به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۲۱ تیر ۱۴۰۱

گزارش تحلیلی بازار طلا

تداوم روند صعودی شاخص دلار و فشار نزولی در بازار طلا

صبح سه شنبه 12 ژوئیه ( 21 تیر) شاخص دلار همچنان به رالی صعودی خود ادامه می دهد و به همین دلیل فشار نزولی در بازار طلا باقی بوده و شاخص دلار آمریکا به بالاترین سطوح در 20 سال گذشته رسیده است.

ساعت 10:30 صبح سه شنبه هر اونس طلا در بازار جهانی با 0.32 درصد یا 5.3 دلار نزول به 1728 دلار رسید. دامنه تغییرات قیمت تا این ساعت بین 1723.30 و 1744.37 دلار بود. شاخص دلار با 0.37 درصد یا 0.4 واحد صعود به 108.42 واحد رسید. این شاخص که ارزش دلار آمریکا را در مقایسه با سبدی از شش ارز خارجی نشان می دهد در 5 روز گذشته 1.77 درصد افزایش داشت.

روز دوشنبه بازارهای سهام در نقاط مختلف جهان نزولی بود در حالی که سرمایه گذاران خود را برای آمار ماهانه تورم آماده می کنند که می تواند بر تصمیم فدرال رزرو در جهت افزایش نرخ بهره موثر باشد. روز چهارشنبه شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا اعلام می شود. تحلیل گران پیش بینی می کنند که افزایش قیمت ها در ماه ژوئن نسبت به سال قبل 8.8 درصد باشد.

روز دوشنبه رئیس بانک فدرال رزرو آمریکا گفت که آمار جدید تورم به اندازه ای که دوست داشتم امیدوار کننده نیست. به گفته وی عدم بهبود تورم ماه به ماه می تواند افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره در جلسه این ماه را توجیه کند.

نرخ بهره بالاتر و افزایش بازده اوراق خزانه رقیبی برای طلا است و هزینه فرصت نگهداری این فلز گرانبها را بالا می برد. بازده اوراق خزانه ده ساله آمریکا پس از مقداری کاهش در روز دوشنبه تثبت شد. روز دوشنبه وزرای دارایی منطقه یورو گفتند که علی رغم پیش بینی افق اقتصادی ضعیف برای این بلوک، هم اکنون مقابله با تورم اولویت اول است.

ثبات طلا به رغم تقویت بیشتر شاخص دلار

صبح دوشنبه 11 ژوئیه ( 20 تیر) قیمت طلا در بازار جهانی پایدار است در حالی که شاخص دلار همچنان به روند صعودی خود ادامه می دهد. شاخص دلار در یک سال گذشته بیش از 16 درصد افزایش داشت که نتیجه آن کاهش بهای طلا به کف نه ماهه می باشد.

ساعت 9:30 صبح دوشنبه قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی بدون تغییر در سطح 1741.87 دلار قرار دارد در حالی که دامنه نوسان قیمت تا این ساعت حدود 6 دلار یعنی بین 1738.6 تا 1744.53 دلار بود.

تحلیل گر ارشد سیتی ایندکس می گوید: ” تا زمانی که قیمت طلا زیر 1753 دلار در اونس باقی بماند احتمال افت بیشتر تا 1720 دلار وجود خواهد داشت. البته در محدوده 1730 دلار مقداری حمایت داریم اما با توجه به جو منفی که بر بازار حاکم است احتمالا هر گونه حرکت صعودی تنها یک اصلاح در روند نزولی خواهد بود.”

روز جمعه طلا برای چهارمین هفته پی در پی نزولی بود و به پایین ترین سطح از اواخر سپتامبر سال گذشته رسید. تقویت دلار آمریکا در مقابل سبدی از ارزهای خارجی از جمله یورو در کنار امید به افزایش سریع نرخ بهره دلار توسط فدرال رزرو باعث شده که بازار طلا تحت فشار باشد. این تحلیل گر می افزاید: “طلا اخیرا افت زیادی داشته و بازار گاهی به جایی می رسد که لازم است مقداری نفس بگیرد. این چیزی است که اکنون در بازار طلا شاهد آن هستیم.” رئیس بانک فدرال رزرو آتلانتا که قبلا از جمله مخالفان افزایش نرخ بهره بود، روز جمعه گفت که با افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره در جلسه ماه جاری کاملا موافق است. بازده اوراق خزانه 10 ساله آمریکا نزدیک به قله یک هفته ای پایدار است و به عنوان رقیبی برای طلا از جمله موانع دیگر پیش روی این فلز گرانبها به شمار می رود.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید