به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۱۸ تیر ۱۴۰۱

گزارش تحلیلی بازار طلا

تقویت شاخص دلار و تاثیر منفی آن بر بازار طلا

روز جمعه طلا برای چهارمین هفته پی در پی نزولی بود در حالی که روند صعودی شاخص دلار آمریکا در کنار احتمال افزایش سریع نرخ بهره دلار پس از آمار قوی بازار کار در این کشور از جمله دلایل کاهش بهای طلا می باشد.

در پایان معاملات روز جمعه اونس طلا با 0.11 درصد یا 1.84 دلار بهبود در سطح 1741.80 دلار بسته شد. دامنه تغییرات قیمت بین 1733.08 و 1752.46 دلار بود. آتی طلا در آمریکا با 0.2 درصد صعود در 1742.30 دلار بسته شد.

اخیرا طلا در جذب سرمایه گذاری احتیاطی با انگیزه حفظ ارزش ثروت موفق نبود هر چند که ریسک رکود اقتصادی به قوت خود باقی است. فعلا در این شرایط سرمایه گذاران استقبال بیشتری از نقدینگی دلار می کنند که در نتیجه شاخص دلار آمریکا به قله های جدیدی در بیست سال گذشته رسیده است.

استراتژیست شرکت RJO Futures می گوید: ” آمار بازار کار قیمت طلا را پایین کشید آن هم در شرایطی که رالی دلار کار را برای طلا دشوار ساخته است. البته در این قیمت ها مقداری تقاضا برای خرید در کف وجود دارد که از بازار طلا حمایت می کند.”

در ماه ژوئن رشد فرصت های شغلی در آمریکا بیشتر از انتظارات بود و نرخ بیکاری همچنان نزدیک به سطوح پیش از کرونا قرار دارد که می تواند نشانه قوت بازار کار باشد. به همین دلیل فدرال رزرو دست بازتری برای تصویب 0.75 درصد افزایش نرخ بهره در جلسه ماه ژوئیه خواهد داشت. افزایش نرخ بهره فاکتور منفی برای طلا است زیرا به عنوان رقیبی برای طلا عمل کرده و هزینه فرصت نگهداری آن را بالا می برد.

یکی دیگر از فعالان بازار می گوید: “در کوتاه مدت انتظار داریم ریسک رکود اقتصادی از بازار طلا حمایت کند. پیش بینی ما این است که به دنبال اصلاح اخیر بازار طلا تثبیت شود.”

بهبود قیمت طلا با توقف رالی شاخص دلار

صبح پنجشنبه قیمت طلا در بازار جهانی کمی بهبود داشت و از کف نه ماهه فاصله گرفت در حالی که توقف رالی شاخص دلار باعث شده مقداری از فشار نزولی در بازار طلا کاسته شود. اما برخی از تحلیل گران معتقدند که احتمالا روند نزولی بازار طلا ادامه داشته باشد.

ساعت 10 صبح پنجشنبه 7 ژوئیه هر اونس طلا با 0.5 درصد یا 8.2 دلار صعود به 1746.8 دلار در اونس رسید. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1736.59 و 1747.66 دلار بود. شاخص دلار با 0.25 درصد نزول به 106.83 واحد رسیده است.

تحلیل گر ارشد سیتی ایندکس می گوید: “با توجه به مومنتوم نزولی که وجود دارد، خرید در کف ریسک بالایی دارد و اصطلاحا مانند تلاش برای گرفتن چاقوی در حال افتادن است. 1721 و 1700 دلار حمایت های بالقوه ای هستند که خریداران می توانند مورد توجه قرار دهند اما تا زمانی که دلار به قله خود برسد احتمالا هر گونه رالی در بازار طلا موقت و کم دوام باشد.”

در جلسه قبل تقویت دلار باعث شد قیمت طلا بیش از 1.9 درصد افت پیدا کند و به پایین ترین سطح از 30 سپتامبر 2021 در 1731 دلار در اونس برسد. تحلیل گر DailyFX می گوید: “طلا هنوز جای بیشتری برای نزول دارد.” به اعتقاد او اگر طلا از حمایت 1715 دلار در اونس پایین تر برود احتمالا از 1700 دلار هم پایین تر می رود و به حدود 1680 دلار در اونس می رسد.

جزئیات نشست 14-15 ژوئن فدرال رزرو نشان داد که وخیم شدن وضعیت تورم باعث شده که مقامات بانک مرکزی آمریکا با افزایش سریع نرخ بهره به دنبال کنترل تورم باشند. اما رشد نرخ بهره فاکتور منفی برای طلا است زیرا بهره بالاتر هزینه فرصت نگهداری طلا را افزایش می دهد و رقیبی برای طلا محسوب می شود.

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید