به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

آروماتیک ها – ۲۳ جولای ۲۰۲۱

بنزن- Benzene

بنزن با افزایش قیمت بیش از 16 دلاری در کره ارزیابی شد/23 جولای 2021

آسیا: بنزن فوب کره روز 23 جولای با16.67 دلار رشد در هفته و 15.67 دلار رشد در روز در 1060 دلار/تن فوب کره ارزیابی شد.

قیمت های این هفته بازار نوسانی بود اما با توجه به تغییرات قیمتی در بازار نفت و عوامل اساسی در بازار در طول هفته، سیر صعودی در بازار دیده شد. جدا از تاثیرات بازارهای مرتبط بر قیمت بنزنف عرضه و تقاضای بازار بنزن در مبنای فوب کره متوازن و سالم بود و تقاضاهای مربوط به ماه سپتامبر راه را برای رشد قیمت ها در منحنی قیمتی این بازار هموار کرده بود.

در منظر تقاضا ، قیمت در بازار بنزن در سواحل خلیج امریکا به بالاترین نرخ خود از ماه مه افزایش یافته بود و پیش از آن در بورس کالای نیویورک RBOB بنزین در بازار آتی بیش از 5 سنت / گالن رشد قیمت را در روز 22 جولای ثبت کرده بود. بنزن جولای در امریکا در 358 سنت/ گالن ارزیابی شد که 9 سنت نسبت به روز قبل رشد داشت و در بالاترین نرخ خود از 26 مه ایستاده بود در این تاریخ بنزن در 367 سنت/گالن ارزیابی شده بود. با توجه به اختلاف قیمت میان بنزن در مبنای فوب کره و بنزن در مبنای دی‌دی‌پی امریکا آربیتراژ ارسال از کره به امریکا بصورت تئوری متوقف شده بود.

در این میان شاخص های قیمت شناور برای مبنای فوب کره و سی‌اف‌آر چین برای بازه سپتامبر اختلاف قیمت امید بخشی داشت و تقاضا در مبنای سی‌اف‌آر چین 59 دلار بیشتر بود.

در شرق چین عوامل اساسی بازار منتظر اخبار جدید از روند پروژه فاز دو پتروشیمی ژجیانگ بودند. این کارخانه اخیرا به تولید هدف بنزن دست پیدا کرده اما هنوز بنزن تولید خود را بطور کامل نفروخته است. در تایوان، مناقصات نقدی ماه سپتامبر 23 جولای ثبت شده و اوایل هفته بسته میشوند. منبعی میگفت هنوز پیش بینی قیمت برای سپتامبر در مبنای سی‌اف‌آر تایوان دشوار است اما احتمالا تقریبا در سطح سی‌اف‌آر چین است.

بنزن در مبنای فوب کره روز 23 جولای با 15.67 دلار رشد در روز در 1060 دلار/تن ارزیابی شد. نیمه دوم آگوست در 1074 دلار/تن فوب کره ارزیابی شد و اختلاف نیمه دوم آگوست با سپتامبر مثبت 21 دلار/تن بود. برای سپتامبر قیمت 1053 دلار/تن فوب کره بالاتر از تقاضا 1052 دلاری ارزیابی شد.

سی‌اف‌آر چین با 20 دلار رشد در روز در 1068 دلار/تن ارزیابی شد و قیمت برای بازه آگوست 1078 دلار/تن سی‌اف‌آر چین بود. قیمت برای سپتامبر 1058 دلار/تن سی‌اف‌آر چین ارزیابی شد.

در بازار داخلی چین، در شرق این کشور قیمت با 77 یوان رشد در روز در 8227 یوان/تن یا 1104.02 دلار/تن وارداتی ارزیابی شد.

فوب: FOB- سی‌اف‌آر: CFR

—————————————————————-

تولوئن- Toluene

با مثبت شدن بازار بنزین قمیت در بازار تولوئن امریکا بیشتر شد/23 جولای 2021

آسیا: بازار تولوئن آسیا این هفته روند قوی خود را در سایه بخش قوی تسهیم نامتقارن، ارزیابی شد و منابع احتمال سیر مبادلات در مناطق دیگر مطرح میکردند. تولوئن در بازار فیزیکی در مبنای فو بکره در بالاترین سطح خود در طول هفته ارزیابی شد و روز 23 جولای قیمت 767 دلار/تن در این بازار ثبت شد و تقاضا مربوط به محموله های سپتامبر در 766 دلار/تن ثبت شده بود. پارازایلین و بنزن در روز 23 جولای روند افزایشی و رو به بالا داشتند.

در شرق چین مذاکرات قیمتی برای عرضه های تولوئن بالاتر رفته بود و محموله های نیمه دوم آگوست در حدود 5880-5900 یوان/تن مذاکره میشدند. اما در تاریخ 7 جولای عرضه های نیمه دوم آگوست در حدود 5900 یوان/تن مذاکره میشدند. تولوئن در مبنای سی‌اف‌آر چین در بازار فیزیکی روز 23 جولای تا 780 دلار/تن بالا رفته بود. منابع بازار اشاره میکردند تقاضا برای تولوئن همچنان تحت تاثیر شرایط اقتصادی اخیر در بازارهای پارازایلین و بنزن می ماند. با توجه به آمار امریکا، داده های منتشر شده توسط اداره اطلاعات انرژی امریکا، در روز 21 جولای نشان میدهد میزان تقاضای ضمنی بنزین امریکا با 200 هزار بشکه در روز رشد به 9.3 میلیون بشکه در روز در 16 جولای رسیده بود در حالیکه نرخ تولید تاسیسات پالایشگاهی امریکا با 4 درصد افت به 80.4 درصد رسیده بود.

منبعی میگفت این قیمت ها برای تولوئن در بازار امریکا ظاهرا در خاور دور آسیا قوی تر نیز میشود. بنا براین باید به تنهایی کلاس ها انتخاب شوند. در جنوب شرقی آسیا پیش بینی میشد عرضه در اواسط ماه آگوست متوازن شود زمانیکه تولید در میان برخی از واحدهای تولید از سر گرفته میشود. اگرچه بیشتر منابع این هفته بازار را محدود و در مضیقه توصیف میکردند. شاخص های مبادلاتی کمتر از قیمت ها فوب کره در بازار فیزیکی مطرح میشدند.

در هند سطح ذخایر به اندازه کافی بود و تقاضای فوری این بازار را تامین میکرد و شاخص خرید محموله های سپتامبر پیش از تعطیلات بالا میرود.

معامله گران و توزیع کنندگان محلی اشاره میکردند که روند رشد در بازار داخلی تولوئن از جولای تاکنون ادامه داشته است.

تولوئن در مبنای فوب کره روز 23 جولای با 9 دلار رشد در روز در 767 دلار/تن و با 5 دلار رشد در 780 دلارتن سی‌اف‌آر چین ارزیابی شد. در جریان تهیه این ارزیابی تقاضا برای بازه سپتامبر در مبنای فوب کره 766 دلاری بود اما عرضه ای در مقابل آن مطرح نشد.بازه سپتامبر در 767 دلار/تن ارزیابی شد. برای نیمه دوم آگوست نیز قیمت 767 دلار/تن ارزیابی شد.

مبنای سی‌اف‌آر چین برای نیمه دوم آگوست و بازه سپتامبر در 780 دلار/تن ارزیابی شد. مذاکرات در بازار داخلی چین برای نیمه دوم آگوست در حدود 5880-5900 یوان/تن بود و در نهایت قیمت 5870 یوان/تن معادل 781.48 دلار/تن وارداتی ارزیابی شد.

در شرق چین محموله های فوری درب تانکر با قیمت 5835 یوان/تن درب تانکر برای حمل های فوری ارزیابی شد و این قیمت معادل 776.74 دلار/تن وارداتی بود که نسبت به هفته قبلف 4.74 دلار رشد داشت.

مبنای سی‌اف‌آر هند  در روز جمعه بدون تغییر در 64 دلار/تن فوب کره ارزیابی شده بود و قیمت آن به 831 دلار/تن رسیده بود.قیمت در مبنای فوب کره اینباربا 65 دلار اختلاف قیمت ارزیابی شد.

فوب: FOB- سی‌اف‌آر: CFR

—————————————————————-

مخلوط زایلین گرید حلال- Solvent– MX

سطح تقاضای مخلوط زایلین حلال در هند ثابت ماند/23 جولای 2021

آسیا: بازار مخلوط‌زایلین‌حلال آسیا این هفته هیچ نشانه هایی از بهبود نشان نداد هرچند، قیمت ها در بازارهای دیگر آروماتیک ها رشد داشتند. با وجود آن که تقاضا برای مخلوط زایلین بعضا در بازار دیده میشد بازار مطیع و گاه و بیگاه در جریان بود و بازار هند در مبنای سی‌اف‌آر راکد بود. میزان مصرف مخلوط‌زایلین‌حلال در هند عمدتا بخاطر ادامه بارش های موسمی، بشدت افت کرده بود. فصل باران های موسمی جنوب غربی که از ماه جون تا سپتامبر در هند اتفاق می افتد معمولا موجب افت تقاضای صنعت کلیدی  رنگ میشود. مذاکرات در این منطقه تقریبا 60 دلار بیشتر از فوب کره در جریان بوند. مبنای سی‌اف‌آر هند با 15 دلار افت هفتگی روز 23 جولای در 775 دلار/تن ارزیابی شد. در بازار داخلی قیمت مخلوط‌زایلین‌حلال عمدتا هیچ تغییری نداشت. در بندر کاندلا قیمت درب تانکر مخلوط‌زایلین‌حلال در 61 روپیه/ کیلوگرم ارزیابی شد که با قیمت 61-62 روپیه/ کیلوگرم هفته قبل مقایسه میشد. در جنوب شرقی آسیا شرایط ابتلا به ویروس کرونا بدتر شده و منجر به وضع مقررات و محدودیت های سختگیرانه در مالزی، ویتنام و اندونزی شده بود. خریداری میگفت هیچ مذاکره ای در برای عرضه های آگوست مطرح نیست و نیاز به بازیابی ذخایر مخلوط‌زایلین‌حلال فعلا در بازار وجود ندارد و احتمالا تا آخر ماه وضع در همین منوال باقی می ماند. مبنای سی‌اف‌آر جنوب شرقی آسیا در 735 دلار/تن متوقف مانده بود.

در این میان فعالیت در بازار مخلوط‌زایلین‌حلال در کره جنوبی کم و محدود بود. عرضه های تولیدکنندگان این کشور بنا به انتظارات کمتر شده و در نهایت قیمت مخلوط‌زایلین‌حلال در مبنای فو بکره با 10 دلار افت در هفته در 708 دلار/تن روز 23 جولای را به پایان رساند.

در چین مذاکرات در بازار داخلی برای مخلوط‌زایلین‌حلال محدود شده و در سطح 5850 تا 5880 یوان/تن بود و عرضه ای در 5900 یوان/تن در شرق چین در روز 23 جولای مطرح شده بود. میزان ذخایر در شرق چین در 10 هزار تن بسته شده که تغییری نسبت به هفته قبل نداشت. در بازار فیزیکی مخلوط‌زایلین‌حلال در مبنای سی‌اف‌آر در 740 دلار/تن ایستاد.

مخلوط‌زایلین‌حلال در مبنای فوب کره روز 23 جولای با 10 دلار افت در هفته در 708 دلار/تن و در مبنای سی‌اف‌آر چین با 5 دلار افت در 740 دلار/تن ارزیابی شد.

مبنای سی‌اف‌آر هند با 15 دلار افت هفتگی به 775 دلار/تن رسیده بود و مبنای سی‌اف‌آر جنوب شرقی آسیا نیز در 735 دلار/تن متوقف مانده بود.

در بازار سی‌اف‌آر هند قیمت برای نیمه دوم آگوست در 775 دلار/تن ارزیابی شده و قیمت مبنای فوب کره در این بازه 60 دلار/تن گرانتر بود. قیمت در بازار داخلی هند در  حدود 61-62 روپیه/ کیلوگرم ایستاده بود.

مذاکرات در شرق چین در حدود 5850 تا 5880 یوان/تن در جریان بودند. در جنوب شرقی آسیا عوامل اساسی بازار ضعیف بودند و نقدینگی در این بازار ضعیف شده بود.

فوب: FOB- سی‌اف‌آر: CFR

—————————————————————-

پارازایلین- Paraxylene(PX)

پارازایلین بیش از 18 دلار جهش قیمتی داشت/23 جولای 2021

آسیا: در طول هفته پارازایلین آسیا با 18.92 دلار رشد در 940.50 دلار/تن سی‌اف‌آر تایوان/ چین و 921.50 دلار/تن فوب کره ارزیابی شد و رشد این دو مبنای در بازه روزانه، 3 دلار/تن بود.  به پشتوانه رشد قیمت هفتگی، اختلاف نرخ پارازایلین با نفتا با 15.80 دلار رشد به 258.88 دلار/تن در روز 23 جولای رسید در حالیکه تفاوت بازار پارازایلین با مخلوط زایلین در مبنای سی‌اف‌آر با 24.42 دلار رشد به 122.50 دلار/تن میرسید.

در منظر عرضه، فاز دوم پروژه شرکت پتروشیمی ژجیانگ در بازه زمانی 22 تا 23 جولای به تولید هدف خود برای پارازایلین دست یافته است. جدا از آن نگرانی ها از تاثیر شرایط بد جوی در شرق چین بر سطح عرضه در بازار وجود داشت زیرا این شرایط بد جوی تخلیه و بارگیری کشتی ها را در بنادر به تعویق می انداخت. در نتیجه رشد قیمت بازار پایین دستی اسید ترفتالیک را به دنبال این تاخیرها شاهد بودیم. در این میان برخی از فعالان این بازار هنوز دورنمای ضعیفی برای این بازار متصور بودند زیرا ظرفیت های تازه ای در بازار اسید ترفتالیک چین در نیمه اول امسال اضافه شده بود. اختلاف قیمت اسید ترفتالیک با پارازایلین به بالاترین نرخ 29 ماه اخیر رسیده بود و با 200 یوان (37.8 درصد) رشد در هفته به 730 یوان/تن رسیده بود.

پتروشیمی اورینتال تایوان یا او‌پی‌تی‌سی قرار بود واحد 500 هزار تنی خود در تائویوان را از 16 آگوست به مدت یک ماه برای تعمیرات تعطیل کند.

در خبری دیگر آمده بود، پتروشیمی هنگلی چین تنها 40 درصد از حجم تعهدات قراردادی خود برای اسید ترفتالیک در ماه آگوست را تامین میکند. این طرح شامل بازارهای داخلی بود و تاثیری بر بازار بین المللی ندارد. این ششمین ماه متوالی است که این شرکت عرضه ماهانه محموله های قراردادی را کاهش میدهد.

پارازایلین در مبنای سی‌اف‌آر تایوان و چین روز 23 جولای با 3 دلار رشد در روز در 940.50 دلار/تن ارزیابی شد و مبنای فوب کره در این روز در 921.50 دلار/تن ارزیابی شد. نیمه اول اکتبر در 937.50 دلار/تن ارزیابی شد و در این سطح ییشنگ و مرکوری سنگاپور مبادلاتی داشتند. پی‌تی‌تی این هفته قیمت 929 دلار/تن را مطرح کرد اما بعد تا 926.25 دلار/تن کاهش داد. اختلاف بازه سپتامبر با اکتبر بعد از ظهر 23 جولای در 4.50 دلار/تن ارزیابی شد و نیمه اول و دوم سپتامبر در 942 دلار/تن ارزیابی شد. بی‌پی، اس‌کی‌جی‌سی و گلنکور سنگاپور هر سه قیمت 938 دلار/تن را مطرح کرده و در نهایت به 935.25 دلار/تن تقلیل دادند. عرضه او‌کیو سنگاپور 954 دلار/تن بود.

یک محموله آسیایی برای سپتامبر با قیمت 939 دلار/تن بین توتال تریدینگ آسیا و اس‌کی‌جی‌سی سنگاپور معامله شده بود.

فوب: FOB- سی‌اف‌آر: CFR

—————————————————————-

مخلوط زایلین گرید ایزومر- Isomer – MX

میزان ذخایر مخلوط زایلین ایزومر در چین بیشتر شد/ 23 جولای 2021

آسیا: مخلوط‌زایلین‌ایزومر در مبنای فوب کره روز 23 جولای با 3 دلار افت در روز در 801 دلا/رتن ارزیابی شد هرچند بازار پارازایلین آسیا در جهت مخالف در حرکت بود و با 3 دلار رشد در روز در 940.50 دلا/رتن سی‌اف‌آر تایوان/ چین ارزیابی شد. هرچند فعالان بازار پارازایلین در مورد فاز دوم پتروشیمی ژجیانگ و شروع به تولید پارازایلین در این پروژه، صحبت میکردند، هیچ اطلاعات رسمی در این مورد در دسترس نبود و قیمت های پارازایلین همچنان بدون تاثیر از این صحبت های بازار نهایی شده بودند. اختلاف قیمت پارازایلین با نفتا روز 23 جولای از 243.08 دلار/تن قبل به 258.875 دلار/تن افزایش داشت در این میان شاخص قیمت در مبنای سی‌اف‌آر تایوان/ چین با رشد هفتگی از 921.58 دلا/رتن به 940.50 دلار/تن افزایش داشت.

در مبنای فوب کره مخلوط‌زایلین‌ بازار نوسانی تری داشت و روز 23 جولای با 5.5 دلار افت در هفته در 801 دلار/تن ارزیابی شد. منابع بازار میگفتند این رکود از آن جهت بود که ظرفیت مخلوط‌زایلین‌ایزومر ژاپن دوباره بعد از اتما فصل توقف های تعمیراتی در نیمه اول سال، به  حالت قبل برگشته است. این بازار انتظار دارد مخلوط‌زایلین‌ایزومر در نیمه دوم سال بازار طولانی و متمایلی داشته باشد. در روز 23 جولای یک محموله نیمه دوم آگوست در 810 عرضه شد و تا 802 دلار/تن پایین آمد.

در شرق چین در بازار داخلی اختلاف قیمت عرضه و تقاضا برای نیمه دوم آگوست در حدود 6010-6030 یوان/تن یا 806.54 تا 809.23 دلا/رتن بود. در بازار داخلی چین محموله ای برای نیمه دوم آگوست در روز 16 جولای در 5970-6000 یوان/تن مطرح شده بود.در شرق چین میزان ذخایر روند رشد خود را دوباره آغاز کرده بود و این هفته با 3500 تن رشد به 84400 تن رسیده بود.

مخلوط‌زایلین‌ایزومر در روز 23 جولای با 3 دلار افت در روز در 801 دلار/تن فوب کره، 818 دلار/تن سی‌اف‌آر تایوان و 817 دلار/تن سی‌اف‌آر چین ارزیابی شد.

عرضه ای برای نیمه دوم آگوست در 802 دلار/تن فوب کره نهایی شد اما تقاضایی در مقابل نداشت. نیمه دوم آگویت در 801 دلار/تن ارزیابی شد. بازه سپتامبر هم سطح با نیمه دوم آگوست ارزیابی شد.

مبنای سی‌اف‌آر تایوان و چین با 3 دلار افت ارزیابی شده بودند. در شرق چین اختلاف قیمت بازار داخلی با سی‌اف‌آر کمتر شده بود. در بازار شرق چین اختلاف تقاضا با عرضه بین 6010 تا 6030 معادل 806.54 تا 809.23 دلار/تن بود.

فوب: FOB- سی‌اف‌آر: CFR

—————————————————————-

ارتوزایلین- Orthoxylene (OX)

ارتوزایلین اندکی رشد قیمت داشت/23 جولای 2021

آسیا: ارتوزایلین آسیا روز 23 جولای با 5 دلار رشد در 890 دلار/تن فوب کره و 835 دلار/تن سی‌اف‌آر چین ارزیابی شد در حالیکه مبنای سی‌اف‌آر جنوب شرقی آسیا بدون تغییر هفتگی و متوقف ایستاده بود. رشد هفتگی قیمت در مبنای فوب کره و سی‌اف‌آر چین در سایه رشد قیمت آنیدریدفتالیک در مبنای سی‌اف‌آر چین رخ داده بود که روز 22 جولای با 20 دلار رشد به 830 دلار/تن رسیده بود. این هفته قیمت پارازایلین سی‌اف‌آر تایوان/ چین با 19 دلار رشد هفتگی در 940.50 دلار/تن ارزیابی شد. ارتوزایلین سی‌اف‌آر جنوب شرقی آسیا اما بدون تغییر در 830 دلار/تن ایستاد زیرا تمایل به خرید در میان فعالان جنوب شرقی آسیا پایین بود.

تمایل در بازار این هفته ارتوزایلین آسیا متنوع و متفاوت بود. با مشاهده اندکی محدودیت در بازار ارتوزایلین و عرضه آنیدریدفتالیک، بازه عرضه و تقاضا بدون تغییر متوقف ماندند. تولیدکنندگان آنیدریدفتالیک بازه تولید خود را تا ماه سپتامبر کاهش دادند این تقاضا برای ارتوزایلین را پایین می آورد. هرچند عرضه های ارتوزایلین هنوز بخاطر توقف های تعمیراتی چند تولیدکننده در آسیا، هنوز پایین است.

در کره جنوبی شرکت هانهوآ سلوشن واحد 75 هزار تنی آنیدریدفتالیک خود در یولسان را روز 21 جولای برای تعمیرات از پیش تعیین نشده و در اثر مشکلات فنی تعطیل کرد.

نان‌یاپلاستیکز تیاوان قصد دارد بازه تولید واحد آنیدریدفتالیک خود در مایلیائو را برای ماه سپتامبر در سطح 50 درصد حفظ کند. این سطح تولید در ماه آگوست و جولای نیز بوده است زیرا عرضه اروتوزایلین بعنوان ماده اولیه محدود بود.

معامله گری سنگاپوری میگفت “بسیاری از مشتریان قادر نیستند سفارشات آگوست خود را حمل کنند زیرا قرنطینه و محدودیت های کرونایی در این مناطق ادامه دارد. کارخانه ها هنوز تعطیل هستند و فعالیت ها ساکت و متوقف شده اند. صادقانه باید گفت تمایلی برای خرید در این بازار دیده نمیشود و همه در حال حاضر میدادند که قیمت های آنیدریدفتالیک با توجه به رشد قیمت ارتوزایلین سیر صعودی خود را ادامه میدهد”. خریداری میگفت ارتوزایلین در مبنای سی‌اف‌آر چین با ال سی نود روزه در 800 دلار/تن برای خرید تقاضا شد و بخاطر آن هیچ معامله ای انجام نشد. یک تولیدکننده کره ای میگفت تمایلی نسبت به محموله آگوست برای اروپا (آنتراپ، روتردام، آمستردامف وجود داشت.

ارتوزایلین آسیا این هفته با 5 دلار رشد در 890 دلار/تن فوب کره و 835 دلار/تن سی‌اف‌آر چین ارزیابی شد و مبنای سی‌اف‌آر جنوب شرقی آسیا بدون تغییر هفتگی در 830 دلار/تن  ارزیابی شد.

فوب: FOB- سی‌اف‌آر: CFR

—————————————————————-

استایرن –Styrene (SM)

انتظار برای  بهبود روند تقاضا برخلاف جریان کند بازار هند/23 جولای 2021

آسیا: مونومراستایرن آسیا از افت اواسط هفته برگشت و با 11 دلار رشد در روز 23 جولای و 19.5 دلار رشد هفتگی ارزیابی شد.

این هفته تقاضایی برای ورود سپتامبر با قیمت شناور در بازار مطرح بود و مذاکرات ضعیف و محدود بودند.

در شرق چین قیمت بازار داخلی با 140 یوان جهش در صبح و عقبگرد در بعد از ظهر ارزیابی شد هرچند تغییرات اندکی در سطح فاندامنتال های عرضه و تقاضا دیده میشد.

مبنای قیمت محموله های فوری در چین این هفته با 85 یوان رشد در روز 23 جولای در 9435 یوان/تن درب تانکر معادل 1266.18 دلا/رتن وارداتی ارزیابی شد.

منابع بازار انتظار دارند به زودی ترافیک و شلوغی خطوط حمل و نقل در شرق چین کم شود زیرا احتمال توقف تخلیه و بارگیری در بنادر به دنبال طوفان در این منطقه وجود دارد. اما ظاهرا این کندی روند تخلیه و بارگیری در بنادر تاثیرات کمتری بر بازار استایرن نسبت به بنزن دارد زیرا عرضه بنزن محدود بود و این میتواند قیمت های استایرن را بطور غیرمستقیم بالا ببرد. اخیرا تغییرات استایرن تحت تاثیر مستقیم بازار بالادستی درنظر گرفته میشود زیرا مارجین تولید ضعیف است. در حالیکه رشد استایرن با فشار ناشی از مقاومت خریداران مواجه است، این افت عمدتا تحت تاثیر بازار بنزن رخ داده بود که نسبتا مثبت مانده بود. بنزن در مبنای فوب کره با 15.67 دلار رشد در روز و 16.67 دلار رشد در هفته در 1060 دلار/تن در روز 23 جولای ارزیابی شده بود.

در جنوب شرقی آسیا پاندمی ویروس کرونا ادامه داشت و بازار و تقاضای خرید را تحت تاثیر قرار میداد. قیمت استایرن در هند این هفته بالاتر رفته بود. هرچند هیچ عرضه و  تقاضایی در این بازار نهایی نشد. منابع میگفتند هیچ محموله نقدی برای ورود به بنادر هند در ماه جولای و آگوست مطرح نشده است و این ممکن است موجب کمبود عرضه در این بازار شود. در این میان تقاضا در این بازار به تدریج در حال افزایش بود. استایرن در بندر کاندلار این هفته در حدود 94 روپیه/ کیلوگرم ارزیابی شد که با قیمت 95-96 روپیه/ کیلوگرم هفته قبل مقایسه میشود.

استایرن در مبنای سی‌اف‌آر چین با 11 دلار رشد در روز در 1255 دلار/تن ارزیابی شد و مبنای فوب کره نیز در 1235 دلار/تن ایستاد. نیمه دوم آگوست در 1260 دلار/تن سی‌اف‌آر چین ارزیابی شد و روند رشد 12.7 دلاری در بازار داخلی برای مذاکرات آگوست را دنبال کرد.

نیمه اول سپتامبر در 1250 دلار/تن سی‌اف‌آر چین ارزیابی شد و اختلاف بازه آگوست با سپتامبر 10 دلار/تن بود.

در شرق چین قیمت محموله های فوری با 85 یوان رشد به 9435 یوان/تن درب تانکر معادل 1266.18 دلا/رتن وارداتی رسید.

استایرن در مبنای فوب کره در 1235 دلار/تن ارزیابی شد و اختلاف 20 دلاری با سی‌اف‌آر چین را حفظ کرد. مبنای سی‌اف‌آر تایونا با 5 دلار اختلاف در 1260 دلار/تن ارزیابی شد.

فوب: FOB- سی‌اف‌آر: CFR

—————————————————————-

متانول- Methanol

قیمت ها در بازار متانول عمدتا جهنده بود/ 23 جولای 2021

آسیا: متانول در بازار آسیا حتی با وجود افزایش تعداد مبتلایان کووید-19 با بهبود اقتصادی در برخی کشورها، در روز 23 جولای جهنده بود.   تقاضای متانول در تایوان و کره جنوبی از بخش های اسید استیک، پلی‌اکسی‌متیلن و ام‌تی‌بی‌ایی و فرمالدئید سالم و مثبت بود. در کره جنوبی قیمت درب تانکر از ماه مه در 470-480 وون/کیلوگرم ثابت ایستاده بود.

در جنوب شرقی آسیا تقاضای پایین دستی بخاطر افزایش تعداد بیماران مبتلا به کووید-19 در مالزی، اندونزی، تایلند و ویتنام، کم شده بود. هرچند تعدادی تقاضای نقدی توسط تولیدکنندگان بیودیزل از دومای، پنجانگ و گرسیک مطرح بود.

در چین متانول بازار داخلی با حدود 50-70 یوان رشد در اوایل هفته و با 20 یوان رشد هفتگی در 2660-2705 یوان/تن برای محموله های تحویل فوری در شرق چین ارزیابی شدند.  مذاکرات برای محموله های تحریم نشده متانول در حدود 350 تا 355 دلارتن سی‌اف‌آر چین در آغاز هفته در جریان بود. رونق بازار متانول در چین بر مارجین تولید در بازار تبدیل متانول به الفین فشار وارد می کرد و یک ماه قبل چند واحد ام‌تی‌او (متانول به الفین) بازه تولید خود را تا حدود 80-90 درصد ظرفیت اسمی خود کاهش دادند.

متانول روز 23 جولای با یک دلار رشد در روز در 309 دلار/تن ارزیابی شد و مذاکرات در بازه 350 دلاری برای محموله های تحریم نشده در جریان بود و بازار داخلی افت کرده بود.

متانول در بازار داخلی چین برای محموله های نقدی در شرق این کشور روز 23 جولای با 15یوان افت در روز در 2678 یوان/تن ارزیابی شد. مذاکرات این بازار 2675 تا 2680 یوان/تن بود.

مبنای سی‌اف‌آر جنوب شرقی آسیا در 386 دلار/تن متوقف مانده بود.

مبنای فوب کره در 370 دلار/تن ایستاده بود و تغییری نداشت.

سی‌اف‌آر تایوانی نیز بدون تغییر در 376 دلار/تن ارزیابی شد و عرضه ای 385 دلاری در این بازه مطرح شده بود.

فوب: FOB- سی‌اف‌آر: CFR

—————————————————————-

ام‌تی‌بی‌ایی- MTBE

بنزین نود و دو و نفت خام یک درصد رشد قیمت داشتند/23 جولای 2021

آسیا: بازار سه متیل‌ بیوتل اتر (ام‌تی‌بی‌ایی) آسیا روز 23 جولای با بیشتر شدن تقاضا پس از 22 دلار رشد در روز در 760 دلار/تن فوب سنگاپور ارزیابی شد.

در بازار بنزین، بنزین نود و دو با یک درصد یا 1.08 دلار/بشکه رشد در روز در 82.25 دلار/بشکه ارزیابی شد. قیمت نفت برنت ماه آتی با یک درصد یا 89 سنت رشد در روز در 73.54 دلار/بشکه ارزیابی شد. در نتیجه کراک بنزین نود و دو با 2 درصد رشد روزانه در 8.71 دلار/بشکه ارزیابی شد.

در بازار نقدی محموله های نقدی ورود آگوست با تخفیف های یک رقمی تا حدود 10 دلار/تن اختلاف نسبت به ارزیابی فوب سنگاپور در پلتز عرضه میشدند. این هفته یک محموله 10 هزار تنی ام‌تی‌بی‌ایی با تاریخ بارگیری 10-15 جولای روانه تنگه ها شده بود. در حالیکه یک محموله 10 هزار تنی دیگر با تاریخ بارگیری 10-15 جولای نیز راهی چین شده بود. نگرانی هایی نیز در مورد افزایش عرضه در سنگاپور وجود داشت.

در ژاپن، میزان واردات ام‌تی‌بی‌ایی در ماه مه با 51.8 درصد رشد ماهانه، 118796 تن ثبت شده بود در مقابل میزان صادرات ام‌تی‌بی‌ایی ژاپن در ماه مه با 9.3 درصد افت، 243 تن بود. این شیب تند رشد واردات ام‌تی‌بی‌ایی به افزایش تقاضای ماده اولیه ام‌ام‌ای نسبت داده میشد.

در این میان، ارزش مخلوط بنزین با ام‌تی‌بی‌ایی همچنان در سطح مثبت باقی مانده و در روز 23 جولای در حدود 138.9836 دلار/تن برآورد شد.

ام‌تی‌بی‌ایی روز 23 جولای با 22 دلار رشد در روز در 760 دلار/تن فوب سنگاپور ارزیابی شد. در جریان تهیه این ارزیابی گانور اس‌جی تقاضایی برای خرید 3 هزار تن ام‌تی‌بی‌ایی با بارگیری 28 آگوست تا 1 سپتامبر با قیمت 748 دلار/تن فوب تنگه ثبت کرد و در نهای قیمت را تا 759 دلار/تن بالا برد.

خریدار بعدی ویتول اس‌جی بود که برای همین حجم و همین بازه بارگیری قیمت اولیه 745 دلار/تن فوب تنگه را ثبت کرد و سپس قیمت را به 758 دلار/تن افزایش داد.

فوب: FOB- سی‌اف‌آر: CFR

نظر خود را بنویسید