به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

کاهش بهای مس و ریسک تضعیف تقاضا به دلیل رکود اقتصادی

فلزات اساسی

با توجه به محدودیت های کرونا در چین و ریسک شوک تورم و کاهش رشد اقتصادی جهان، بازار مس جهانی تحت فشار است و در این شرایط سرمایه گذاران با موقعیت های خرید در شرایط دشواری قرار دارند.

در بورس فلزات لندن قیمت مس که به فشارسنج اقتصادی تشبیه می شود طی 10 روز معاملاتی اخیر حدود 9 درصد کاهش داشت. این پرشتاب ترین کاهش قیمت از مارس 2020 به شمار می رود. افت قیمت مس در حالی رقم می خورد که چین با افزایش شیوع کرونا درگیر است و بسیاری از اقتصادهای پیشرفته در آستانه رکود هستند.

محدودیت های چین می تواند تاثیر منفی بر عرضه مس هم داشته باشد. اما افت سریع قیمت ها نشان می دهد که سرمایه گذاران ریسک افت تقاضا را جدی تر ارزیابی می نمایند. قیمت مس از قله ثبت شده در ماه مارس تا کنون حدود 13 درصد کاهش داشت.

تحلیل گر شرکت بازرگانی Concord Resources Ltd می گوید: “یک هفته پیش همه درباره فرصت برای رشد قیمت مس صحبت می کردند اما اکنون همه بحث ها درباره ریسک افت قیمت است. جو بازار 180 درجه تغییر کرده است.”

در اروپا هنوز معامله گران و تولیدکنندگان بزرگ از تقاضای مناسب خبر می دهند. اما افزایش بهای انرژی و کمبود قطعات کلیدی تدریجا تعطیلی برخی از کارخانجات را به دنبال داشته است. علاوه بر این موارد، طی یک هفته اخیر آمار سفارش کارخانجات و تولیدات صنعتی آلمان افت شدیدی داشت که نگرانی از تقاضای مس برای مشتریان نهایی را تشدید می نماید.

مدیر بخش تحقیقات شرکت ING می گوید: ” اگر دنبال خبر بد هستید کافی است که نگاهی به آمار کلان اقتصادی در آلمان بیاندازید. پیش بینی ما این است که اقتصاد آلمان در سه ماه دوم سال رشد منفی داشته باشد.”

روز جمعه مس در بورس فلزات لندن به قیمت 9440 دلار در تن معامله شد که افت هفتگی حدود 3.3 درصد را نشان می دهد. به این ترتیب پنجمین هفته نزولی پیاپی در بازار این فلز صنعتی رقم خورد.

منبع:bloomberg

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید