به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۵ بهمن ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۶ بهمن ۱۴۰۰

سقوطی دیگر
روزهای پر رخوت بورس کماکان ادامه دارد و بازار امروز در ادامه چند روز گذشته 2.1 درصد کاهش پیدا کرد و در ارتفاع 1 میلیون و 208 هزار واحد ایستاد و شاخص هم وزن نیز 6 هزار و 908 واحد عقب نشست تا در ارتفاع 317 هزار واحد متوقف شود. طی روزهای اخیر صحبت‌ها، تصمیمات و رایزنی‌ها پیرامون بودجه 1401 از موضوعات داغ محافل بوده است. نگاه حاکمیتی بدین گونه است که در شرایط فعلی چرا برخی شرکت‌ها و صنایع به راحتی سود کنند پس ما چی؟ به قول طرف کلا واس ماس. لذا با تصمیماتی از قبیل مالیات بر کالا‌های خام و نیمه خام و اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی… دولت سعی در خالی کردن جیب صنایع دارد که این چیزی نیست که بتوان به راحتی از آنان گذشت. از طرفی دیگر قانون گذاران در حرف صحبت از محافظت از بازار می‌زنند اما در عمل همانند گرگی هستند که برای تک تک گوسفندان برای جبران کسری بودجه دندون تیز کرده‌است.
گفته میشد می‌خواهند اردرهای حمایتی بذارند پس چی شد؟ این رفتار دوگانه باعث ترس و از بین رفتن اعتماد شده است طوریکه هر روزه شاهد خالی شدن بازار سرمایه از سرمایه‌گذاران هستیم چرا که وقتی جیب شرکت‌ها در حال خالی شدن باشد و طرح‌های اقتصادی هم توجیه نداشته باشد سرمایه‌گذاری معنی ندارد و سهمی هم که سود نداردکف‌اش ته ندارد. ریسک دیگر برجام است. باید گفت که بازار هم از توافق و هم از عدم توافق می‌ترسد. اگر توافق شود بازار از رکود و اعمال سیاست‌های انقباضی و سرکوب ارزی و افزایش نرخ بهره بین بانکی می‌ترسد چیزی که در گذشته هم رخ داده است و اگر توافق نشود ریسک آسیب به زنجیره تامین و تولید کشور و ایجاد خلل در سمت عرضه اقتصاد وجود دارد که در این صورت سرمایه‌ها وارد بازارهای ارز و طلا خواهد شد. تا زمانی که این ریسک‌ها برطرف نشود بازار با گزارشات کدال و تزریق نقدینگی هم جان نمی‌گیرد چرا که اولا گزارشات فرع موضوع است دوما بازار بیش تر از نقدینگی به ثبات قوانین، حاکمیت شرکتی و درک کاربرد بورس توسط مسئولان نیاز دارد.
در نهایت برای بازار فردا به متغیرهای امروز بازار توجه میکنیم، شاخص کل برای سومین روز متوالی نزول شدیدی را داشت و در آستانه سقوط به کانال 1.2 میلیونی قرار دارد ودر 3 روز گذشته ارزش مازاد عرضه بورس روند صعودی به خود گرفته تا نشان دهد بازار در دست فروشندگان است . به علاوه در 24 روز گذشته خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی بوده است و امروز نیز این مقدار به 1،132 همت رسیده است. از طرفی دلار توانایی رشد چندانی ندارد و میلی برای ریزش هم ندارد، مشخص نبودن آینده مذاکرات هسته‌ای ایران در وین و همچنین افزایش نسبی تقاضا برای دلار کاغذی باعث شده است دلار با نوسان محدودی معامله شود. با این اوصاف بازار روز چهارشنبه هم نزولی پیش بینی می‌گردد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید