به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
چهارشنبه, ۱۱ اسفند ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی بازار فلزات

صعود دوباره فلزات اساسی در بازار جهانی

صبح دوشنبه قیمت فلزات اساسی در بازار جهانی بار دیگر صعودی شد. با توجه به وضع تحریم های جدید غرب علیه روسیه و نگرانی از کمبود عرضه پالادیوم قیمت این فلز گرانبها حدود 6 درصد جهش داشت. طلا نیز بیش از 1 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد.

ساعت 10:40 صبح دوشنبه 28 فوریه ( 9 اسفند) طلای نقدی با 1.04 درصد یا 19.59 دلار صعود به 1908.59 دلار در اونس رسید. دامنه نوسان قیمت بین 1886.39 و 1925.26 دلار بود. تا ساعت 6 صبح به وقت گرینویچ قیمت پالادیوم با 5.8 درصد صعود در 2503.41 دلار در اونس قرار داشت. هفته گذشته قیمت این فلز گرانبها به قله 2711.18 دلار رسیده بود که بالاترین سطح از ژوئیه 2021 محسوب می شود.

روز شنبه آمریکا و متحدانش اعلام کردند که دسترسی بخشی از بانک های روسیه به سیستم پرداخت بین المللی سوئیفت را محدود خواهند کرد. این اقدام می تواند صادرات فلزات و نفت و گاز روسیه به اروپا و آمریکا را با اختلال مواجه سازد. شرکت نورنیکل روسیه بزرگترین تولیدکننده پالادیوم در جهان است.

مدیر شرکت سرمایه گذاری SPI می گوید: “این نگرانی وجود دارد که به دلیل وضعیت اوکراین کانال های حمل و نقل دریایی با مشکل مواجه شوند. نکته مهم این است که وضعیت فعلی تا چه مدت ادامه خواهد داشت.”

مدیر شرکت ABC Bullion می گوید: ” با توجه به حمله روسیه به اوکراین قیمت طلا صعودی شده و حتی این نگرانی وجود دارد که حمله روسیه تنها به کشور اوکراین محدود نشود و دامنه جنگ در اروپا گسترش پیدا کند.” طلا معمولا به عنوان سپری در مقابل تورم و عدم اطمینان سیاسی و اقتصادی استفاده می شود. در شرایط فعلی عدم اطمینان ژئوپلیتیک در کنار تورم رو به افزایش در جهان از بازار این فلز گرانبها حمایت می کند.

تنش های ژئوپلیتیک و افزایش بهای آلومینیوم

در یک هفته گذشته قیمت آلومینیوم در بورس آتی شانگهای نوسانات زیادی داشت. درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین از جمله دلایل مهمی است که بازار فلزات را تحت تاثیر قرار داده است.

یک هفته قبل قرارداد آلومینیوم در بورس آتی شانگهای در سطح 22760 یوان در تن باز شد و همگام با بورس فلزات لندن تا روز پنجشنبه به 23265 یوان در تن رسید. البته بعد از آن مقداری اصلاح را شاهد بودیم. روز جمعه بعد از ظهر قرارداد آتی آلومینیوم در بورس شانگهای به قیمت 22510 یوان در تن بسته شد که 1.44 درصد کاهش هفتگی را نشان می دهد.

در مقابل قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن هفته گذشته را با قیمت 3265.5 دلار در تن آغاز کرد و پس از صعود مقطعی تا 3480 دلار نهایتا بعد از ظهر جمعه به 3355.5 دلار رسید که 90 دلار یا 2.7 درصد رشد هفتگی را نشان می دهد.

در زمینه تحولات کلان اقتصادی و سیاسی، درگیری نظامی روسیه و اوکراین بالا گرفته و به دنبال آن شاهد جهش پرشتاب قیمت گاز در اروپا هستیم. تداوم افزایش قیمت گاز در اروپا باعث شده که فعالان بازار نسبت به عرضه آلومینیوم از این منطقه ابراز نگرانی کنند. همچنین ایالات متحده تحریم های مختلفی علیه روسیه وضع کرده که ممکن است در نهایت به تحریم صادرات شرکت آلومینیوم روسال هم بیانجامد. این امر عاملی است که رشد قیمت آلومینیوم به خصوص در غرب را توجیه می کند. از سوی دیگر محدودیت صادرات آلومینیوم روسیه به غرب می تواند افزایش صادرات به چین را به دنبال داشته باشد که همین موضوع باعث شد در یک هفته گذشته بهای این فلز در بورس آتی شانگهای مقداری کاهش پیدا کند. به علاوه، پس از پایان بازی های المپیک زمستانی چین، تدریجا تولیدکنندگان این کشور مقدار تولید خود را افزایش می دهند.

منبع:metal

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید