به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۱۹ شهریور ۱۴۰۱

گزارش تحلیلی بازار طلا

بهبود قیمت طلا تحت تاثیر کاهش شاخص دلار

روز جمعه بازار طلا موفق شد هفته خود را بالای 1700 دلار در اونس به پایان ببرد در حالی که تضعیف نسبی شاخص دلار توانست فشار نزولی حاصل از بحث افزایش نرخ بهره دلار را هر چند بطور موقت خنثی نماید. افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره یورو عاملی بود که یورو را در مقابل دلار آمریکا تقویت کرد و به همین دلیل فرصتی برای صعود به بازار طلا داد.

در پایان معاملات روز جمعه هر اونس طلا با 0.45 درصد یا 7.68 دلار صعود به 1716.05 دلار در اونس رسید. دامنه نوسان قیمت بین 1708.42 و 1729.47 دلار بود. شاخص دلار با 0.67 درصد نزول هفته خود را در سطح 108.97 واحد به پایان برد. این شاخص اوایل هفته قله تاریخی 110.79 واحد را ثبت کرده بود.

جیم وایکوف، تحلیل گر ارشد در کیتکو متالز می گوید: “شب گذشته شاخص دلار افت زیادی داشت و این موضوع از بازارهای طلا و نقره حمایت می کند. همچنین با توجه به نزدیک شدن تعطیلات آخر هفته برخی از معامله گران موقعیت های فروش استقراضی خود را کاور می کنند.” شاخص دلار به کف یک هفته ای خود تنزل پیدا کرده که خرید طلا را برای دارندگان سایر ارزها تسهیل می نماید.

اکنون سرمایه گذاران منتظر انتشار آمار تورم آمریکا برای ماه آگوست هستند که قرار است اوایل هفته آینده منتشر شود. اخیر صحبت های رئیس فدرال رزرو آمریکا از  لزوم تداوم افزایش سریع نرخ بهره دلار حکایت داشت.

تحلیل گر ارشد کارگزاری OANDA می گوید: “اگر آمار تورم بالاتر از انتظارات باشد احتمالا فشار نزولی در بازار طلا خواهیم داشت و افت قیمت تا محدوده 1680 دلار محتمل خواهد بود.” بهره بالاتر هزینه فرصت نگهداری طلا را بالا می برد زیرا بهره برای نگهداری طلا به سرمایه گذار تعلق نمی گیرد. هفته گذشته در بازار فیزیکی تقاضای طلا در آسیا قوی بود و کاهش قیمت به تقاضای بالاتر برای طلای فیزیکی کمک کرد.

صعود بازار طلا با تضعیف شاخص دلار

روز پنجشنبه 8 سپتامبر ( 17 شهریور) با تضعیف شاخص دلار قیمت طلا در بازار جهانی موفق شد بار دیگر بالای 1700 دلار در اونس برگردد هر چند که پیش بینی افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره دلار در جلسه ماه جاری فدرال رزرو مقدار صعود طلا را محدود می کند.

ساعت 7 صبح جمعه هر اونس طلا با 0.54 درصد یا 9 دلار صعود در سطح 1717.5 دلار در اونس معامله می شود. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1708.19 و 1717.89 دلار در اونس بود. شاخص دلار آمریکا با 0.61 درصد نزول به 109.04 واحد رسیده است. این شاخص هفته گذشته به قله 110.79 واحد رسیده بود.

روز پنجشنبه رئیس فدرال رزرو آمریکا گفت که این نهاد نسبت به مقابله با تورم کاملا متعهد است و امید دارد این هدف بدون تحمیل هزینه های اجتماعی سنگین محقق شود. سایر سیاست گذاران بانک مرکزی آمریکا نیز موضع گیری های مشابهی داشتند. انتظار می رود در جلسه 20-21 سپتامبر فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره دلار را 0.75 درصد دیگر افزایش دهد. نرخ بهره بالاتر هزینه فرصت نگهداری طلا را بالا می برد و عاملی منفی برای قیمت این فلز گرانبها محسوب می شود.

هفته گذشته تعداد افرادی که در آمریکا خواستار استفاده از مزایای بیکاری شدند به کف سه ماهه رسید. برخی از تحلیل گران این موضوع را به عنوان دلیلی برای قدرت بازار کار در ایالات متحده می دانند که می تواند دست فدرال رزرو را برای افزایش بیشتر نرخ بهره باز بگذارد.

روز پنجشنبه بانک مرکزی اروپا نرخ بهره یورو را به مقدار بی سابقه 0.75 درصد افزایش داد و اعلام کرد که احتمالا افزایش بیشتر نرخ بهره در آینده صورت گیرد. هدف از این اقدام کنترل تورم در منطقه یورو است در حالی که با سهمیه بندی گاز و نزدیک شدن سرمای زمستان احتمال رکود اقتصادی در اروپا بالا ارزیابی می شود.

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید