به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی بازار فلزات چین

توقف رالی فلزات با تصمیم چین برای کنترل بازار

بازار فلزات صنعتی از سنگ آهن گرفته تا مس همگی تحت تاثیر تصمیم دولت چین برای کنترل بازار قرار گرفته‌اند. هدف از چین کنترل روند صعودی قیمت‌ها است که می‌تواند موجی از تورم را در جهان به دنبال داشته باشد.

در روزهای پایانی هفته گذشته قیمت سنگ‌آهن در سنگاپور حدود 11 درصد افت داشت. قیمت میلگرد و سایر فلزات نیز کاهش پیدا کرد. برای نمونه مس از قله تاریخی روز دوشنبه به میزان 4.7 درصد تنزل پیدا کرد.

در ماه آوریل بهای تمام شده مواد اولیه تولید فولاد بیشترین افزایش را در سه سال گذشته تجربه کرد و همین موضوع مقامات چینی را بر آن داشت تا اقداماتی برای کنترل روند صعودی پرشتاب اتخاذ کنند. جهش شاخص قیمت مصرف کننده در ایالات متحده نگرانی از افزایش تورم را تشدید کرده و می‌تواند فدرال رزرو را به افزایش نرخ بهره یا اتخاذ اقدامات دیگری برای کنترل حجم نقدینگی وادار نماید.

تحلیل‌گر شرکت TD Securities می‌گوید: “بسیاری نگران هستند که افزایش تورم فدرال رزرو را مجبور کند که سیاست انبساطی خود را متوقف نماید. تداوم کاهش اهرم در چین می‌تواند مقداری از تقاضا در بازار کالا را کاهش دهد.”

در رالی یک سال اخیر مس و سنگ آهن بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. سیاست های انبساطی اتخاذ شده توسط بانک های مرکزی جهان و تزریق گسترده نقدینگی سبب شد جهش قابل توجهی را در تقاضا برای فلزات به خصوص در چین شاهد باشیم. همچنین گرایش جدید جهان به سمت انرژی های نوین عامل دیگری است که تقاضا برای مس را به مقدار قابل توجهی افزایش داده است. تحلیل‌گر BMO Capital Markets می گوید: “به اعتقاد من مس همچنان در سطوح بالایی معامله خواهد شد هر چند که فعلا تحت فشاراست.”

نزول بهای میلگرد چین از قله‌های تاریخی

روز پنجشنبه هفته گذشته (23 اردیبهشت) قیمت میلگرد فولادی در بازار داخلی چین افت قابل توجهی داشت و از قله‌های تاریخی فاصله گرفت.

در بازار داخلی شرق چین قیمت میلگرد با 100 یوان نزول به دامنه 5900-5930 یوان (916-919 دلار) در تن رسید.

نخست وزیر چین از مقامات مربوطه خواسته که با انجام اقدامات لازم جلوی افزایش شدید قیمت‌ها در بازار کالا را بگیرند. این موضوع سبب شد قیمت فلزات اساسی و فولاد تحت فشار قرار گیرد.

ارزیابی فست مارکتس برای قیمت میلگرد در شرق چین از 30 آوریل تا 10 مه به میزان 820-830 یوان در تن افزایش داشت و به قله‌های تاریخی 6000-6030 یوان در تن ex-works رسید.

گرچه هنوز چین اقدام مشخصی برای کنترل بازار کالا صورت نداده اما خبر صحبت‌های نخست وزیر چین کافی بود که بازار آتی میلگرد را به سمت پایین هدایت کند. قیمت‌های نقدی نیز از همین مسیر تبعیت کردند و کاهش یافتند. کاهش قیمت باعث شد مشتریان فعلا خرید را متوقف کنند و منتظر افت بیشتر بازار شوند که این امر نیز روند نزولی را تشدید کرد.

یکی از تحلیل‌گران می‌گوید: ” بازار یک دست نیست و حجم معاملات کم شده است. بعضی تصور می‌کنند قیمت‌ها افت بیشتری خواهد داشت زیرا مشتریان نهایی قدرت خرید ندارند اما دیگران منتظر رشد دوباره بازار هستند زیرا معمولا در ماه مه مقدار مصرف به اوج خود می‌رسد.”

لازم به ذکر است که روز پنجشنبه 13 مه قرارداد آتی میلگرد اکتبر در بورس شانگهای با 256 یوان نزول به 5915 یوان در تن رسید.

منبع:metalbulletin

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید