف یافت زیرا وقفه ایجادشده در عرضه متانول از سوی ایران مقطعی بوده است.

پیشنهادها برای محموله های محلی کره جنوبی و تایوان 5 تا 10 دلار در هر تن رشد یافتند و به نرخ 390 دلار در هر تن رسیدند. منابع کره جنوبی گفته‌اند که تقاضا در بازار پایین دستی بسیار مناسب بوده است و قیمت محصول تانکری پایدار و در حد 480 وان در هر کیلوگرم مانده است.

در هند نیز قیمت متانول بهبود یافته و به 32 روپیه در هر کیلو رسیده است، رشدی که باز به دلیل کاهش عرضه از سوی ایران پدید آمده است.

در جنوب شرق آسیا به دلیل تداوم و افزایش شیوع کرونا مبانی بازار راکد مانده است.

تحلیل بازار MTBE آسیا:

  • قیمتها 7 دلار در هر تن به دلیل تضعیف بازار بنزین پایین آمدند.
  • قیمت 92 RON 1 درصد کاهش یافت.
  • ارزش MTBE و ترکیب بنزین در حد مثبت باقی مانده است.

نرخ محصول MTBE در این هفته 7 دلار در هر تن پایین آمد و به رقم 722 دلار در هر تن به شیوه فوب سنگاپور در 27 می‌رسید، هم زمان با آنکه وضعیت بازار در بخش بنزین و نفت خام تضعیف گردیده است.

قیمت بنزین 92 RON 1 درصد در این هفته پایین آمد و به رقم 55/74 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که نرخ محصول نسبی 92 RON نیز 3 درصد کاهش یافت و با رقم 15/6 دلار در هر بشکه برابر شد. نرخ سلف نفت برنت در این هفته 1 درصد افت کرد و به رقم 40/68 دلار در هر بشکه رسید. در همین میان، ارزش MTBE و ترکیب بنزین همچنان در حد مثبت باقی ماند و در حد تخمینی 8234/92 دلار در هر تن اعلام گردید.

در بازار پایین دستی، کره برای سومین ماه متوالی به وارد کردن MMA از چین اقدام کرد. این کشور 3/984 تن از این محصول را در ماه آوریل از چین خریداری کرده است.

تحلیل بازار اتیلن آسیا:

  • با وجود کمبود بحثها، بازار ثابت مانده است.
  • بحثها برای محموله های ورودی ژوئن تقریباً به پایان رسیده‌اند.
  • میزان تولید واحدها در ژاپن به حد 3/95 درصد در آوریل رسید.

در این هفته نرخ اتیلن در بازار آسیا در قیاس روزانه پایدار ماند و برابر با 1025 دلار در هر تن به شیوه CFR شمال شرق آسیا اعلام گردید، و در عین حال نرخ آن به شیوه CFR جنوب شرق آسیا نیز بی تغییر نسبت به قبل و برابر با 970 دلار در هر تن اعلام شد.

منابع بخش تجارت گفته اند که تقاضا برای ماه ژوئن به تقریب تأمین گردیده است و پرس و جو برای خرید نیز بسیار اندک بوده است.

در اخبار آمارها، گفته شده است که میزان تولید واحدهای متکی بر نفتا در ژاپن به طور میانگین در ماه آوریل در حد 3/95 درصد بوده است که نسبت به ماه قبل یعنی مارس تغییری را نشان نمی دهد.

در بازار بالادستی، شاخص اصلی نفتا به شیوه C+F ژاپن در این هفته در حد 50/10 دلار در هر تن بالاتر از قبل و به میزان 25/615 دلار در هر تن اعلام گردیده است.

تحلیل بازار MEG آسیا:

  • نرخ CFR چین در این هفته 13 دلار در هر تن به سبب رشد نرخ سلف بالاتر رفت.
  • انتظار رشد تولید در چین
  • قیمت سلف 22 یوان در هر تن رشد یافت.

نرخ محصول MEG در بازار آسیا برای محموله‌های فوری در حد 55 یوان در هر تن بالاتر از قبل ارزیابی شد و به رقم 4975 یوان در هر تن در این هفته رسید، در همان زمان که نرخ CFR چین 13 دلار در هر تن رشد یافته و به رقم 653 دلار در هر تن رسیده بود.

نرخ در بازار محلی در حد موردانتظار گزارش شده است و از روند نرخ سلف پیروی کرده است. نرخ محموله‌های فوری در بازار فیزیکی در آغاز هفته 5000 یوان در هر تن گزارش شده است که البته در ادامه به 4975 یوان در هر تن عقب نشینی کرده است.

چشم انداز بازار به دلیل رشد میزان تولید در ادامه به نظر راکد خواهد بود.

در بازار سلف MEG در این هفته، نرخ محصول در بورس دالیان چین 22 یوان در هر تن رشد کرد و به رقم 4932 یوان در هر تن به شیوه تانکری رسید.

تحلیل بازار پروپیلن آسیا:

  • نرخ CFR چین 45 دلار در هر تن کاهش یافت در حالی که تضعیف PP بر خرید تأثیر گذارده است.
  • نرخ پروپیلن شاندونگ 85 یوان در هر تن در قیاس روزانه افت کرد.
  • جیننگ ساینس اند تکنولوژی واحد PDH خود را از جولای تا آگوست راه‌اندازی خواهد کرد.

نرخ CFR چین برای محصول پروپیلن در این هفته افت کرد، امری که به­دلیل عرضه ارزانتر و کاهش میزان تقاضا در بازار پدید آمده است.

خریداران چینی از واردات پرهیز کرده‌اند زیرا انتظار دارند قیمتها پس از آغاز به کار دو واحد کره جنوبی پایینتر بیایند.

شرکت GC کلتکس کره جنوبی قرار است واحد خود در یئوسو را در 20 ژوئن راه‌اندازی کند.

این واحد ظرفیت تولید 700.000 تن محصول اتیلن را در سال دارا است و ظرفیت تولید پروپیلن در آن در حد 500.000 تن در سال است.

شاخص فروش محصول در بازار چین در این هفته در حد 1100 دلار در هر تن به شیوه CFR بوده است در حالی که شاخصهای خرید برابر با 1070 تا 1080 دلار در هر تن گزارش شده اند.

افت قیمت در شاندونگ چین بر تقاضا برای واردات تأثیر گذارده است. در حال حاضر نرخ محصول در شاندونگ در حد 8000 یوان در هر تن به شیوه تانکری گزارش گردیده است.

در اخبار واحدها نیز شنیده شده است که شرکت چینی جیننگ ساینس اند تکنولوژی تصمیم دارد تا بخش هیدروژن زدایی تازه خود در کینگدائو را در ماه های جولای تا آگوست راه‌اندازی کند.

این واحد تازه PDH خواهد توانست 900.000 تن در سال پروپیلن تولید نماید.

نرخ CFR چین در این هفته در حد 1085 دلار در هر تن اعلام گردید، که نمایانگر 30 دلار در هر تن افت نسبت به آخرین ارزیابی بوده است.

تحلیل بازار بوتادین آسیا:

  • بازار در قیاس روزانه ثابت ماند، در حالی که در مقایسه هفتگی 20 تا 30 دلار در هر تن رشد داشت.
  • با گشایش امکان معامله میان آسیا و آمریکا، خرید آغاز شده است.
  • تا پیش از آغاز به کار واحدهای تازه رشد قیمت مهار خواهد شد.

در 28 می، بازار بوتادین آسیا در قیاس روزانه ثابت ماند در حالی که معاملات نیز وضعی راکد به خود گرفته بود. از یک هفته قبل، بازار با 20 تا 30 دلار رشد قیمت مواجه بوده است.

وضعیت بازار آسیا در این هفته با گشوده شدن امکان معامله میان آسیا و ایالات متحده بهبود یافت، در حالی که امکان معامله میان اروپا و ایالات متحده در حال حاضر مسدود شده است. برخی از مصرف کنندگان نهایی انتظار دارند تا عرضه در آسیا به دلیل ارسال محموله به آمریکا کاهش یابد.

میزان فهرستهای بوتادین در چین روندی نزولی داشته است در حالی که صادرات نیز رو به رشد گزارش شده است. در این هفته میزان این فهرستها در چین 1000 تن افت کرد و به رقم 38000 تن رسید.

عرضه کنندگان در چین همچنان به صادرات محصول ادامه می‌دهند. و برخی منابع بازار گفته‌اند که محصول خود را تخفیفی در حد 20 دلار در هر تن به شیوه CFR شمال شرق آسیا صادر کرده اند.

قیمت در بازار محلی چین نیز در این هفته در قیاس روزانه ثابت و برابر با 7750 یوان در هر تن اعلام گردید، که بر مبنای تراز وارداتی برابر با 1052 دلار در هر تن است.

در اخبار واحدها نیز شنیده ایم که واحد LG کره جنوبی قصد دارد تا بخش 130.000 تنی بوتادین خود در یئوسو را در ژوئن به کار اندازد.

تحلیل بازار PVC آسیا:

نرخها 20 تا 65 دلار در هر تن پس از کاهش نرخ پیشنهادهای ژوئن به میزان 150 تا 190 دلار در هر تن پایین آمدند.

مبنای سنجش پلتس:

نرخ CFR چین در این هفته 65 دلار در هر تن افت کرد و در حد 1355 دلار در هر تن ارزیابی گردید، که بر مبنای نرخ قابل معامله در حد 1350 تا 1360 دلار در هر تن به دست آمده است.

نرخ CFR جنوب شرق آسیا نیز 50 دلار در هر تن افت کرد و در حد 1350 دلار در هر تن اعلام گردید، که با توجه به یکی از معاملات به این شیوه تعیین شده است.

نرخ CFR هندوستان در این هفته 20 دلار در هر تن کاهش یافت و با رقم 1510 دلار در هر تن اعلام شد، که با محموله‌های معامله شده در بازار همسویی دارد.

نرخ محصول متکی بر اتیلن در بازار چین در این هفته 200 یوان کاهش داشت و به رقم 9500 یوان در هر تن رسید در حالی که محصول متکی بر کاربید در بازار این کشور 100 یوان در هر تن پایین آمد و با مبلغ 9200 یوان در هر تن برابر شد.

تحلیل بازار LDPE آسیا:

مبنای سنجش پلتس:

نرخ LDPE به شیوه CFR شرق دور در این هفته 20 دلار در هر تن افت کرد و به رقم 1250 دلار در هر تن رسید، که کمتر از یکی از پیشنهادها در بازار به رقم 1260 دلار در هر تن به شیوه CFR چین است.

نرخ CFR جنوب شرق آسیا نیز در این هفته 60 دلار در هر تن افت کرد و به رقم 1390 دلار در هر تن رسید، که با روند قیمت در بازار شرق دور همسو بوده است.

نرخ LDPE در بازار داخلی چین در این هفته در حد 9950 یوان در هر تن به شیوه درب کارخانه اعلام گردید که نمایانگر 450 یوان در هر تن کاهش بوده است.

تحلیل بازار LLDPE آسیا:

مبنای سنجش پلتس:

نرخ محصول LLDEP به شیوه CFR شرق دور در این هفته 20 دلار در هر تن کمتر شد و به رقم 1035 دلار در هر تن رسید، که کمتر از یکی از پیشنهادها برای محموله ای دارای عوارض به رقم 1100 دلار در هر تن به شیوه CFR چین بوده است.

نرخ CFR SE آسیا در این هفته ثابت ماند و برابر با رقم 1100 دلار در هر تن اعلام شد که بر پایه نرخ قابل معامله در حد 1100 تا 1120 دلار در هر تن به شیوه CFR ویتنام به دست آمده است.

شاخص CFR جنوب آسیا (هند) 10 دلار در هر تن افت کرد و به رقم 1090 دلار در هر تن رسید، که در تعیین آن شاخص قابل معامله در این هفته مد نظر قرار گرفته است.

نرخ CFR جنوب شرق آسیا در این هفته با 50 دلار در هر تن کاهش یافت که با تحرک بازار CFR شرق دور مطابقت کامل دارد.

تحلیل بازار HDPE آسیا:

مبنای سنجش پلتس:

نرخ HDPE از نوع فیلم در این هفته به شیوه CFR  شرق دور نسبت به آخرین ارزیابی ثابت ماند و برابر با رقم 1060 دلار در هر تن اعلام شد، که کمتر از یک از پیشنهادها برای محموله ای دارای عوارض به رقم 1075 دلار در هر تن بوده است. نرخ محصول به شیوه CFR SE در این هفته 20 دلار در هر تن افت کرد و به رقم 1090 دلار در هر تن رسید، که نشانگر رقم قابل معامله در حد 1090 تا 1120 دلار در هر تن در بازار به شیوه CFR ویتنام است. نرخ CFR هند نیز برای فیلم HDPE در این هفته 30 دلار در هر تن افت کرد و با رقم 1210 دلار در هر تن اعلام شد، که بر مبنای شاخصی قابل معامله در بازار به دست آمده است.

نرخ محصول از نوع نخ به شیوه CFR شرق دور در این هفته بی تغییر نسبت به قبل و برابر با 1080 دلار در هر تن اعلام گردید، که برپایه تفاوت 20 دلاری با محصول از نوع فیلم به دست آمده است.

مبلغ محصول HDPE از نوع تزریقی به شیوه CFR شرق دور در این هفته 5 دلار در هر تن کمتر بود و با رقم 1045 دلار در هر تن اعلام شد، که کمتر از نرخ یکی از پیشنهادها در بازار به رقم 1060 دلار در هر تن به شیوه CFR چین بوده است؛ این نرخ برپایه اختلاف 15 دلاری با محصول فیلم به دست آمده است.

نرخ محصول HDPE در بازار داخلی چین در این هفته در حد 9000 یوان در هر تن به شیوه درب کارخانه در شرق این کشور اعلام گردید، که نشانگر 500 یوان در هر تن رشد نسبت به آخرین ارزیابی بوده است.

تحلیل بازار HDPE بازیافتی:

مبنای سنجش پلتس:

نرخ محصول HDPE بازیافتی در این هفته در آسیا بی تغییر نسبت به قبل و برابر با 860 دلار در هر تن به شیوه فوب جنوب شرق آسیا در روز 28 می اعلام گردید، در حالی که معاملات در بازار محلی نیز بسیار اندک گزارش شده اند.

تحلیل بازار PP آسیا:

مبنای سنجش پلتس:

نرخ محصول PP رافیا به شیوه CFR شرق دور در این هفته پایدار و برابر با 1120 دلار در هر تن گزارش گردید، که با مقادیر شاخصها در حد 1100 تا 1140 دلار در هر تن منطبق است.

شاخص این محصول پس از 19 ماه می 10 دلار در هر تن افت کرده است.

نرخ محصول تزریقی به شیوه CFR شرق دور بی تغییر نسبت به قبل و برابر با 1120 دلار در هر تن در این هفته اعلام گردید.

نرخ محصول فوری در بازار داخلی چین در این هفته 25 یوان در هر تن بالاتر از قبل و برابر با 8500 یوان در هر تن به شیوه درب کارخانه گزارش شده است که با رقم قابل معامله در این هفته در حد 8480 یوان در هر تن تا 8550 یوان در هر تن همسو است.

نرخ محصول ایزواستاتیک در این هفته 10 دلار در هر تن کمتر شد و به مبلغ 1135 دلار در هر تن رسید که نشانگر اختلاف مرسوم در حد 10 تا 20 دلار در هر تن با درجه رافیا است.

در جنوب شرق آسیا در این هفته نرخ محصول رافیا در حد 1220 دلار در هر تن به شیوه CFR اعلام گردید، که در طیف قابل معامله در این منطقه در حد 1220 تا 1300 دلار در هر تن قرار می گیرد.

نرخ محصول رافیا به شیوه CFR در جنوب آسیا در این هفته 15 دلار در هر تن کمتر از قبل و برابر با 1275 دلار در هر تن اعلام شد، که با مقادیر شاخص در بازار در حد 1200 تا 1300 دلار در هر تن مطابقت دارد.

تحلیل بازار PS آسیا:

مبنای سنجش پلتس:

نرخ محصول عادی به شیوه CFR چین در این هفته 10 دلار در هر تن پایین آمد و به رقم 1490 دلار در هر تن رسید، در همان حال که قیمتها در داخل چین نیز در حد 11500 یوان در هر تن اعلام شده است، که بر مبنای تراز وارداتی برابر با 62/1511 دلار در هر تن خواهد بود.

مبلغ محصول PS در جنوب شرق آسیا به شیوه CFR در این هفته 10 دلار در هر تن کمتر از هفته قبل و در حد 1610 دلار در هر تن اعلام شد، که اختلاف میان نرخ CFR چین و CFR جنوب شرق آسیا را حفظ می کند؛ این ارزیابی بر اساس یک معامله در بازار برای ماه ژوئن در حد 1850 دلار در هر تن به شیوه CFR جنوب شرق آسیا به دست آمده است.

نرخ محصول HIPS نیز در این هفته بی تغییر نسبت به قبل و در حد 1770 دلار در هر تن به شیوه CFR چین اعلام گردید، که از یک ایده خرید در بازار در حد تقریبی 2000 دلار در هر تن اخذ گردیده است. نرخ CFR جنوب شرق آسیا در این هفته ثابت و در حد 1950 دلار در هر تن اعلام شد، که بر مبنای یک مقدار قابل معامله در بازار به میزان 1950 تا 2000 دلار در هر تن بوده است.

تحلیل بازار ABS آسیا:

مبنای سنجش پلتس:

نرخ محصول ABS در بازار آسیا در هفته ای که گذشت بی تغییر نسبت به قبل و برابر با 2405 دلار در هر تن به شیوه CFR چین اعلام گردید، که با ایده های فروش در حد 2500 تا 2650 دلار در هر تن در بازار همسویی دارد؛ همچنین این نرخ بر اساس پیگیری بازار استیرن که با افتی در حد 122 دلار در هر تن همراه بوده است و به رقم 1263 دلار در هر تن رسیده است به دست آمده است.

نرخ CFR جنوب شرق آسیا نیز در این هفته بی تغییر ماند و برابر با 2405 دلار در هر تن اعلام شد، که اختلاف خود با CFR چین را نیز در عین حال حفظ کرده است؛ این نرخ همچنین بر اساس یک ایده فروش در بازار در حد 2500 تا 2650 دلار در هر تن به دست آمده است.

تحلیل بازار PTA آسیا:

  • وضعیت بازار بهبود یافته است در همان حال که میزان انبارها در چین رو به کاهش گذاشته اند.
  • میزان فهرستها تا پیش از زمان تغییر فصل پایین آمدند.
  • تقاضا در بازار هندوستان از ژوئن بهبود می یابد.

بازار PTA آسیا در هفته اخیر وضعیت بهتری را به خود دید در حالی که میزان انبارها در چین کاهش یافته است و چشم‌انداز بازار پلی استر هند نیز رو به بهبودی است.

این بهبودی در حالی روی می دهد که انتظارها این بوده است که میزان انبارها در ماه ژوئن رو به کاهش بگذارد، یعنی درست پیش از فصل تعمیرات و نگهداری واحدها. همچنین تأخیر در آغاز به کار واحد ییشنگ نینگبو و خط PTA آن نیز روندی خلاف انتظارات را طی کرده است.

میزان انبارها در بازار بورس ژنگژوی چین در طی دو ماه از 2 میلیون به 902770 تن کاهش یافته است.

با وجود وضعیت کنونی، حاشیه سود تولید PTA در چین به دلیل وجود زیان در روند تولید بسیاری از واحدها تحت فشار قرار داشته است، امری که سبب کاهش تولید و انجام روند تعمیرات در فصل چهارم سال خواهد شد.

کارخانه ییشنگ پتروکمیکال چین همچنان به کاهش میزان تولید خود ادامه داده است و آن را برای PTA در ماه ژوئن به 50 درصد رسانده است در همان حال که کل ظرفیت تولید نیز کمتر شده است.

در تایوان، واحدهای پلی استر پایین دستی با ظرفیت مطلوبی به کار مشغول‌اند، امری که می باید به تقاضای مناسب در این کشور مرتبط باشد.

در هندوستان نیز تقاضا همچنان به دلیل تداوم شیوع بیماری کرونا پایین مانده است، ولی منابع بازار انتظار شکل‌گیری وضعیت بهتری را در آینده نزدیک دارند.

تحلیل بازار PET آسیا:

مبنای سنجش پلتس:

نرخ PET به شیوه فوب شمال شرق آسیا در این هفته ثابت و در حد 940 دلار در هر تن اعلام گردید، که کمتر از رقم یک پیشنهاد در حد 940 دلار در هر تن به شیوه CFR چین بوده است، در حالی که میزان بحثها نیز در بازار محدود بوده است.

نرخ فوب جنوب شرق آسیا در این هفته برابر با 1005 دلار در هر تن و بی تغییر نسبت به آخرین ارزیابی گزارش شده است.

نرخ محصول فوری در بازار چین (POY150D/48F) نیز 140 یوان در هر تن کمتر از قبل و برابر با 7375 یوان در هر تن به شیوه درب کارخانه گزارش شد، که نمایانگر نرخ قابل تبادل در حد 7200 تا 7550 یوان در هر تن است.

منبع: platts

نظر خود را بنویسید