به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
جمعه, ۲۸ خرداد ۱۴۰۰

گزارش تحلیلی بازار طلا و دلار

افت 2.5 درصدی طلا پس از نشست فدرال رزرو

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، صبح پنجشنبه قیمت طلا در محدوده کف یک ماهه نوسان دارد در حالی که تقویت شاخص دلار و افزایش بازده اوراق قرضه بازار فلزات‌اساسی را تحت فشار قرار داده است.

روز چهارشنبه 16 ژوئن شاخص دلار همچنان نزدیک قله یک ماهه قرار دارد در حالی که سرمایه‌گذاران منتظر تصمیم بانک مرکزی آمریکا و روشن شدن رویکرد فدرال رزرو درباره آینده نرخ بهره هستند. افزایش تورم در ایالات متحده ممکن است بانک مرکزی این کشور را وادار به افزایش نرخ بهره کند.

ساعت 10 صبح پنجشنبه طلای نقدی با 0.1 درصد یا 1.89 دلار بهبود در سطح 1820.28 دلار در اونس مبادله می‌شود. روز گذشته قیمت این فلز گرانبها بیش از 2.5 درصد افت داشت و از محدوده 1860 دلار تا کف 1807 دلار در اونس نوسان کرد.

شاخص دلار با 0.26 درصد صعود به 91.37 واحد رسیده است. این شاخص ارزش دلار آمریکا را در مقابل سبدی از ارزهای خارجی نشان می‌دهد. همچنین بازده اوراق خزانه 10 ساله به بالاترین سطح از 4 ژوئن ( 1.594 درصد) رسیده که با افزایش هزینه فرصت نگهداری طلا، از تقاضای آن می‌کاهد.

تحلیل‌گر کارگزاری OANDA می‌گوید: ” شب گذشته با موضع گیری فدرال رزرو قیمت طلا سقوط کرد. در بازار آسیا قیمت طلا کمی بهبود داشت که بیشتر به خاطر افزایش خرید در کف بود و نمی‌توان آن را به عنوان رای اعتماد به این فلز گرانبها تلقی کرد. بهبود بازار طلا را باید با احتیاط زیر نظر داشته باشیم زیرا می بینیم که صرفا تغییر لحن فدرال رزرو تاثیر شدید و منفی در بازار می‌گذارد. در صورت بسته شدن قیمت روزانه طلا زیر 1797 دلار، احتمالا اصلاح عمیق‌تری را پیش رو داشته باشیم.”

در جلسه این ماه فدرال رزرو بحث افزایش نرخ بهره از سال 2023 مطرح شد و همین موضوع افت قیمت طلا را به دنبال داشت.

در میان سایر فلزات گرانبها نقره با 0.5 درصد صعود به 27.09 دلار در اونس رسید. پالادیوم 1 درصد افت قیمت داشت و در 2770.49 دلار معامله شد. پلاتین با 0.5 درصد صعود به 1127.49 دلار رسید.

شاخص دلار در قله یک ماهه و فشار نزولی آن بر بازار کالا

روز چهارشنبه 16 ژوئن شاخص دلار همچنان نزدیک قله یک ماهه قرار دارد در حالی که سرمایه‌گذاران منتظر تصمیم بانک مرکزی آمریکا و روشن شدن رویکرد فدرال رزرو درباره آینده نرخ بهره هستند. افزایش تورم در ایالات متحده ممکن است بانک مرکزی این کشور را وادار به افزایش نرخ بهره کند.

روز سه شنبه شاخص دلار به قله 90.677 واحد رسید که بالاترین سطح در یک ماه اخیر محسوب می‌شود. این در حالی است که آمار اقتصادی منتشر شده در ایالات متحده چندان امیدوار‌کننده نیست و آمار خرده فروشی ضعیف‌تر از انتظارات است.

با افزایش آمار واکسیناسیون در آمریکا به تدریج کسب و کارهای خدماتی سهم بیشتری از مخارج مصرف‌کنندگان را به خود اختصاص می دهند. آمار دیگری نشان می‌دهد که تورم قیمت‌های عمده فروشی 6.6 درصد بوده که بالاترین افزایش تورم از نوامبر 2010 به بعد محسوب می‌شود.

هفته گذشته شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا با بیشترین سرعت در دوازده سال اخیر افزایش داشت اما افزایش شدید قیمت بلیط هواپیما و خودروهای دست دوم باعث شده که برخی از تحلیل‌گران تورم بالا را موقتی ارزیابی کنند.

انتظار می رود فدرال رزرو آمریکا تدریجا بحث زمان و سرعت توقف در خرید اوراق قرضه و دارایی توسط بانک مرکزی را مورد توجه قرار دهند. اما بیشتر سرمایه‌گذاران بر این باور هستند که در آینده نزدیک افزایش نرخ بهره اتفاق نخواهد افتاد. در شرایط فعلی تقویت شاخص دلار عاملی است که فشار نزولی را بر مجموعه فلزات اساسی و بازار کالا تحمیل می‌کند. تضعیف ارزهای رقیب دلار می تواند تقویت بیشتر شاخص دلار را به دنبال داشته باشد.

تقویت دلار و افت بهای فلزات اساسی در بورس لندن

در پایان معاملات روز سه‌شنبه قیمت همه فلزات اساسی در بورس فلزات لندن کاهش داشت در حالی که شاخص دلار مقداری تقویت شده و کاهش آمار خرده فروشی آمریکا جو بازار را تضعیف کرده است. قیمت فلزات اساسی در بورس آتی شانگهای وضعیت نسبتا بهتری داشت و در مجموع واگرا بود.

روز گذشته قرارداد آتی مس سه ماهه در بورس فلزات لندن با 3.99 درصد نزول به 9560 دلار در تن رسید. احتمالا دامنه نوسان قیمت در معاملات امروز بین 9450 و 9620 دلار باشد. در بورس آتی شانگهای قرارداد آتی مس با 1.69 درصد نزول به 69040 یوان در تن رسید.

شب گذشته آمار خرده فروشی آمریکا اعلام شد که کمتر از انتظارات بود. این امر باعث شده افق بهبود اوضاع اقتصادی ضعیف‌تر از چیزی به نظر برسد که قبلا تصور می‌شد. با وجود این، شاخص دلار آمریکا افزایش داشت که آتی مس را تحت فشار نگه می‌دارد. شاخص قیمت تولیدکننده آمریکا برای ماه مه 0.8 درصد رشد ماهانه را به ثبت رساند که بالاتر از پیش‌بینی تحلیل‌گران است. برخی از فعالان بازار‌نگران هستند که بانک مرکزی آمریکا در واکنش به افزایش تورم، نرخ بهره را افزایش دهد. در کوتاه مدت قیمت مس به دلیل عوامل کلان اقتصادی تحت فشار است. در نتیجه انتظار می‌رود قیمت‌های نقدی 40-100 یوان در تن کمتر از قیمت‌های آتی باشد. آتی آلومینیوم سه ماهه در بورس فلزات لندن با 1.55 درصد نزول به 2450 دلار در تن رسید. سرب سه ماهه با 1.2 درصد نزول در 2178.5 دلار در تن بسته شد. روی با 1.36 درصد نزول به 3014.5 دلار در تن رسید. قرارداد آتی روی SHFE 2107 در بورس شانگهای با 0.78 درصد صعود در 22675 یوان در تن بسته شد.

منبع:msn

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید