به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۲۲ شهریور ۱۴۰۱

چشم‌انداز بازار ۲۳ ام شهریورماه ۱۴۰۱

بازار امروز بعد از چند روز اصلاح، یک حرکت مثبت خفیف را به ثبت رساند. شاخص کل بازار بورس تهران، از اواخر اردیبهشت‌ماه از محدوده 1 میلیون و 606 هزار واحدی شروع به اصلاح کرده است و در این مدت زمان حدود 13 درصد اصلاح داشته است. در این مسیر بارها شاهد حرکت‌های برگشتی و خفیف بازار بوده‌ایم. حرکت امروز بازار نیز به‌نظر می‌رسد از همین مورد باشد و به نظر نمی‌رسد که شروعی برای تغییر روند باشد. چند دلیل برای این مورد وجود دارد که می‌توان به وضعیت بازارهای جهانی و ریسک‌های آن و همچنین ریسک‌های آن اشاره کرد.
یکی از اتفاق‌هایی که در بازار امروز شاهد آن بودیم، رنج مثبت خودرو و به تبع آن بقیه خودرویی‌ها بود. اما پشت پرده رنج مثبت این گروه، خبر و اتفاق بنیادی ویژه‌ای دیده نمی‌شد، و یا اینکه بازار از آن بی‌اطلاع است و تنها دلیل آن شاید وضعیت تکنیکال آن باشد.
امروز خبری از سوی سخنگوی صنعت برق مبنی بر انتقال مشتریان با مصرف بالای 1 مگاوات به بورس انرژی انتقال پیدا می‌کند، عمده برق کشور توسط مشترکان صنعتی و تجاری ( بالای 1 مگاوات ) مصرف می‌شود که انتقال این مشترکان به بورس انرژی به معنای آن است که برای قیمت‌گذاری آن، عرضه و تقاضای بورس انرژی تصمیم خواهد گرفت. نسبت P/E تاریخی این صنعت در بازار بورس بطور متوسط در محدوده 20 مرتبه بوده است که بسیار بیشتر از P/E کل بازار بورس تهران ( بطور میانگین عدد 8 ) می‌باشد. مهم‌ترین مشکلی که این صنعت با آن مواجه است بحث قیمتگذاری دستوری است، با توجه به ارزش جایگزینی یک نیروگاه 1000 مگاواتی که در حدود 800 میلیون دلار است، نرخ فروش برق این نیروگاه ها باید تقریباً 7 برابر نرخ فعلی باشد که به ارزش جایگزینی خود برسند. مورد دوم، با توجه به اینکه مسئله برق یک مسئله سیاسی امنیتی و اجتماعی برای کشور است، عموماً اداره این شرکت‌ها توسط نهادهای وابسته به حکومت انجام می‌شود و در نتیجه انتظار افزایش نرخ‌های بالا برای این صنعت را نداریم ، باید اشاره کرد که صنعت نیروگاهی در کشور به دلیل همین نرخ‌های دستوری، سودآوری پائینی دارند و تا حدودی دارایی محور تبدیل شده اند. هرچند که به دلایلی این صنعت نسبت به صنایع دیگر ریسک پائین‌تری دارد.
در نهایت برای جمع‌بندی مطالب مطرح شده، چشم‌انداز بازار را برای میان مدت همچنان خروج پول حقیقی، ارزش معاملات پائین و متعادل منفی متصور هستیم ولی برای کوتاه مدت و خصوصاً برای بازار فردا، به نظر می‌رسد شاهد بازاری متعادل مثبت باشیم.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید