به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۲۳ بهمن ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی بازار طلا

صعود طلا همراه با افزایش تنش ها در اوکراین

روز جمعه قیمت طلا در بازار جهانی صعودی بود و به محدوده قله دو ماهه رسید. نگرانی از افزایش تورم و تشدید تنش ها بین روسیه و اوکراین باعث شده که تقاضای بیشتری را برای این فلز گرانبها شاهد باشیم.

در پایان معاملات روز جمعه 11 فوریه (22 بهمن) طلای نقدی با 1.39 درصد یا 25.48 دلار صعود به 1858.68 دلار در اونس رسید. دامنه نوسان قیمت بین 1821.96 و 1864.78 دلار بود. آتی طلا در آمریکا با 0.3 درصد صعود در 1842.1 دلار بسته شد.

جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه گفت که حمله روسیه به اوکراین هر لحظه ای امکان دارد که با حملات هوایی آغاز شود.

رئیس بخش بازارهای جهانی در بانک TIAA می گوید: ” برخی از سرمایه گذاران به دنبال اطمینان هستند و طلا می خرند زیرا نگرانی از بحث تنش های ژئوپلیتیک و اثر منفی نرخ بهره بالاتر بر اقتصاد جهانی وجود دارد.”

سایر فلزات گرانبها نیز وضعیت صعودی و مشابه طلا داشتند. نقره با 1.3 درصد صعود به 23.48 دلار رسید. پلاتین با 0.4 درصد صعود در 1030.49 دلار و پالادیوم با 2.9 درصد جهش در 2320.18 دلار بسته شد.

طلا معمولا به عنوان سپری در مقابل تورم استفاده می شود و در شرایط عدم اطمینان سیاسی، اقتصادی و ژئوپلیتیک تقاضای بهتری پیدا می کند.

افزایش تنش ها در اوکراین باعث شد که روند کاهشی قیمت ها در بازارهای سهام آمریکا تسریع شود. اطلاعات جدید نشان می دهد که تورم ماه ژانویه آمریکا به بیشترین میزان در 40 سال گذشته رسیده و در این شرایط فدرال رزرو تحت فشار است که نرخ بهره دلار را افزایش دهد.

رئیس بانک فدرال رزرو سنت لوئیس روز پنجشنبه گفت که وی خواستار مجموعا 1 درصد افزایش نرخ بهره در سه جلسه آینده است.

نوسان طلا حول 1830 دلار

صبح پنجشنبه 10 فوریه ( 21 بهمن) قیمت طلا در بازار جهانی صعودی بود. سرمایه گذاران با احتیاط بازار را رصد می کنند و منتظر انتشار آمار تورم ایالات متحده برای ماه ژانویه هستند. تورم بالاتر از انتظار از یک سو خبر خوبی برای طلا است، اما از سوی دیگر واکنش فدرال رزرو به تورم بالاتر با افزایش نرخ بهره می تواند فشار نزولی را در بازار این فلز گرانبها به دنبال داشته باشد.

ساعت 13:25 پنجشنبه طلای نقدی با 1.34 درصد یا 24.15 دلار صعود در سطح 1832.16 دلار در اونس مبادله می شود. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1830.77 و 1835.88 دلار بود.

مدیر شرکت سرمایه گذاری SPI می گوید: “به نظرم با وجود افزایش نرخ بازده اوراق خزانه شاخص دلار تضعیف خواهد شد زیرا سایر بانک های مرکزی جهان هم نرخ بهره خود را بالا می برند تا تورم را در اقتصادشان کنترل کنند. اگر فدرال رزرو آمریکا بیش از اندازه در بالا بردن نرخ بهره شتاب کند در این صورت آثار منفی را بر روی اقتصاد آمریکا شاهد خواهیم بود به خصوص زمانی که سایر بانک های مرکزی هم بطور همزمان نرخ بهره شان را بالا می برند. در این شرایط طلا می تواند پوشش خوبی برای تورم بوجود آورد.”

انتظار می رود اواخر امروز شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا برای ماه ژانویه منتشر شود. برآورد تحلیل گران این است که رشد این شاخص برای ماه ژانویه به 7.3 درصد سالانه برسد که در صورت تحقق بالاترین نرخ تورم از سال 1982 به بعد خواهد بود.

تورم بالاتر از انتظارات می تواند موقتا تاثیر منفی بر بازار طلا داشته باشد زیرا احتمال واکنش شدیدتر فدرال رزرو و افزایش سریع تر نرخ بهره دلار تاثیر بدی بر بازار این فلز گرانبها دارد. از سوی دیگر یکی از تحلیل گران می گوید: “اگر بازده اوراق 10 ساله و 2 ساله آمریکا را با هم مقایسه کنیم می بینیم که اختلاف آنها تدریجا کم می شود. یعنی افراد انتظار ندارند که رشد چندانی در بازه زمانی بلندمدت اتفاق بیافتد. به همین دلیل بازده اوراق 10 ساله به سرعت در حال کاهش است که پتانسیل خوبی برای صعود طلا ایجاد می کند.”

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید