به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۲۲ آبان ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی بازار طلا

تقویت شاخص دلار و فشار نزولی در بازار طلا

صبح چهارشنبه 10 نوامبر قیمت طلا در بازار جهانی کمی از اوج خود تنزل پیدا کرد. تقویت شاخص دلار به عنوان دلیل اصلی آن مطرح می‌شود.

ساعت 10:15 صبح چهارشنبه طلای نقدی با 0.29 درصد یا 5.24 دلار نزول به قیمت 1824.64 دلار در اونس معامله می‌شود. دامنه تغییرات قیمت تا این ساعت بین 1824.47 و 1832.58 دلار بود.

به گزارش رویترز، شاخص دلار 0.1 درصد افزایش داشته که این امر هزینه نگهداری طلا را برای دارندگان سایر ارزها افزایش می دهد. روز سه شنبه دو نفر از اعضای فدرال رزرو آمریکا گفتند که تا تابستان سال آینده به تصویر روشن‎تری از نحوه بهبود اوضاع اقتصادی پس از کرونا دست پیدا خواهیم کرد و تا آن زمان انتظار می‌رود خرید اوراق قرضه توسط فدرال رزرو متوقف شده باشد. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو گفت که این بانک مرکزی برای تشخیص نزدیک شدن اقتصاد به وضعیت اشتغال کامل از معیارهای متنوعی استفاده خواهد کرد.

یکی از سیاست‌مداران هلندی گفت که احتمالا مقدار تورم منطقه یورو تا اواخر سال آینده به زیر 2 درصد برگردد اما بانک مرکزی اروپا باید خود را برای سناریوهای دیگر آماده کند.

سیاست‌های تسهیل پولی و محرک‌های اقتصادی همراه با تزریق گسترده نقدینگی از جمله اقداماتی بود که دولت‌ها به منظور کاهش اثرات اقتصادی کرونا به آن متوسل شدند. این سیاست‌ها با افزایش تورم و کاهش ارزش پول به رشد بهای طلا کمک کردند. برای مثال کاهش نرخ بهره به نزدیکی صفر باعث شده که هزینه فرصت نگهداری طلا کاهش پیدا کند.

در ماه اکتبر شاخص قیمت تولید کننده در ایالات متحده همچنان صعودی بود. رشد بهای تمام شده سوخت و قیمت خودرو از جمله عواملی است که بهای تمام شده تولیدکنندگان را بالا می برد. افزایش شاخص قیمت تولید کننده نشان می دهد که فعلا تورم بالا ادامه خواهد داشت.

صعود طلا به قله 5 ماهه

روز چهارشنبه در مقطعی قیمت طلا در بازار جهانی تا قله 1868 دلار در اونس صعود کرد. افزایش قابل توجه تورم در ایالات متحده از جمله دلایل جهش قیمت طلا بود.

ساعت 11 صبح پنجشنبه 20 آبان طلای نقدی با 0.26 درصد یا 4.88 دلار صعود به قیمت 1853.66 دلار در اونس مبادله می‌شود. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1842.55 و 1855.38 دلار بود.

روز چهارشنبه شاخص قیمت مصرف‌کننده در ایالات متحده اعلام شد. تورم آمریکا در ماه اکتبر با بیشترین نرخ سالانه در 31 سال گذشته افزایش داشت. انتشار این خبر نگرانی از افزایش تورم را تشدید کرد و موجی از خرید طلا برای حفظ ارزش دارایی را به دنبال داشت.

تحلیل‌گر DailyFX می‌گوید: “صعود طلا ممکن است یک واکنش مقطعی به آمار تورم باشد و با تجزیه و تحلیل بیشتر داده‌ها ممکن است قیمت طلا کاهش پیدا کند. به خصوص که افزایش تورم می‌تواند واکنش جدی تر فدرال رزرو برای کنترل تورم از طریق افزایش نرخ بهره را به دنبال داشته باشد. اگر انتظارات تورمی ادامه پیدا کند، این موضوع می‌تواند بر مقدار مصرف مردم تاثیر بگذارد و شرایط رکود تورمی را به دنبال داشته باشد. اما در چنین شرایطی سیاست پولی مشخص نیست و سرمایه‌گذاران نمی‌توانند با اطمینان به نگهداری طلا بپردازند.”

این هفته چند نفر از اعضای فدرال رزرو درباره طولانی شدن تورم ابراز نگرانی کردند هر چند که هنوز امیدوار هستند رشد قیمت‌ها تدریجا و در نهایت فروکش کند.

تزریق گسترده نقدینگی توسط بانک‌های مرکزی به منظور کاهش اثرات منفی کرونا از جمله عواملی بود که رشد تورم و افزایش بهای طلا را به دنبال داشت. اما افزایش نرخ بهره به منظور کاهش تورم می‌تواند هزینه فرصت نگهداری طلا را افزایش دهد.

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید