به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۸ اسفند ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۹ اسفند ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار امروز همانند بازار دیروز ضعیف دنبال شد، وضعیت بازار طوری پیش می‌رود که محدوده 1.3 میلیون واحدی تبدیل به آرزو شده است. در این روزها بیش از پیش شاهد افت چشمگیر و بی‌رمقی ارزش معاملات خرد هستیم که پایین بودن آن نشان می‌دهد بازار با ریسک‌ها و ابهامات و حواشی زیادی دست و پنجه نرم می‌کند که البته بی رمقی دولت جهت تغییر وضعیت بازار در این مسئله بی تأثیر نیست، در چند روز اخیر خبرهای ضد و نقیضی از برجام به گوشمان می‌رسد و تاثیرات زیادی بر بازار و همچنین تصمیم سهامداران برای خرید و یا فروش داشته است لذا افراد ترجیح می‌دهد منتظر اخبار توافق بمانند. ضمن آنکه به توجه به روزهای پایانی سال و نیاز افراد به تامین نیازهای مختلف اگر همین حجم و ارزش معاملات حفظ شود باید به فال نیک گرفت.
اولین ریسک بازار، ریسک برجام است که البته با توجه به تنش روسیه و اوکراین کمی به حاشیه رفته و وارد ابهام شده طوریکه بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که برجام به سرانجامی نخواهد رسید و از آن طرف، دیگر کارشناسان معتقدند توافقات به خوبی انجام خواهد شد. این ابهام اثر خودش را بر روی تابلو در گروه‌های بانکی و خودرویی دیروز و امروز نشان داد. از آنجا که امروز فردا تیم ایرانی برای آخرین دور مذاکرات به وین وارد می‌شود نهایتا طی روزهای آتی تکلیف برجام مشخص خواهد شد که در صورت توافق در کوتاه مدت احتمالا تمامی بازارهای مالی را دچار افت می‌کند اما در میان مدت و بلند مدت واقعیت‌های اقتصادی خود را به اقتصاد و بازار سرمایه تحمیل خواهند کرد، همچنین اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، وضعیت کلیت بازارها نگران‌کننده خواهد شد.
در رابطه با تنش روسیه و اوکراین بازار ما خیلی ملتهب نشد می‌تواند هم نشانه خوبی باشد بابت اینکه بازار توانی برای ریزش دیگر ندارد هم نشانه بدی باشد که بازار ما کارایی لازم را ندارد. حال اگر این تنش‌ها ادامه دار باشد از آنجا که روسیه از عمده تولیدکنندگان و صادرکنندگان جهان به شمار می‌رود در صورت اعمال تحریم از سوی اروپا و آمریکا، قیمت‌های کامودیتی دستخوش تغییر خواهند بود که با وجود توافق می‌توان چشم انداز روشنی برای صنایع پتروشیمی و پالایشی انتظار داشت.
در کل باید گفت که تا زمان مشخص شدن تکلیف برجام به نظر می‌رسد بازار تا اواخر هفته و تا زمانی که اخبار مهمی از جلسه مجلس درباره مذاکرات و یا پس از بازگشت باقری به وین به گوش نرسد، دلار این وضعیت با ثبات را حفظ کند در نتیجه وضعیت بازار نیز به همین روال پیش خواهد رفت و احتمالا بازار فردا بازاری متعادل باشد و واکنش هایی را نسبت به بازارهای جهانی شاهد باشیم وتا زمانی که حجم و ارزش معاملات چند روز پیاپی با رشد همراه نباشد شکست مقاومت 1.3 میلیون واحدی را شاهد نخواهیم بود.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید