به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۸ فروردین ۱۴۰۱

کاهش بهای طلا در انتظار گفتگوهای صلح روسیه و اوکراین

صبح دوشنبه 28 مارس ( 8 فروردین) قیمت طلا در بازار جهانی مقداری کاهش داشت در حالی که این هفته قرار است گفتگوهای صلح میان روسیه و اوکراین ادامه پیدا کند. برخی از سرمایه گذاران امید دارند که این مذاکرات به پایان جنگ اوکراین ختم شود و در نتیجه پیش بینی می کنند که تقاضای طلا کاهش پیدا کند. با وجود این، تورم فزاینده در جهان همچنان عامل مهمی است که از بازار طلا حمایت می کند.

ساعت 10 صبح دوشنبه طلای نقدی با 0.84 درصد یا 16.43 دلار نزول در سطح 1941.74 دلار در اونس قرار دارد. دامنه نوسان قیمت تا این ساعت بین 1941.55 و 1958.38 دلار بود.

این هفته قرار است مذاکرات صلح روسیه و اوکراین در ترکیه پیگیری شود. پیش از این زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفته بود که حاضر است امتیازاتی بدهد اما در آخرین صحبت هایش بار دیگر تاکید کرد که تمامیت ارضی اوکراین می بایست حفظ شود.

روز جمعه بانک مرکزی روسیه اعلام کرد که خرید طلا از بانک ها را از سر می گیرد. قیمت خریداری طلا توسط بانک مرکزی روسیه از 28 مارس تا 30 ژوئن نرخ ثابت 5000 روبل (52 دلار) در هر گرم اعلام شد. برمبنای نرخ فعلی برابری روبل و دلار، این قیمت بسیار پایین تر از بهای طلای آزاد است و نشان می دهد دولت روسیه ارزش روبل را بسیار بالاتر از سطوح فعلی ارزیابی می کند.

روز جمعه قیمت اوراق خزانه آمریکا همچنان نزولی بود که در نتیجه آن افزایش بازده این اوراق را شاهد بودیم. بحث افزایش تورم در این کشور و تلاش بانک مرکزی آمریکا برای کنترل تورم از طریق بالا بردن نرخ بهره عاملی است که افزایش بازده اوراق خزانه را به دنبال دارد. افزایش بازده اوراق خزانه و بالا رفتن نرخ بهره دلار هزینه فرصت نگهداری طلا را افزایش می دهد و عاملی منفی برای این فلز گرانبها محسوب می شود. تقویت شاخص دلار عامل دیگری است که بازار طلا را تحت فشار نگه داشته است.

منبع:reuters

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید