به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۲۱ تیر ۱۴۰۱

گزارش تححلیلی بازار فلزات اساسی و کامودیتی‌ها

کاهش بهای اکثر فلزات اساسی در بورس های لندن و شانگهای

در پایان معاملات روز دوشنبه 11 ژوئیه ( 20 تیر) قیمت فلزات اساسی در لندن و شانگهای عمدتا نزولی بود در حالی که فعالان بازار نسبت به تداوم افزایش نرخ بهره و تاثیر منفی آن بر رشد اقتصادی و تقاضا نگران هستند. دیروز در بورس فلزات لندن و بورس آتی شانگهای قراردادهای آتی مس، آلومینیوم و روی نزولی و سرب صعودی بود.

روز دوشنبه در بورس فلزات لندن قرارداد آتی مس به قیمت 7686.5 دلار در تن باز شد و پس از صعود تا 7702.5 و نزول تا کف 7520 دلار نهایتا با 2.13 درصد یا 165.5 دلار افت روزانه در سطح 7608 دلار در تن بسته شد. حجم معاملات 11900 لات و حجم موقعیت های باز در این قرارداد 233 هزار لات بود.

در بورس آتی شانگهای قرارداد مس SHFE 2208 به قیمت 58550 یوان باز شد و نهایتا با 1.36 درصد یا 800 یوان نزول به 57930 یوان در تن رسید.

در زمینه تحولات کلان اقتصادی، شاخص دلار آمریکا همچنان روندی صعودی دارد. احتمال افزایش سریع نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا با هدف کنترل تورم باعث شده شاخص دلار به بالاترین سطح از اکتبر 2002 برسد. شاخص دلار عموما رابطه منفی با قیمت کامودیتی ها از جمله مس دارد و در کنار این موضوع رشد بهره می تواند رشد اقتصادی و تقاضا برای فلزات را کاهش دهد.

در بازار نقدی گرچه پنجره واردات بسته شده اما واردکنندگان هنوز می توانند با تقبل زیان اندک اقدام به واردات کنند ولی در مجموع حجم محموله های مس ترخیص شده از گمرک چین کاهش قابل توجهی نشان می دهد.

روز گذشته قرارداد آتی آلومینیوم در بورس فلزات لندن با 66.5 دلار یا 2.72 درصد نزول به 2377 دلار در تن رسید. در بورس آتی شانگهای این فلز سبک با 1.49 درصد یا 270 یوان نزول در 17910 یوان در تن بسته شد.

قراردادهای آتی سرب و روی در بورس فلزات لندن جلسه روز دوشنبه را به ترتیب با 1.27 درصد صعود و 0.87 درصد نزول در سطوح 1949.5 و 3060 دلار در تن خاتمه دادند.

سوسیته ژنرال: کاهش بهای کامودیتی ها مقدمه ای برای رکود اقتصادی

اخیرا قیمت انواع کامودیتی ها از مس گرفته تا نفت و گندم روندی کاهشی پیدا کرده و در این شرایط سوسیته ژنرال پیش بینی میکند که طی شش ماه آینده تورم جهانی جای خود را به تورم منفی و کاهش قیمت ها بدهد.

تحلیل گر بانک سوسیته ژنرال بر این باور است که با سقوط سریع قیمت ها در بازار کامودیتی ها احتمال وقوع تورم منفی وجود دارد. کاهش قیمت محصولات کشاورزی در همان مسیری قرار گرفته که باعث شده بهای مس و نفت خام کاهش پیدا کند.

رئیس بخش استراتژی جهانی بانک سوسیته ژنرال در یادداشت پنجشنبه هفته گذشته خود به افت شگفت آور قیمت ها در مجموعه کامودیتی ها طی دو هفته اخیر نگاهی انداخت.

مس به عنوان فشارسنج وضعیت اقتصادی شاخصی برای سنجش سلامت اقتصاد است. قیمت مس از اواخر ماه ژوئن در فاز نزولی تثبیت شد که نشانه ای از احتمال کاهش رشد اقتصادی و حتی رکود اقتصادی در جهان می باشد.

قیمت این فلز صنعتی از قله های خود در ماه مه بیش از 20 درصد افت داشت. عجیب تر از آن افت بهای محصولات کشاورزی است. قیمت ذرت از قله های ماه مه نزدیک به 30 درصد افت داشت. قیمت ذرت در ماه مه به 813 دلار در هر بوشل رسیده بود. طی دو ماه اخیر قیمت سویا و گندم نیز به ترتیب 16 و 35 درصد افت داشت.

تحلیل گر سوسیته ژنرال می گوید: “خلاصه اینکه پیش بینی می کنم شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا در بخش قیمت مواد غذایی وارد تورم منفی شود. همین وضعیت در سپتامبر سال 2008 نیز اتفاق افتاده بود. در صورت وقوع رکود در جهان احتمالا حتی با وجود تداوم جنگ اوکراین، قیمت نفت نیز تورم منفی خواهد داشت. و این موضوع طی شش ماه آینده ما را غافلگیر می کند. با کاهش قیمت کامودیتی ها به عنوان مقدمه ای برای رکود جهانی، شاخص قیمت مصرف کننده نزولی خواهد شد.”

منبع:yahoo

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید