به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۲۰ شهریور ۱۴۰۱

چشم‌انداز بازار ۲۱ ام شهریورماه ۱۴۰۱

جانی برای این بازار نمانده!
بازار بورس تهران امروز هم وضعیتی مشابه روزهای منفی و البته تکراری خود داشت. همانند روزهای اخیر، شرکت‌های سنگ آهنی و فلزی یکی از تأثیرگذار ترین نمادها در حرکت منفی بازار بودند. از جمله دیگر نمادهای تأثیرگذار بر بازار می‌توان به حکشتی و بزرگان بانکی اشاره کرد. خودرویی‌ها نیز از دیگر نمادهای منفی بازار امروز بودند. شاخص کل 6 هزار و 700 واحد افت کرد و حدود 10 هزار واحد از محدوده حمایت 1 میلیون و 390 هزار واحدی فاصله گرفت. این وضعیت منفی هم در رابطه با شاخص کل هم‌وزن نیز وجود داشت.
مدت‌هاست که بازار دلیلی برای تغییر روند پیدا نمی‌کند، اکثریت شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه ما را شرکت‌های کامودیتی محور تشکیل می‌دهند که با توجه ریسک‌های موجود در بازارهای جهانی و وضعیت بد کامودیتی ها، طبیعتاً فعالان بازار به سمت اینگونه نمادها نمی‌روند، این وضعیت تقریباً در کلیت بازار کامودیتی صادق است. در این رابطه نگاهی به وضعیت برخی از این کامودیتی‌ها خواهیم داشت؛ بازار جهانی فولاد و به طور خاص، وضعیت ورق گرم ( دریای سیاه )، شاهد نوسان در محدود 600 دلاری هستیم، نوسان قیمت این فلز بسیار بااهمیت تحت تأثیر عرضه و تقاضا در بازار چین که مهمترین عوامل آن همان وضعیت بحران مسکن، سیاست‌های کووید صفر و حمایت‌های دولت چین برای عبور از این بحران است. وضعیت قیمتی طلای سیاه هم مشابه با دیگر کامودیتی ها است و در محدوده 90 دلاری در حال نوسان است. بازار بیشترین وزن را به سیاست‌های انقباضی و محدودیت‌های کووید در چین اختصاص می‌دهد، هر چند که گاهی اخباری مبنی بر کاهش عرضه در بازار، قیمت نفت و فرآورده‌های آن دچار نوسانات مثبت می‌شود.
در رابطه با برجام و وضعیت مذاکرات و همچنین نرخ دلار؛ پس از جلسات فشرده دیپلمات‌ها و رد و بدل شدن پیغام‌های مثبت و متعددی میان ایران و آمریکا، چند روزیست شاهد خبرهای منفی زیادی پیرامون این مسئله هستیم؛ نرخ دلار بازار آزاد مرز 30 هزار تومان را هم پشت سرگذاشته است هر چند که علاوه بر وضعیت بد برجام، احتمالاً یکی از دلایل آن نزدیکی به زمان برگزاری نشست شورای حکام و یا تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران باشد. اگر رشد نرخ دلار در گذشته باعث توجه به برخی از گروه‌ها می‌شد، امروزه این موضوع نمی‌تواند دلیل خوبی برای توجه به این گروه باشد، چرا که ریسک‌های بزرگتری بازار را احاطه کرده است.
در کلیت بازار، شرایط خوبی دیده‌ نمی‌شود، به خصوص در نمادهای بزرگ بازار. میان نمادهای کوچک و متوسط بازار پیداکردن نمادی که اولاً در این اصلاح بازار مقاومت زیادی برای افت قیمت و اصلاح مهمی نداشته است و همچنین از لحاظ ریسک‌های درون شرکت و صنعت وضعیت پر ریسکی نداشته باشد، می‌تواند انتخاب خوبی برای سرمایه‌گذاری به دید میان مدت و با حفظ حد ضرر و حد سود باشد.
در نهایت برای چشم‌انداز بازار، باید گفت که وضعیت بازار در همین وضعیت منفی این روزها باقی خواهد ماند تا زمانیکه دلیل محکمی برای صعود نداشته باشد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید