به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی بازار فلزات

felez

کاهش موجودی سنگ آهن در بنادر چین

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، در هفته منتهی به جمعه 17 سپتامبر مجموع موجودی سنگ آهن نگهداری شده در 35 بندر اصلی چین با 330 هزار تن کاهش هفتگی به 129.29 میلیون تن رسید. البته این موجودی‌ها در مقایسه با یک سال قبل 14.24 میلیون تن افزایش داشته است.

با وجود افزایش ورودی سنگ آهن به بنادر چین، به دلیل کاهش کارایی عملیات در بنادر و محدودیت‌های اعمال شده، مقدار موجودی بنادر چین کاهش داشت.

همچنین متوسط روزانه سنگ آهن تحویل شده از 35 بندر چین با 74 هزار تن کاهش هفتگی به 2.67 میلیون تن رسید. هفته گذشته به دلیل وقوع طوفان شدید در شرق چین کارایی عملیات تحویل محموله‌ها در بسیاری از بنادر این کشور کاهش داشت.

از سوی دیگر محدودیت‌های مربوط به مصرف برق در جیانگسو باعث شده که چندین کوره بلند تولید فولاد عملیات خود را متوقف کنند. در نتیجه نیاز به تجدید موجودی سنگ آهن در این کارخانجات کمتر شده و مقدار متوسط روزانه سنگ آهن تحویل شده از بنادر را کاهش داده است.

پیش‌بینی می شود مقدار سنگ آهن ورودی به بنادر چین به تدریج روندی افزایشی داشته باشد و از سوی دیگر محدودیت‌های تولیدی مقدار سنگ آهن خروجی از این بنادر را کاهش خواهد داد. در نتیجه انتظار می رود موجودی سنگ آهن در بنادر چین فعلا روند صعودی داشته باشد.

روز جمعه قرارداد آتی سنگ آهن 62 درصد در بورس کالای دالیان با 6.19 درصد یا 41.5 یوان سقوط به 629 یوان در تن رسید. شانگهای متالز مارکت قیمت سنگ آهن وارداتی 62 درصد در بازار چین را با 0.17 درصد یا 0.2 دلار بهبود در سطح 117.55 دلار در تن cfr کینگ دائو گزارش می‌کند.

تقاضای ضعیف برای بیلت در بازار ترکیه

در یک هفته گذشته قیمت بیلت فولادی در بازار ترکیه کاهش داشت در حالی که تقاضای این محصول ضعیف گزارش می‌شود.

عرضه‌کنندگان بیلت فولادی از منطقه CIS قیمت عرضه بیلت فولادی به ترکیه را به 620-625 دلار در تن cfr کاهش داده‌اند. اما تقاضای مشتریان ترکیه‌ای در دامنه 600-605 دلار در تن cfr گزارش می‌شود زیرا بیلت داخلی ترکیه به قیمت 620 دلار در تن ex-works قابل دسترس است.

طبق شنیده‌های فست مارکتس، آخرین معامله برای بیلت وارداتی ترکیه به قیمت 610-615 دلار در تن cfr برای محصول تولید روسیه گزارش شد که در روز 10 یا 13 سپتامبر انجام گرفت. به گفته فعالان بازار، صادرات محصولات فولادی طویل ضعیف است و به همین دلیل تقاضای کلی محدود می‌باشد.

روز 16 سپتامبر ارزیابی هفتگی فست مارکتس برای قیمت بیلت وارداتی ترکیه معادل 610-620 دلار در تن cfr بندر اصلی اعلام شد که در مقایسه با هفته قبل 10-5 دلار در تن کاهش داشته است. در این مدت قیمت بیلت داخلی ترکیه هم روندی کاهشی داشت.

ارزیابی هفتگی فست مارکتس برای قیمت بیلت فولادی در بازار داخلی ترکیه از 620-628 به 620-625 دلار در تن ex-works رسید که 3 دلار در سقف دامنه کاهش نشان می دهد. در بازار صادراتی تقاضای قوی خریداران چینی باعث امیدواری در بازار فولاد ترکیه بود اما ترکیه در گرفتن سفارش از چینی ها چندان موفق نبود.

یکی از فولادسازان ترکیه می‌گوید: “هفته گذشته چین به خرید بیلت با منگنز بالا به قیمت 605-610 دلار در تن فوب تمایل داشت اما پس از کاهش قیمت سنگ آهن در اواسط هفته آنها تقاضای خود را لغو کردند.”

روز 16 سپتامبر ارزیابی هفتگی فست مارکتس برای قیمت بیلت صادراتی ترکیه از 625-635 دلار به 620-625 دلار در تن فوب بندر اصلی کاهش پیدا کرد.

منبع:metal

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید