به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۷ تیر ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار ۸ تیر ۱۴۰۱

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار بورس در ادامه متعادل مثبت دیروز ، روز جاری کار خود را با برتری مشهود طرف تقاضا نسبت به طرف عرضه آغاز کرد .
علیرغم کاهش جزئی ارزش معاملات خرد امروز نسبت به روز گذشته ، با تاثیر مثبت و با اهمیت معاملات #نوری و #شپنا و همچنین معاملات متعادل مثبت گروه خودرویی و سرایت این جو مثبت به سایر صنایع ، شاخص کل توانست در انتها با 10 هزار واحد رشد به عدد یک میلیون و 514 هزار واحد برسد. شاخص کل هم وزن نیز تغییرات مثبتی را تجربه و با صعود ۳۸۰۰ واحدی به عدد ۴۲۱ هزار واحد رسید. در رابطه خروج پول حقیقی نیز، شاخص ها کاهش خروج پول حقیقی نسبت به دو روز گذشته را نشان می‌دهند که اگر این روند کاهش خروج پول حقیقی پایدار باشد در ادامه شاهد مثبت های پرقدرت تری در سهام ، صنایع و به تبع آن شاخص کل و هم وزن خواهیم بود.
در رابطه با مذاکرات برجامی که خبر از سر گرفتن آنها به گوش می‌رسد باید گفت اصل برجام روی درآمدهای نفتی کشور تاثیر بسزایی دارد که در صورت حصول توافق بین طرفین می توان شاهد کاهش فشار ناشی از افزایش های مداوم قیمت‌ حامل‌های انرژی از طرفی و قیمت‌گذاری دستوری دولت در جهت کنترل این افزایش ها از طرف دیگر باشیم .
حصول توافق باعث کاهش تورم در کشور نیز خواهد شد زیرا در زمان حال دچار محدودیت هایی در طرف عرضه اقتصاد می باشیم که با واردات سعی در جبران آن می‌باشد .
اما در ارتباط با تاثیر توافق برجامی برروی بازار سرمایه باید گفت احتمالاً رکود کوتاه مدتی را پیش رو خواهیم داشت زیرا بازار سرمایه برحسب عادتی اشتباه با تورم و رشد دلار در چند سال اخیر رشد کرده است ولی نکته مهم در احیای برجام وقوع رشد حقیقی به جای رشد اسمی تورمی محور می باشد که باعث کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در کشور خواهد شد که به تبع آن می‌توانیم شاهد افزایش میزان سودهای تقسیمی از جانب شرکت ها و مهمتر از آن اجرای طرح‌های توسعه توسط آنها باشیم که در صورت عدم توافق به علت عدم ورود تکنولوژی به کشور اجرای طرح‌های توسعه نیز به دور از انتظار نخواهد بود.
عدم توافق خروج هر چه بیشتر سرمایه از کشور را رقم خواهد زد که در این حالت خوش‌بینانه ‌ترین سناریو بازدهی سهام حداکثر به اندازه رشد دلار می تواند باشد و از تورم و رشد آن جا خواهد ماند که باعث افزایش ریسک سرمایه گذاری در کشور خواهد شد.
بازار نفت نیز با توجه به تولید با حداکثر ظرفیت کشورهای عربی دچار بحران عرضه می باشد که در صورت عدم ورود کشورهایی مثل ایران باید منتظر افزایش قیمت نفت باشیم که در صورت عبور قیمت نفت از ۱۲۰ دلار و پایدار ماندن روند افزایش قیمت آن شاهد تحرکات و افزایش قیمت محصولات و سهام پتروشیمی و پالایشی ها خواهیم بود.
و در پایان در رابطه با وضعیت بازار روز آتی نیز با توجه به خوش بینی های مجدد شکل گرفته در رابطه با حصول توافق های برجامی و همچنین احتمال ورود نفت ایران در جهت تقویت طرف عرضه و حل مشکل کمبود آن می‌توان انتظار بازار مثبتی را از بازار روز آتی داشت. البته گزارش فعالیت های ماهانه خوب منتشر شده نیز در مثبت شدن بازار روز عادی تاثیرگذار خواهد بود.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید