به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۱۱ تیر ۱۴۰۱

گزارش تحلیلی بازار طلا

بدترین عملکرد فصلی طلا در پنج فصل اخیر

صبح پنجشنبه قیمت طلا در بازار جهانی نزولی است و در مجموع بدترین فصل را از اوایل سال 2021 به پایان می بریم در حالی که تقویت شاخص دلار سرمایه گذاران را عقب نگه می دارد. احتمال افزایش تهاجمی و پرسرعت نرخ بهره توسط بانک های مرکزی از جمله عواملی است که مانع پیشرفت بازار طلا می شود.

ساعت 9:45 صبح پنجشنبه طلای نقدی با 0.04 درصد یا حدود 1 دلار نزول در سطح 1817.78 دلار در اونس معامله می شود. دامنه تغییرات قیمت تا این ساعت بین 1815.85 و 1821.70 دلار بود. قیمت طلا برای سه ماه پیاپی نزولی بوده و در فصل اخیر 6.2 درصد کاهش داشت.

مجموعه ای از عوامل مختلف از جمله افزایش بازده اوراق خزانه آمریکا و تقویت شاخص دلار نقش مهمی در عملکرد ضعیف طلا داشت. البته به اعتقاد تحلیل گر سیتی ایندکس، عملکرد طلا از منظر سایر ارزها چندان بد نبوده است.

شاخص دلار نزدیک قله های 20 ساله قرار دارد و احتمالا بهترین عملکرد فصلی در بیش از پنج سال اخیر رقم بخورد. با تقویت دلار در مقابل ارزهای دیگر، خرید طلا برای دارندگان سایر ارزها گرانتر تمام می شود. پایین آوردن تورم در جهان کار دشواری است و می تواند به کاهش رشد اقتصادی و حتی رکود منجر شود. رئیس بانک مرکزی آمریکا روز چهارشنبه ضمن اشاره به این موضوع گفت که با وجود دشواری کنترل تورم، می بایست افزایش قیمت ها به سرعت متوقف شود تا تورم به پدیده ای مستمر و ماندگار تبدیل نشود.

اوایل سال جاری و با شروع جنگ روسیه و اوکراین قیمت طلا در بازار جهانی مقداری افزایش داشت. اما در سه ماه دوم سال سودهای اوایل سال از بین رفت و قیمت طلا به نزدیکی سطوح ثبت شده در اوایل سال رسید. به اعتقاد تحلیل گر DailyFX، انتظار می رود با تداوم روند افزایش نرخ بهره، بازار طلا همچنان تحت فشار باقی بماند.

افت مقطعی طلا به زیر 1800 دلار

روز جمعه قیمت طلا موقتا تا کف 1784 دلار در اونس افت کرد در حالی که تقویت شاخص دلار و افزایش مالیات بر واردات طلا در هند از جمله دلایل آن می باشد. به این ترتیب سومین هفته نزولی پی در پی برای طلا به پایان رسید.

در پایان معاملات روز جمعه 2 ژوئیه طلای نقدی با 0.5 درصد یا 9.14 دلار نزول به قیمت 1809.92 دلار در اونس بسته شد. دامنه نوسان قیمت بین 1784.6 و 1811.86 دلار بود. تحلیل گر تکنیکال رویترز گفته بود که شکسته شدن حمایت 1801 دلار می تواند به افت بیشتر قیمت طلا تا 1784 دلار بیانجامد.

اخیرا شاخص دلار دوباره تقویت شده و نزدیک قله های بیست ساله قرار دارد که خرید طلا را برای دارندگان سایر ارزها دشوارتر می سازد. روز جمعه دولت هند اعلام کرد که عوارض گمرکی برای واردات طلا از 7.5 درصد یه 12.5 درصد افزایش می یابد. هند دومین مصرف کننده طلای فیزیکی در جهان است و هدف از این اقدام دولت هند کاهش واردات طلا و بهبود تراز تجاری این کشور عنوان می شود.

شمش طلا بدترین عملکرد فصلی را از اوایل سال 2021 تجربه کرد در حالی که افزایش سریع نرخ بهره توسط فدرال رزرو باعث شد در یک هفته گذشته قیمت این فلز گرانبها حدود 1.6 درصد افت داشته باشد.

روند نزولی در چرخه بزرگ بازار کالا تاثیر منفی بر بازار طلا هم داشته و رقابت شدید نرخ بهره و افزایش بازده اوراق خزانه از جذابیت آن کاسته است. در این شرایط بخشی از سرمایه گذاران ترجیح می دهند نقدینگی بیشتری نگهداری کنند اما احتمالا با پیشرفت رکود اقتصادی و توقف افزایش بهره توسط بانک های مرکزی طلا دوباره فرصتی برای درخشش خواهد داشت. روز جمعه نقره با 2.1 درصد نزول به 19.83 دلار در اونس رسید. قیمت نقره در یک هفته گذشته حدود 6.2 درصد افت داشت.

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید