به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۷ فروردین ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار ۸ فروردین ۱۴۰۱

بازار بورس تهران در دومین روز معاملاتی سال جدید با 0.92 درصد رشد و 12 هزار و 729 واحد افزایش وارد کانال 1 میلیون و 400 هزار واحدی شد و در ارتفاع 1 میلیون و 403 هزار واحدی بکار خود پایان داد. نمادهای فولاد، فخوز، شتران، وغدیر و فملی بیشترین تأثیر را بر رشد امروز شاخص کل داشتند. شاخص هم‌وزن نیز با 0.87 درصد رشد و 3 هزار و 35 واحد افزایش در ارتفاع 353 هزار و 580 واحدی بکار خود پایان داد. ارزش معاملات خرد امروز بازار مبلغ 4 هزار و 196 میلیارد تومان بود که طی هفت روز معاملاتی گذشته، روندی صعودی داشته است.
بازار امروز در ابتدا متعادل و مثبت آغاز بکار کرد و با رهبری فلزی‌ها، پالایشی‌ها و شیمیایی‌ها وارد مدار مثبت شد، هرچند که پس از حدود 1 ساعت از شروع معاملات شاهد افزایش نسبی عرضه‌ها در بازار بودیم اما با افزایش تقاضا در خودرویی‌ها، مجدداً موج صعودی دیگری در بازار شکل گرفت و تا انتهای بازار ادامه داشت. استقبال با روی خوشِ بازار سهام از سال جدید از چند جنبه قابل بررسی‌ست؛ اول اینکه برخی از ریسک‌های بازار در اواخر سال گذشته تقریباً حل شده بودند. دوم، رشد قیمت‌ جهانی کامودیتی‌ها در بازار جهانی می‌باشد؛ این رشد شامل آلمینیوم، محصولات فلزی و سنگ آهن نیز می‌شود. از طرف دیگر کاهش امیدواری از به پایان رسیدن جنگ میان روسیه و اوکراین و همچنین هدف قرار گرفتن آرامکوی عربستان توسط حوثی‌های یمن، مجدداً قیمت نفت را به محدوده 120 دلاری رسانده است. این وضعیت برای اوره هم برقرار است و در برخی از سررسیدها قیمت اوره به محدوده 900 تا 950 دلار هم رسیده است؛ هر چند که بازار از عملکرد اوره سازان داخلی رضایت نداشت و عملکرد آنها از آنچه انتطار می‌رفت پایین‌تر بود. بنابراین بازار جهانی به عنوان یکی از محرک‌های بازار بورس ما، فعلاً عملکرد خوبی داشته است.
موضوع سوم برجام است؛ از زمان جدی شدن مذکرات برجامی، شاهد افت و خیز نمادهایی بودیم که از به ثمر نشستن برجام متاثر می‌شدند، و با خبرهای مثبت و منفی از سوی طرف‌های برجام، معاملات این گروه دچار نوسان می‌شد. اما در روزهای پایانی سال گذشته، سنگ اندازی‌های روسیه در روند مذکرات باعث ناامیدی دوباره به آینده برجام شده بود که پس از رایزنی‌های امیرعبداللهیان به نظر می‌رسد این موضوع حل شده باشد. با همه تفاسیر در مورد اهمیت احیای برجام بر بازار سرمایه چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت ( که در گزارش‎‌های متعددی در مورد آن صحبت کرده‌ایم ) به نظر می‌رسد که یکی از مسائل مهمی که بازار سرمایه را تحت تأثیر قرار خواهد داد همین برجام است.
برای بازار فردا با توجه به موارد ذکر شده و همچنین روند افزایش تقاضا و موج صعودی در اواخر بازار امروز به نظر می‌رسد بازار فردا مثبت آغاز بکار کند؛ هر چند که با توجه به محدوده تکنیکالی شاخص می‎‌توان انتظار اصلاح حداقل زمانی را داشت. ضمن اینکه مسائلی همچون برجام، روند کامودیتی ها در بازار جهانی و واکنش بازار به حمله به آرامکو می‌تواند بر روند معاملات تأثیر بگذارد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید