به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۲۳ خرداد ۱۴۰۰

گزارش جهانی فلزات هفته گذشته

گزارش هفتگی موجودی فلزات در چین

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، در ماه های مه و ژوئن امسال قیمت زغال سنگ کک استرالیا به بالاترین سطوح در دو سال اخیر رسید بطوری که روز 9 ژوئن شاخص فست مارکتس برای زغال سنگ کک قله 168.5 دلار در تن فوب را به ثبت رساند. طی یک هفته گذشته موجودی مس در انبارهای ترانزیتی شانگهای 6800 تن افزایش پیدا کرد و به 419 هزار تن رسید. در این هفته زیان نقدی حاصل از واردات حدود 500 یوان در تن بود که نتیجه آن تقاضای ضعیف برای واردات و ترخیص محموله‌ها از گمرک می‌باشد.

برخی از معامله‌گران محموله‌های ورودی و فروخته نشده را به انبارهای ترانزیتی منتقل می‌کنند. در نتیجه موجودی مس در این انبارها در مقایسه با ماه گذشته نیز رشد نشان می‌دهد.

بر مبنای اطلاعات منتشر شده توسط شانگهای متالز مارکت، موجودی آلومینیوم اولیه در انبارهای چین با 35 هزار تن کاهش هفتگی در روز پنجشنبه 10 ژوئن به 919 هزار تن رسید.

موجودی شمش سرب در چین با 14900 تن افزایش هفتگی و 7100 تن رشد در مقایسه با دوشنبه 7 ژوئن به 125600 تن رسید که بالاترین سطح از ماه مه 2015 محسوب می شود. برخی از کارخانجات ذوب سرب در چین دوره تعمیرات را پشت سر گذاشته‌اند و در نتیجه عرضه سرب اولیه در این کشور رو به افزایش است. با کاهش قیمت سرب برخی از افراد ترجیح می‌دهند محموله‌های خود را به انبارهای عمومی منتقل کنند.

طی یک هفته گذشته موجودی روی در انبارهای چین 16100 تن کاهش داشت و در روز جمعه 11 ژوئن به 136100 تن رسید. مقدار این موجودی‌ها از دوشنبه 7 ژوئن 6600 تن کاهش داشت.

علل صعود پرشتاب بهای زغال سنگ کک  

در ماه های مه و ژوئن امسال قیمت زغال سنگ کک استرالیا به بالاترین سطوح در دو سال اخیر رسید بطوری که روز 9 ژوئن شاخص فست مارکتس برای زغال سنگ کک قله 168.5 دلار در تن فوب را به ثبت رساند.

برخی از منابع بازار این افزایش قیمت را به سفته بازی و فاصله زیاد قیمت‌ها بین فوب استرالیا و cfr چین نسبت می‌دهند.

با توجه به افزایش فاصله قیمت زغال سنگ کک استرالیا بر مبنای قیمت‌های وارداتی چین و قیمت‌های صادراتی استرالیا، حجم فعالیت‌های سفته بازی نیز افزایش قابل توجهی داشته است. برخی از معامله‌گران و مصرف‌کنندگان نهایی زغال سنگ کک استرالیا را بر مبنای فوب استرالیا خریداری کرده و آن را مطابق با قرارداد محموله‌های آمریکای شمالی به چین می‌فروشند.

شاخص فست مارکتس برای زغال سنگ کک پرمیوم سخت بر مبنای cfr جینگ تانگ از اواسط ماه مه به بالای 270 دلار در تن رسید. از ابتدای ژوئن قیمت‌ها بالای 280 دلار در تن cfr چین باقی مانده است.

البته برخی از فعالان بازار امیدوار هستند که با کاهش فاصله قیمت بین زغال سنگ کک استرالیا و آمریکا، تدریجا حجم معاملات سفته‌بازی هم کاهش پیدا کند.

یکی از تحلیل‌گران هندی می‌گوید: “اگر قیمت معاملات برای زغال سنگ بر مبنای فوب استرالیا از 165 دلار در تن عبور کند، این می تواند سیگنال سقف بازار باشد.”

در سال 2021 تولید زغال سنگ در چین با محدودیت‌های زیادی همراه است. برای مثال تولیدکنندگان تانگشان مجبور شدند از 7-10 ژوئن به منظور کاهش آلودگی هوا تولید خود را کاهش دهند. در نتیجه به اعتقاد تحلیل‌گران، کاهش تولید چین عامل دیگری است که افزایش قیمت زغال سنگ کک را به دنبال داشته است. عدم اطمینان درباره مقدار عرضه استرالیا و رقابت هند برای خرید زغال سنگ کک عوامل دیگری است که رشد بهای این محصول را توجیه می‌کند.

تقاضای مناسب و بهبود بازار پلیت فولادی در اروپا

در هفته منتهی به چهارشنبه 9 ژوئن ( 19 خرداد) قیمت پلیت سنگین فولادی در بازار داخلی اروپا افزایش داشت در حالی که تقاضای قوی به عنوان علت این روند مطرح می‌شود.

یکی از منابع ایتالیایی می‌گوید: “تقاضا قوی است و به تدریج بهتر هم می‌شود. کارخانجات فولاد در آلمان دفتر سفارش خوبی دارند که علت آن قراردادهای بلندمدت است. در عین حال خریداران نقدی مقدار موجودی کمی دارند.”

یکی از منابع آلمانی به فست مارکتس می گوید: ” تقاضا برای پلیت بسیار قوی است. علت اصلی این موضوع موجودی پایین در میان خریداران می باشد.” او می‌فزاید: “جو بازار خوب است هرچند که برخی از افراد بدبین در آلمان عدم اطمینان در بازار فولاد تخت آسیا را مایه نگرانی می‌دانند. اما همه فولادسازان آلمانی تا آخر اکتبر دفتر سفارش خود را پر کرده‌اند در نتیجه نوردکاران فرصت دارند برای ثبت محموله‌های جلوتر اقدام نمایند.”

بنابراین قیمت‌های داخلی برای پلیت فولادی در بازار اروپا طی یک هفته گذشته روندی صعودی داشت. روز چهارشنبه 9 ژوئن ارزیابی فست مارکتس برای پلیت سنگین فولادی 8-40 م م در بازار داخلی شمال اروپا با 10 یورو افزایش هفتگی از 1020-1050 به 1030-1060 یورو (1254-1291 دلار) در تن ex-works رسید.

این ارزیابی بر مبنای قیمت‌های قابل قبول، معاملات انجام شده در کف دامنه و عرضه‌های شنیده شده در محدوده 1060-1090 یورو در تن ex-works محاسبه شده است.

ارزیابی هفتگی فست مارکتس برای قیمت پلیت سنگین 8-40 م م در جنوب اروپا 1030-1050 یورو در تن بود که نسبت به 1000-1050 یورو هفته گذشته، 30 یورو در کف دامنه رشد نشان می‌دهد.

برخی از نوردکاران ایتالیا پلیت برای تحویل اواسط ژوئیه عرضه می‌کنند در حالی که سایرین وارد دوره تابستانی شده و تولید مربوط به نیمه دوم آگوست را عرضه می‌کنند.

منبع:metal

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید