به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۱۹ شهریور ۱۴۰۱

چشم‌انداز بازار ۲۰ ام شهریورماه ۱۴۰۱

امروز شاهد تاثیر چشمگیر و محسوس تصمیمات سیاست‌گذار پولی بر روی بازار سرمایه و شرکت‌های فعال بورسی بودیم.
در حالی که بانک مرکزی تصمیم به افزایش نرخ بهره بین بانکی گرفته ، بازار سرمایه نیز در واکنش به آن تقریباً یکدست قرمز پوش شد. سیاست های پولی که از ابزار بانک مرکزی در جهت اتخاذ تصمیمات پولی می باشد ، یک عامل کلان مهم و تاثیر گذار در روند بازار سرمایه می باشد.
خودرویی ها ، بانکی ها و صنایع حمل و نقل که از صنایع برجامی محسوب میشوند نیز به دنبال اخبار نامطلوب از تعلیق مذاکرات و بدبینی های اروپایی ها نسبت به روند آن ، پر عرضه ظاهر شدند . گروه واسطه‌گری‌های مالی اما کمی متعادل تر نسبت به صنایع دیگر که فشار عرضه را در مقابل خود میدند معامله شدند

نکته مهم در روزی که ۸۰ درصد سهم های بازار منفی معامله شدند ، از دست دادن کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی شاخص کل بود . شاخص کل با ریزش ۱۵ هزار واحدی و از دست دادن حمایت خود به عدد یک میلیون و 397 هزار واحد رسید . فارس با حدود 2 هزار واحد و کچاد با حدود ۱۲۰۰ واحد بیشترین تأثیر منفی را بر سرخ شدن شاخص کل داشتند .
شاخص هم وزن هم که مدتی بود ساز مخالف با شاخص کل میزد و با واگرایی های خود نسبت به این شاخص به راه رو به رشد خود ادامه می داد ، امروز تسلیم عرضه های سنگین بازار سرمایه شد و با حدود 5 هزار واحد افت به عدد 405 هزار واحد برگشت.

در این میان نرخ دلار که به دنبال خوش بینی های برجامی به کانال ۲۸ هزار تومانی رسیده بود ، امروز مجدداً به کانال ۳۰ هزار تومانی بازگشت و ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد.
افزایش نرخ اسمی دلار، سیگنال رشد بازار سرمایه را صادر می‌کند اما می‌بینیم که قدرت افزایش نرخ بهره بانکی بیشتر از افزایش نرخ اسمی دلار بوده است.

در کنار وضعیت نامناسب بازار سرمایه ، بازارهای موازی وضعیت خوبی را تجربه می کنند :
در رابطه با بازار رمز ارزها شاهد حال خوب این بازار می‌باشیم که در معاملات امروز رمز ارز ها شاهد رشد در اکثر کوین ها می باشیم و ارزش این بازار که چندی پیش به زیر یک تریلیون دلار سقوط کرده بود اکنون به عدد 1.1 تریلیون دلار رسیده است .
بیت کوین که بخش بزرگی از بازار کریپتو ها را به خود اختصاص داده با رشد ۵ درصدی به قیمت ۲۱ هزار و ۵۰۰ دلار رسید .
علاوه بر رمز ارزها ، شاهد وضعیت خوب بازار بورس آمریکا و رشد شاخص های بورس سهام نیویورک در ۲۴ ساعت گذشته نیز می‌باشیم .

آمار ارزش معاملات ، حجم معاملات ، برایند ورود و خروج پول حقیقی به بازار و برآیند ورود و خروج پول حقیقی به صندوق‌های با درآمد ثابت همگی بر علیه بازار سرمایه بودند:
ارزش معاملات در بازار امروز به روند کاهشی خود که تقریبا دو هفته ای میباشد در پیش گرفته ادامه داد و ۲۷۲۶ میلیارد تومان را از خود بر جای گذاشت که عدد متناسب با حال این روزهای بازار سرمایه می باشد.
حجم معاملات هم عملکرد ضعیفی از خود نشان داد و هفت میلیارد را ثبت کرد که این عدد کف تاریخی یک ماهه حجم معاملات می باشد.
خروج پول به وسیله سهامداران خرد نیز دراوج ایستاد و شاهد 401 میلیارد تومان خروج پول سهامداران خرد از بازار سرمایه بودیم .
صندوق های بادرآمد ثابت نیز میزبان ورود ۵۸ میلیارد تومان پول حقیقی به سمت خود بودند.

در رابطه با قیمت های جهانی و تحلیل صنایع نیز:
به دنبال رشد خوب کامودیتی ها در هفته گذشته ، قیمت های متانول نیز به واسطه قیمت های بالای زغال سنگ روند صعودی به خود گرفته است . زغال سنگ علاوه بر گاز طبیعی ، برای صنعت متانولی خوراک محسوب می‌شود که البته تولید متانول و اوره از زغال سنگ به نسبت به گاز طبیعی بهای تمام شده بیشتر و به تبع آن قیمت نهایی بیشتری را متحمل مصرف کننده می کند.

در ارتباط با چشم انداز بازار روز آتی نیز می‌توان گفت با توجه به سیر صعودی که نرخ بهره بین بانکی در داخل کشور به خود گرفته است در و در کنار بلاتکلیفی های برجامی به نظر میرسد بازار منفی اما متعادل تر از امروز را در پیش خواهیم داشت.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید