به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
جمعه, ۶ اسفند ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۷ اسفند ۱۴۰۰

شاخص کل بورس اوراق بهادار آخرین روز از هفته اول اسفند ماه را با رشد 3 هزار و 434 واحد پشت سر گذاشت و در جایگاه 1.288 میلیون واحدی متوقف شد. طی هفته گذشته بازار متعادلی را پشت سر گذاشتیم طوری که پول در صنایع برجامی با احتمال توافق برجام گردش بیشتری داشت. اینکه حالا در هفته آینده چه خواهد شد علاوه بر برجام باید گفت که به جنگ روسیه و اوکراین نیز بستگی دارد چرا که هم ممکن است مذاکرات برجام به حالت تعلیق درآید که اگر چنین اتفاقی رخ دهد، بازار هم قطعا متعادل خواهد بود چرا که بازار ما بیشتر تحت تاثیر مذاکرات برجامی است تا تحولات روسیه.
این روزها خبرهای بسیاری از جنگ روسیه و اوکراین در رسانه‌ها در حال انتشار است و همین مسئله موجب شده تا بازارهای مالی دنیا و قیمت کامودیتی‌ها از جمله نفت به شدت تحت تاثیر این حمله قرار گیرند
از این لحاظ بازار از رشد قیمت نفت استقبال می‌کند و با توجه به این موضوع گروه پالایشی می‌تواند مورد استقبال قرار گیرند. علاوه بر نفت نرخ گاز و سایر کامودیتی‌ها از قبیل مس و روی نیز افزایش پیدا کرده است. افزایش قیمت گاز به نفع شرکت‌های ما نیست ولی جای نگرانی ندارد اگر سقف ۵۰۰۰ تومانی تصویب شود اما در حال حاضر با توجه به فرمول نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در هفته پیش رو پیش‌بینی می‌گردد این گروه چندان با اقبال مواجه نباشد.
ناگفته نماند، روسیه بزرگترین صادر کننده گندم جهان اعلام افزایش نرخ کرده، با توجه به این موضوع گروه‌های مرتبط با این موضوع مجبور به افزایش نرخ شده و مورد توجه قرار میگیرند مانند گروه غذایی در این حین ما نیز وابسته به واردات گندم هستیم که این نیز می‌تواند به بازار جهت منفی دهد، در کل باید گفت که موضوع جنگ ریسک سیستماتیک بازار را بالا برده و تصمیم‌گیری برای ورود پول‌های بزرگ را ممکن است به تعویق بیاندازد.
از طرفی در مورد توافق باید گفت که بحث توافق هنوز وجود دارد اما به نقطه پایان نرسیده است. شروع جنگ در روسیه و اوکراین احتمالا کمی بحث مذاکرات را به حاشیه ببرد ممکن است طی روزهای آتی به سرانجام نرسد و ممکن است روند نزولی نرخ دلار را عوض کند و نگرانی‌ها بابت کاهش نرخ دلار را کاهش دهد.
در نهایت باید گفت بازار فردا روز مهمی برای بورس است و انتظار می‌رود صنایع پالایشی، پتروشیمی و غذایی بیشتر از همه تحت تاثیر قرار بگیرند و شاهد بازاری مثبت ناشی احتمال توافق و افزایش قیمت نفت باشیم.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید