به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۲۵ مهر ۱۴۰۰

آروماتیک ها – ۱۵ اکتبر ۲۰۲۱

بنزن- Benzene

به پشتوانه پیش‌بینی محدودیت عرضه، قیمت بنزن با رشد همراه شد/15 اکتبر 2021

آسیا: در روز 15 اکتبر تمایل پر رونقی بر بازار بنزن آسیا حاکم بود زیرا فعالان به دنبال تهیه محموله های ماه آینده بودند چراکه پیش بینی میشد محدودیت عرضه در بازار پیش آید. محموله های بنزن بارگیری ماه دسامبر در مبنای فوب کره تا سطح بالای 1003 دلار/تن تقاضای خرید میشدند که نشان دهنده آن است که برخی در بازار بر این باور بودند که قبل از اتمام سال جاری، محدودیت و کمبود عرضه پیش می آید. بنزن فوب کره در روز 15 اکتبر با 10 دلار رشد در 1012.33 دلار/تن ارزیابی شد در حالیکه در بازار فیزیکی بنزن در مبنای سی‌اف‌آر چین قیمت با همین 10 دلار رشد در روز 15 اکتبر به 1065 دلار/تن رسیده بود.

در بازار کاغذی، قرارداد نوامبر مطابق با بازه عرضه و تقاضا پیش میرفت. سطح عرضه این هفته 1005 در مقابل تقاضاهای 1000 دلاری قرار داشت و مبادلاتی نیز در حدود 1004 دلار/تن انجام شد. بروی کاغذ اختلاف قیمت بازه نوامبر با دسامبر در عرضه مثبت 9 دلار/تن بود در حالیکه تفاوت بازه دسامبر با ژانویه در عرضه مثبت 13 دلار/تن بود. در معاملات کاغذی تقاضا برای خرید محموله بنزن ژانویه 980 دلار/تن ثبت شد که بالاترین سطح در روز 15 اکتبر بود. در این میان در برخی کارخانه های فنول در منطقه دوره تعمیراتی و توقف ادامه داشت و این موجب کاهش عرضه فنول در آسیا شده بود. انتظار میرفت در طول این دوره تعمیراتی در ماه اکتبر در حدود 57534 تن از مجموع ظرفیت تولید فنول کاسته شود و این حجم برای ماه نوامبر 61644 تن و برای ماه دسامبر 29589 تن خواهد بود. تقاضا برای پلی‌کربنات در میان زنجیره فنول، همچنان بالا بود.

قیمت در بازار استایرن در روز آخر افزایش داشت زیرا تمایل به خرید بطور معتدلی افزایش یافته بود. قیمت کاپرولاکتام در شمال شرقی آسیا مثبت ارزیابی شد زیرا نگرانی در مورد هزینه های بالای انرژی خریداران را به سمت بالا بردن سطح ذخایر خود سوق میداد.

در این میان، شرکت پتروشیمی او‌ان‌جی‌سی منگلور هند، یا او‌ام‌پی‌ال، قصد دارد سهم افزوده شده تولید پارازایلین و بنزن خود را که قرار بود از اوایل نوامبر تا اواسط دسامبر فعال شود را متوقف کند. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که مارجین تولید پارازایلین و بنزن دیگر جذابیتی نداشت. قرار است این واحد بر تولید ریفورمیت، یک عنصر ترکیبی برای بنزین، متمرکز شود. این پالایشگاه کلیدی در جنوب هند مناقصه فروشی برای عرضه جمعا 30 هزار تن ریفورمیت در دو محموله هم اندازه و برای بارگیری 13-17 و 20-24 نوامبر صادر کرده است. این مناقصه ها در روز 20 اکتبر بسته میشوند. کارخانه این شرکت در منگلور یک ریفورمر دارد که میتواند برای استخراج آروماتیک ها تغییر کاربری دهد. این کارخانه قادر است سالانه 270 هزار تن بنزن و 900 هزار تن پارازایلین استخراج کند. تولیدکنندگان آسیایی با توجه به اختلاف نرخ پارازایلین با نفتا، اقدام به کاهش تولید پارازایلین در واحدهای خود کردند. پارازایلین عموما به همراه بنزن تولید میشود.

بنزن آسیا با 10 دلار رشد در روز 15 اکتبر در 1012.33 دلار/تن فوب کره ارزیابی شد. قیمت برای بازه دسامبر 1005 دلار/تن عنوان شد و در این بازه تقاضایی 1003 دلاری مطرح بود اما هیچ عرضه ای نداشت. اختلاف نرخ میان بازه نوامبر با دسامبر در بازار فیزیکی مثبت 11 دلار/تن بود و بازه نوامبر در 1016 دلار/تن ارزیابی شد. برای نیمه دوم نوامبر با دسامبر اختلاف قیمت در تقاضا مثبت 10 دلار/تن بود.

در مبنای سی‌اف‌آر چین بنزن با 10 دلار رشد در روز 15 اکتبر در 1065 دلار/تن ارزیابی شد. برای بازه نوامبر ارزیابی سی‌اف‌آر چین در 1065 دلار/تن ایستاد در حالیکه در بازار داخلی چین قیمت برای نیمه دوم نوامبر در 8100 یوان/تن معادل 1091.48 دلار/تن وارداتی تقاضا میشد. در مبنای سی‌اف‌آر چین بازه دسامبر 1050 دلار/تن بود و اختلاف بازه نوامبر با دسامبر در بازار فیزیکی مثبت 15 دلار/تن بود.

در شرق چین قیمت در بازار داخلی با 10 یوان رشد در روز 15 اکتبر به 8317 یوان/تن یا 1120.67 دلار/تن وارداتی رسید.

فوب: FOB- سی‌اف‌آر: CFR

—————————————————————-

تولوئن- Toluene

تقاضای تولوئن در چین بالا بود /15 اکتبر 2021

آسیا: تولوئن آسیا در مبنای فوب کره با 9 دلار رشد در روز 15 اکتبر در 851 دلار/تن ارزیابی شد در حالیکه در مبنای سی‌اف‌آر چین با 12 دلار رشد در این روز در 871 دلار/تن ایستاد و روال بازار آروماتیک ها را دنبال کرد.

در بازار مبادلات آتی در چین رشد در روز 15 اکتبر مشاهده شده بود و منابع میگفتند این تاثیر فوری بر بازارهای داخلی در شرق چین ایجاد میکند. در شرق چین تولوئن با 170 یوان رشد در روز در 6610 یوان/تن معادل 885.32 دلار/تن وارداتی ارزیابی شد. مبنای سی‌اف‌آر چین در پاسخ به رشد بازار داخلی با افزایش قیمت ارزیابی شد.

بعد از ظهر روز 15 اکتبر بازه نوامبر در مبنای فوب کره با 9 دلار رشد بالاتر از تقاضای این بازار در 850 دلار/تن گزارش شد. منابع میگفتند سطح محموله های داخلی زغال چین پایین است و قیمت زغال بالا رفته است. بعلاوه وقتی معامله گران چینی از تعطیلات هفته اول اکتبر بازگشتند محموله های تولوئن بطور ناگهانی با تقاضاهای خرید مواجه شدند و معامله گران در چین که قبل از تعطیلات محموله های خود را میفروختند اکنون به خرید با قیمتهای بالاتر رو آورده بودند.

در چین فعالان نا امیدانه به دنبال محموله بودند اما حمل به چین بخاطر انباشت محموله ها در بنادر و زمان بالای انتظار و تحمیل هزینه های بالای دموراژ بسیار دشوار شده است.

در این میان بازار جنوب شرقی آسیا در حال احیا است و منابع میگفتند خریداران احتمالا تقاضا کنند تا محموله ها اواخر ماه نوامبر حمل شوند. خریداران جنوب شرقی آسیا در آینده باید برای بدست آوردن محموله ها با خریداران چینی رقابت کنند.

تولوئن در بازار آسیا با 9 دلار رشد در روز 15 اکتبر در 851 دلار/تن فوب کره ارزیابی شد و در مبنای سی‌اف‌آر چین قیمت با 12 دلار رشد در آن روز در 871 دلار/تن ایستاد. در مبنای فوب کره قیمت برای بازه نوامبر در 850 دلار/تن ارزیابی شد و در مبنای سی‌اف‌آر چین قیمت بازه نوامبر 871 دلار/تن بود.

در بازار داخلی در شرق چین محموله های فوری با 170 یوان رشد در روز 15 اکتبر در 6610 یوان/تن معادل 885.32 دلار/تن درب تانکر ارزیابی شد.

اختلاف نرخ سی‌اف‌آر چین با فوب کره از 17 دلار/تن روز 14 اکتبر به 20 دلار/تن در روز 15 اکتبر افزایش یافت زیرا بازار داخلی چین رشد ارزش داشت.

در مبنای سی‌اف‌آر هند، تولوئن با 3 دلار افت نسبت به روز قبل، 80 دلار با بازار فوب کره اختلاف نشان داد. مبنای سی‌اف‌آر هند در 931 دلار/تن ارزیابی شد.

فوب: FOB- سی‌اف‌آر: CFR

—————————————————————-

مخلوط زایلین گرید حلال- Solvent– MX

با رشد بازار انرژی، مخلوط‌زایلین نیز جهش قیمتی داشت/15 اکتبر 2021

آسیا: بازار مخلوط زایلین حلال آسیا شاهد روند رشد در سراسر منطقه بود و این رشد را مدیون روند مثبت بازار حامل های انرژی و تقاضای بخش مخلوط گری بنزین بود.  

محموله های نفتا در مبنای سی‌اف‌آر ژاچن روز 15 اکتبر با 18.875 دلار رشد هفتگی در 784دلار/تن ارزیابی شدند و این سطح قیمت فعالان در بخش مخلوط گری را بر آن میداشت که تغییر جهت به سمت مخلوط زایلین حلال را نیز مدنظر قرار دهند.

در چین قیمت مخلوط زایلین حلال این هفته جهشی بالا رفت و رشد بازار نفت خام و نفتا موجب این روند شد در حالیکه نبود خطوط کشتیرانی آماده حمل و ادامه انباشت بار در بنادر چین نیز عامل حمایتی دیگری به شمار میرفت. ورود محدود محموله ها بعلاوه موجب ادامه روند کاهشی سطح ذخایر گرید حلال در شرق چین بود و متعاقب آن قیمت های بازار داخلی برای عرضه های فوری تا 6820 یوان/تن بالا رفت. سطح ذخایر در روز 10 اکتبر در 6100 تن برآورد شد که از اواخر سپتامبر حدود 5600 تن کاهش یافته بود.

اگرچه منبعی میگفت این محدودیت عرضه در ماه های آتی با بهبود موجودی محموله های ماه نوام، برطرف میشود و این ساختار بازار را عقب گرد میکند.

در جنوب شرقی آسیا مذاکرات کند شده بودند و تغییرات اندکی در شخص ها به گوش میرسید و منبعی اشاره میکرد که عرضه در این منطقه به درازا می انجامد. در این میان قیمت محموله های مخلوط زایلین در هند افزایش داشت زیرا برخلاف کندی فعالیت های این بازار در سایه فصل جشن، سطح تقاضا بیشتر شده بود.

مخلوط‌زایلین حلال با 51 دلار رشد هفتگی روز 15 اکتبر در 735 دلار/تن فوب کره ارزیابی شد. بازه این بازار در مبادلات 730 تا 740 دلار/تن و شاخص خرید آن 715 دلار/تن بود.

در مبنای سی‌اف‌آر چین قیمت با 22 دلار رشد هفتگی به 765 دلار/تن رسید و شاخص مبادلاتی این بازار 760 تا 770 دلار/تن بود و در شرق چین قیمت ها در بازار داخلی افزایش داشتند.

در مبنای سی‌اف‌آر جنوب شرقی آسیا قیمت با 4 دلار رشد هفتگی در 775 دلار/تن ارزیابی شد و روند بازارهای دیگر را دنبال کرد.

در مبنای سی‌اف‌آر هند مخلوط زایلین حلال با 20 دلار رشد هفتگی در 813 دلار/تن ارزیابی شد و سطح مبادلات این مبنا تا 820 دلار/تن نیز میرسید.

فوب: FOB- سی‌اف‌آر: CFR

—————————————————————-

پارازایلین- Paraxylene(PX)

از میانه هفته روال کاهشی بازار پارازایلین به افزایشی تغییر پیدا کرد/15 اکتبر 2021

آسیا: پارازایلین آسیا از اواسط هفته منتهی به 15 اکتبر پر رونق ظاهر شد و رشد قیمت در بازار حامل های انرژی را پی گرفت در حالیکه اخبار توقف کارخانه ها نیز موجب بالا رفتن سطح قیمت و تمایل در این بازار میشد.

روز 15 اکتبر ساعت 4:30 به وقت سنگاپور قرارداد دسامبر نفت برنت با 82 سنت رشد در آن روز در 84.84 دلار/بشکه بسته شد و نفتا در مبنای سی‌اف‌آر ژاپن نیز با 6.1255 دلار/تن رشد در روز و 19 دلار رشد هفتگی روز 15 اکتبر در 784 دلار/تن ایستاد. با حرکتی موازی، بازار پارازایلین آسیا در مبنای سی‌اف‌آر تایوان / چین نیز 15.75 دلار/تن در روز 15 اکتبر و 36.34 دلار/تن در بازه هفتگی جهش داشت و در 967.67 دلار/تن ارزیابی شد. بعلاوه بر خلاف سیاست های جدید دولت چین برای کنترل مصرف انرژی، بهبود روند بازار در ماه نوامبر پیش بینی میشد و تعداد کمی از تولیدکنندگان اسید ترفتالیک در حال بازگشایی کارخانه های خود و یا برخی در حال افزایش بازه تولید در طول این هفته بودند. هرچند تمایل بازار نسبت به اسید ترفتالیک پایین دستی متنوع بود و برخی بهبود در روند مارجین پارازایلین- اسید ترفتالیک را ظرف یک ماه پیش بینی میکردند اما ضعف در میان عوامل بنیادین در بازار همچنان وجود داشت.

در بازار پارازایلین تولیدکنندگان آسیایی میزان تولید واحدهای پارازایلین خود را کاهش داده بوند و فعالان میگفتند این امر بخاطر اختلاف قیمت پارازایلین با نفتا بود که تحت فشار قرار داشت.

برخلاف این روند بهبود مستمر در طول این هفته، اختلاف قیمت پارازایلین با نفتا کمتر از 200 دلار/تن در 183.67 دلار/تن در روز 15 اکتبر باقی ماند.

بنا به اخبار کارخانه ها، شرکت پتروشیمی او‌ان‌جی‌سی منگلور هند، یا او‌ام‌پی‌ال، قصد دارد سهم افزوده شده تولید پارازایلین و بنزن خود را که قرار بود از اوایل نوامبر تا اواسط دسامبر فعال شود را متوقف کند. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که مارجین تولید پارازایلین و بنزن دیگر جذابیتی نداشت. قرار است این واحد بر تولید ریفورمیت، یک عنصر ترکیبی برای بنزین، متمرکز شود. این پالایشگاه کلیدی در جنوب هند مناقصه فروشی برای عرضه جمعا 30 هزار تن ریفورمیت در دو محموله هم اندازه و برای بارگیری 13-17 و 20-24 نوامبر صادر کرده است. این مناقصه ها در روز 20 اکتبر بسته میشوند. کارخانه این شرکت در منگلور یک ریفورمر دارد که میتواند برای استخراج آروماتیک ها تغییر کاربری دهد. این کارخانه قادر است سالانه 270 هزار تن بنزن و 900 هزار تن پارازایلین استخراج کند. تولیدکنندگان آسیایی با توجه به اختلاف نرخ پارازایلین با نفتا، اقدام به کاهش تولید پارازایلین در واحدهای خود کردند. پارازایلین عموما به همراه بنزن تولید میشود.

پارازایلین آسیا با 15.75 دلار رشد در روز 15 اکتبر در 967.67 دلار/تن سی‌اف‌آر تایوان/ چین و 947.67 دلار/تن فوب کره ارزیابی شد. بازه نیمه اول و دوم دسامبر در 969 دلار/تن ارزیابی شد و اس‌کی‌جی‌سی سنگاپور در 965 دلار/تن مناقصه ای برای خرید ثبت کرد و قیمت را تا 963 دلار/تن پایین آورد. عرضه او‌کیو سنگاپور 984 دلاری بود.

فوب: FOB- سی‌اف‌آر: CFR

—————————————————————-

مخلوط زایلین گرید ایزومر- Isomer – MX

جهش تا 68 دلاری در بازار مخلوط زایلین ایزومر در پی رشد شدی قیمت در چین/ 15 اکتبر 2021

آسیا: مخلوط زایلین ایزومر روز 15 اکتبر با 55 دلار رشد در 843 دلار/تن فوب کره ، با 60 دلار رشد در 868 دلار/تن سی‌اف‌آر تایوان و با 68 دلار رشد در 878 دلار/تن سی‌اف‌آر چین ارزیابی شد.

در بازار فوب کره ثبت قیمت 843 دلار/تن بالاترین رکورد از 8 نوامبر سال 2018 بود؛ در آن تاریخ قیمت در 854 دلار/تن فوب کره ثبت شده بود.

قیمت ها روند قیمتی در بازار داخلی چین را دنبال میکردند و خریداران چینی به محموله های وارداتی برای ماه نوامبر علاقمند شده بودند و امیدوار بودند که مشکلات انباشت بار در بنادر شرقی در چین در آن تاریخ برطرف شود، این مشکلات در حال حاضر باعث کاهش سطح ذخایر منطقه شده است. معامله گری چینی میگفت مخلوطگران بنزین در حال حاضر با محدودیت عرضه در منطقه رو به رو هستند که قیمت مخلوط زایلین و تولوئن را در مناطق ساحلی در چین بالا برده است. میزان ذخایر در شرق چین با 9 درصد افت هفتگی به حدود 45500 تن رسیده است که پایین تر سطح آن از اوایل ماه جون امسال بحساب می آید.

معامله گران در پوزیشن کوتاه مدت در تلاش برای تضمین خرید محموله ها بودند زیرا بازار محموله های فوری محدود بود و قیمت ها را بالا میبرد.

قیمت محموله درب تانکر مخلوط زایلین ایزومر ماه اکتبر روز 15 اکتبر در حدود 6920 تا 6950 یوان/تن یا تقریبا 923.70 دلار/تن وارداتی ارزیابی شد. در حالیکه قیمت برای نوامبر در حدود 6800-6820 یوان/تن یا تقریبا 906.90 دلار/تن برآورد میشد. در این میان در بازارهای مرتبط، نفتا با 19 دلار رشد هفتگی در 784 دلار/تن ایستاده بود و مارجین تولید را بیش از قبل کم میساخت؛ اختلاف قیمت مخلوط زایلین با نفتا با 36.13 دلار رشد هفتگی به 59 دلار/تن رسید.

پارازایلین با 36 دلار رشد در 967.67 دلار/تن سی‌اف‌آر تایوان / چین ارزیابی شد. تمایل در بازارهای پایین دستی متنوع بود و نظرات مختلفی در مورد روند این بازارها بعد از تعطیلات در چین مطرح بود. بنا به اخبار بازار و آمار رسمی گمرک، کره جنوبی در ماه سپتامبر 45463 تن مخلوط زایلین ایزومر صادر کرده که 42.4 درصد رشد از ماه آگوست و 32.1 درصد افت در بازه سالانه را نشان میدهد. مقصد اول این محموله ها در ماه سپتامبر، تایوان با دریافت 26449 تن بود و پس از آن چین با 17308 تن در جایگاه بعدی قرار میگرفت. دلیل اصلی کاهش حجم حمل به چین را مشکلات لجستیک و انباشت محموله ها در بنادر شرقی در چین در سایه تعطیلات هفته اول اکتبر عنوان میکنند. انتظار میرود وضعیت سنگین در بنادر شرقی چین تا آخر ماه اکتبر ادامه یابد.

مخلوط زایلین ایزومر روز 15 اکتبر با 20 دلار رشد در 834 دلار/تن فوب کره ارزیابی شد در حالیکه مبنای سی‌اف‌آر تایوان با 21 دلار رشد رد 868 دلار/تن و مبنای سی‌اف‌آر چین با 23 دلار رشد در 878 دلار/تن ایستادند.

تقاضا برای بارگیری نوامبر از 830 تا 842 دلار/تن فوب کره بالا رفته بود. در نهایت ارزیابی قیمت ماه نوامبر در 843 دلار/تن فوب کره انجام شد.

رشد بازارهای سی‌اف‌آر تایوان و چین نسبت به فوب کره سریعتر بود زیرا روند رشد قیمت در بازار داخلی چین سریع بود. معامله گری میگفت بازه بازار سی‌اف‌آر چین میتواند 880 تا 890 دلار/تن باشد.

فوب: FOB- سی‌اف‌آر: CFR

—————————————————————-

ارتوزایلین- Orthoxylene (OX)

با رشد بازارهای مرتبط و کاهش عرضه، ارتوزایلین افزایشی شد/15 اکتبر 2021

آسیا: ارتوزایلین آسیا این هفته روند صعودی داشت و قیمت در اغلب بازارهای مرتبط افزایشی بود و قیمت در بازار داخلی و بین المللی چین نیز افزایش داشت. قیمت در بازار نقدی ارتوزایلین در شرق چین این هفته 7000 یوان/تن یا 943.25 دلار/تن عنوان شد. در طول هفته آنیدریدفتالیک در بازار داخلی چین با 700 یوان رشد در 7850 یوان/تن یا 1002.77 دلار/تن ارزیابی شد و بازار بالادستی نفتالین نیز مثبت بود.

تولیدکنندگان بزرگ ارتوزایلین در چین بشدت به انتظار افزایش قیمت ارتوزایلین خود تا 300 یوان/تن در چند روز اخیر بود تا قیمت به 6900 یوان/تن یا تقریبا 629.78 دلار/تن برسد. ارتوزایلین در مبنای سی‌اف‌آر چین با 36 دلار رشد هفتگی روز 15 اکتبر در 930 دلار/تن ارزیابی شد. ارتوزایلین در مبنای سی‌اف‌آر چین با 36 دلار رشد هفتگی در 930 دلار/تن ارزیابی شد. بازار این هفته افزایشی بود و محموله ای 3000 تنی برای بارگیری نوامبر در 915 دلار/تن فوب کره معامله شده بود. معامله گری میگفت قیمت ارتوزایلین در مبنای سی‌اف‌آر چین احتمالا در هفته های آینده از 1000 دلار/تن نیز میگذر زیرا مشکلات لجستیک ادامه دارد و این قیمت مواد اولیه مخلوط زایلین ایزومر را در بازار چین بیشتر میکند. قیمت های فوری در بازار چین 7000 تا 7020 یوان/تن تقریبا معادل 933.60 دلار/تن عنوان میشد.

معامله گری در مورد بازار چین میگفت: “قیمت مخلوط زایلین از ارتوزایلین بیشتر شده، بنابراین چاره ای نیست جز کاهش بازه تولید و افزایش قیمت”. مخلوط زایلین در مبنای فوب کره روز 15 اکتبر با 55 دلار رشد هفتگی در 843 دلار/تن ارزیابی شد و مبنای سی‌اف‌آر چین آن با 68 دلار به 878 دلار/تن رسید. در روز 14 اکتبر آنیدریدفتالیک در مبنای سی‌اف‌آر چین با 45 دلار رشد هفتگی در 965 دلار/تن ارزیابی شد.

ارتوزایلین در مبنای فوب کره روز 15 اکتبر با 43 دلار رشد هفتگی در 915 دلار/تن ارزیابی شد. رشد سریع قیمت در بازارهای مرتبط در این ارزیابی لحاظ شد.

در مبنای سی‌اف‌آر چین قیمت برای ورودهای نوامبر در بازه 890 تا 900 دلار/تن مذاکره میشد اما عرضه ای در 960 دلار/تن مطرح بود. در بازار داخلی چین قیمت مانند مبنای سی‌اف‌آر چین 930 دلار/تن شده بود که 36 دلار رشد را نشان میداد.

مبنای سی‌اف‌آر جنوب شرقی آسیا با 36 دلار رشد روند بازار چین را دنبال کرد و در 908 دلار/تن ارزیابی شد.

فوب: FOB- سی‌اف‌آر: CFR

—————————————————————-

متانول- Methanol

قیمت نقدی در بازار متانول تحت تاثیرات نوسانات بازار چین/ 15 اکتبر 2021

آسیا: متانول آسیا در بازار نقدی قیمت های متنوعی را در هفته منتهی به 15 اکتبر تجربه کرد بعد از یک هفته بی نظم در بازار آسیا عرضه همچنان در منطقه محدود باقی ماند.

در بازار نقدی سی‌اف‌آر چین با 13 دلار افت در روز در 545 دلار/تن ارزیابی شد در حالیکه 5 روز متوالی افت قیمت را تجربه میکرد. قیمت متانول همچنان تحت فشار ضعف مارجین تولید در بخش های پایین دستی بود.

کاهش بازه تولید در تاسیسات بزرگ متانول به الفین (ام‌تی‌او) در پایین دست و سطح بالای ذخایر در شرق چین تمایل به خرید را کاهش داده بود. به رغم آن، قیمت متانول چین با رشد سریع اول هفته بالاتر از قبل ارزیابی شد. این هفته گویی بازار سوار بر ترن هوایی شده بود ابتدا تمایل بازار بشدت مثبت شد اما بعد بسرعت روند برگشت از میانه هفته بازار کم رونق شد. با چنین نوساناتی بیشتر فعالان بازار نسبت به جهت قیمت آن در روزهای بعد مردد شدند.

در جنوب شرقی آسیا محدودیت عرضه ادامه داشت و این از روند رشد قیمتی حمایت میکرد. هرچند فعالیت های مبادلاتی هنوز کم تعداد بود زیرا تقاضای پایین دستی بشدت ثابت مانده بود. خریداران به حاشیه رانده شدند زیرا بازار چین نوسانی بود. در کره جنوبی و تایوان نیز شرایط مشابهی حاکم بود.

در حال حاضر مذاکره برای انتقال محموله های نقدی بسیار سخت شده است و تا روال قیمت و جهت بازار چین روشن نشود، این امکانپذیر نخواهد شد. برخی از فعالان اما هنوز در مورد دورنمای کوتاه مدت بازار خوش بین یودند و انتظار داشتند به زودی شرایط بازار تثبیت شود. این نوسانات اخیر در قیمتهای بازار فیزیکی در داخل چین بشدت تحت تاثیر روند حرکت قیمتی در بازار آتی چین بود که تعهدات ماه اکتبر را تامین میکرد.

در هند فعالیت های مبادلاتی در روز 15 اکتبر کند شد زیرا این کشور نیز در انتظار تعطیلات است. مبادلات در حدود 550-565 دلار/تن سی‌اف‌آر هند در اوایل هفته انجام شده بود و همزمان رشد بازار چین را دنبال میکرد. شنیده شد خریداران در تلاش بودند قبل از تعطیلات دیوالی خریدهای نوامبر خود را انجام دهند زیرا پیش بینی میشد عرضه به زودی محدودتر شود.

متانول در مبنای سی‌اف‌آر چین روز 15 اکتبر با13 دلار افت در آن روز در 445 دلار/تن ارزیابی شد و خریداری قیمت 441 دلار/تن را تقاضا میکرد. عرضه برای محموله های تحریم نشده در حدود 520 تا 530 دلار/تن بود. قیمت سی‌اف‌آر چین 20 دلار رشد هفتگی نیز داشت.

در بازار متانول سی‌اف‌آر جنوب شرقی آسیا رشد 11 دلاری در روز 15 اکتبر قیمت را به 541 دلار/تن رساند و تقاضای این بازار 540 دلار/تن بود.

در بازار داخلی چین متانول با 80 یوان نافت در روز 15 اکتبر در 3765 یوان/تن و کمتر از عرضه 3770 یوانی و بیشتر از تقاضای 3755 یوانی برای محموله های فوری ارزیابی شد.

مبنای سی‌اف‌آر هند در 565 دلار/تن متوقف ماند و فعالیت در این بازار تحت تاثیر تعطیلات و جشن دیوالی بود.

مبنای سی‌اف‌آر تایوان با 28 دلار رشد در 541 دلار/تن و بالاتر از تقاضای 540 دلاری ارزیابی شد.

سی‌اف‌آر کره با 25 دلار رشد به 525 دلار/تن رسید و عرضه این بازار 530 دلاری بود.

فوب: FOB- سی‌اف‌آر: CFR

—————————————————————-

ام‌تی‌بی‌ایی- MTBE

بازار بنزین و نفت خام روند افزایشی داشت/15 اکتبر 2021

آسیا: بازار سه متیل‌ بیوتل اتر (ام‌تی‌بی‌ایی) آسیا روز 15 اکتبر با 7 دلار رشد در روز در 860 دلار/تن فوب سنگاپور ارزیابی شد و بالاترین سطح سه سال اخیر را تجربه کرد. ام‌تی‌بی‌ایی در مبنای فوب سنگاپور روز 19 سپتامبر 2019 در 888 دلار/تن ارزیابی شده بود. بنزین نود و دو با 0.82 درصد رشد در روز در 97.13 دلار/بشکه ارزیابی شد در حالیکه نفت برنت ماه آتی با 0.98 درصد رشد در روز در 84.84 دلار/بشکه در روز 15 اکتبر ساعت 4:30 بعد از ظهر به وقت سنگاپور ارزیابی شده بود. در سطح تقاضای چین اندکی بهبودی دیده شد که موجب حمایت از روند بازار شد. در حدود 5 هزار تن ام‌تی‌بی‌ایی برای بارگیری در اواسط ماه اکتبر از اونسان کره جنوبی به مقصد ژوهای چین ثبت شده بود. تقاضای ام‌تی‌بی‌ایی چین در ماه های اخیر تحت فشار بود زیرا صادرات بنزین این کشور از ماه جون و بعد از اعلام دولت چین مبنی بر کاهش سهمیه وارداتی نفت خام و وضع مالیات بر مصرف برای آروماتیک های ترکیبی، کوچک شده بود. براساس آمار موسسه تحقیقاتی در سنگاپور، هیچ سابقه ای از صادرات ام‌تی‌بی‌ایی سنگاپور به چین در بازه جولای تا آگوست امسال در دست نیست. در سایه انباشت کالاها در بنادر، هزینه های بالاس ماده اولیه گاز مایع شده و کاهش بازه تولید کارخانه های ام‌تی‌بی‌ایی، مخلوط گران بنزین چین چاره ای جز خرید ام‌تی‌بی‌ایی تولید شده در چین نداشتند. رشد قیمت گاز مایع شده در چین ادامه داشت و هزینه های تولیدکنندگان چینی ام‌تی‌بی‌ایی را بالا میبرد از این رو بیشتر تولیدکنندگان چینی از پروپان یا بوتان برای تولید ایزوبوتیلن استفاده میکردند.

در این میان بهبود روند تقاضا در بازار ام‌تی‌بی‌ایی جنوب شرقی آسیا تمالی بازار را بالا برد. مالزی واردات ام‌تی‌بی‌ایی از سنگاپور را با حمل 1560 تن در ماه آگوست از سر گرفت. در دو ماه گذشته هم بازار سنگاپور و هم مالزی تحت تاثیر شیوع دوباره کووی-19 ضعیف شده بودند.

بعد از چهار ماه بدون واردات، ویتنام در ماه آگوست 2055 تن ام‌تی‌بی‌ایی را از سنگاپور وارد کرد. واردات ام‌تی‌بی‌ایی سنگاپور از تایوان در ماه آگوست رد 22726 تن ارزیابی شد و تقاضا در بازار تایون تحت تاثیر کوید-19 ادامه داشت.

صادرات ام‌تی‌بی‌ایی اندونزی به سنگاپور با 69.2 درصد جهش در ماه به بالاترین سطح 11 ماهه خود، 12597 تن در ماه آگوست رسید.

سنگاپور بعالوه 9139 تن ام‌تی‌بی‌ایی از امارات متحده در آگوست وارد کرده بود.

رشد قیمت در بازار بالادستی نفت خام و انرژی و بنزین موجب افزایش بازار شده بود.

ام‌تی‌بی‌ایی با 7 دلار رشد در روز در 860 دلار/تن فوب سنگاپور در روز 15 اکتبر ارزیابی شد. بنزین نود و دو با 0.82 درصد رشد در روز ارزیابی شد و فاکتور ام‌تی‌بی‌ایی در 1.048 وواحد ایستاد.

فوب: FOB- سی‌اف‌آر: CFR

منبع:platts

نظر خود را بنویسید