به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۶ تیر ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار ۷ تیرماه ۱۴۰۱

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار بورس تهران، امروز دوشنبه 6 تیرماه 1401 در ادامه بازار منفی روز گذشته، منفی آغاز بکار کرد. رفته رفته و با لیدری پالایشی‌ها و فولادی‌ها فضای کلی بازار بهتر شد و شاهد سرایت این موضوع به کلیت بازار شدیم. شاخص کل علی‌رغم حجم معاملات پائین و با مدد شپنا، شبندر، حکشتی و نوری حدود 2 هزار و 700 واحد رشد داشت. شاخص کل هم‌وزن اما خلاف جهت شاخص کل، منفی بود و حدود 400 واحد از ارتفاع خود را از دست داد. همچنان روند ارزش معاملات خرد و خروج پول حقیقی، نشانه‌هایی منفی برای بازار است. ارزش معاملات خرد در بازار امروز، در محدوده 3.9 همت بود که نشانه‌ی رکود در بازار است. پالایشی‌‌ها با گزارش اصلاحیه‌ای که شبندر منتشر کرده بود و اعمال تعدیل سود مطرح شده در شفاف سازی اخیر، وضعیت معاملات خوبی داشتند.
مثبت خفیف بازار امروز متأثر از محدوده حمایتی 1 میلیون و 500 هزار واحدی شاخص کل بود. هر چند که نباید تأثیر برخی از گزارش‌های ماهانه را بعضی از تک نمادها نادیده گرفت. می‌توان گفت شرایط بازار این روزها، مصداق کامل سردرگمی و بی‌انگیزگی برای بازار است. بعد از نزولی شدن نرخ دلار بواسطه افزایش عرضه در بازار، خبرهای مثبت پیرامون مذاکرات، انگیزه‌ای جدید برای ادامه روند نزولی نرخ دلار شده است. روند حرکتی نرخ دلار در بازار آزاد نشان داده است که کاملاً سنجیده عمل می‌کند و تمامی اتفاقات پیرامون خود را رصد می‌کند. باید دید دور جدید مذاکرات برجامی که این بار قرار است در قطر انجام شود، تا چه حد می‌تواند باعث کاهش دلار در بازار شود. در دور قبلی مذاکرات، شاهد کاهش نرخ دلار تا محدوده 25 هزار تومان کاهش داد، هر چند که قرار گرفتن نرخ دلار در این محدوده بعید است!
در رابطه با وضعیت بازارهای جهانی و خصوصاً تصمیمات فد صحبت شده است. تا حدودی و در کوتاه مدت از التهاب بازار در رابطه با تصمیمات فد و رکود کاسته شده است، در این میان تصمیمات و سخنان سختگیرانه فد برای کنترل نرخ تورم، نباید عوامل دیگر را نادیده گرفت؛ با توجه به برنامه چین برای رشد اقتصادی حدود 5.5 درصدی و به تبع آن رشد قیمت کامودیتی‌ها، می‌‎تواند به عنوان عاملی برای جلوگیری از افت بیشتر قیمت ها شود. در کنار همه این موارد رصد بازاهای جهانی و خصوصاً بازار محصولات صادراتی ایران، نشان از تکرار رویه روسیه در بازار فولاد و نفت اینبار برای اوره را می‌دهد.
برای پیش بینی بازار فردا؛ به نظر می‌رسد بازار فردا در ادامه روند حرکت شاخص کل در بازار امروز، مثبت آغاز بکار کند و در ادامه باید دید در جدال میان عرضه و تقاضا، کدام طرف پیروز خواهد شد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید