به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۴ بهمن ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۵ بهمن ۱۴۰۰

سوپرایزهای بازار سرمایه تمام شدنی نیستند. انگار طبق یک برنامه از پیش تعیین شده و در تاریخ مشخص، سوپرایز مورد نظر باید رونمایی شود. افزایش نرخ خوراک و سپس وعده و وعیدهای بی اساس در مورد کاهش نرخ خوراک کافی نبودند، حال می خواهند به صادرات برخی دیگر از محصولات پتروشیمی که از قلم افتاده بودند نیز مالیات ببندند. محصولاتی که عمده صادرات پتروشیمی‌های کشور را تشکیل می‌دهد. بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس از مالیات بر صادرات متانول، اوره و پلی اتیلن خبرداده و تاکید کرده است که این موارد نیز در کنار محصولات دیگری که دولت در لایحه بودجه برای اخذ مالیات آورده بود اضافه میشود. هنوز فشار ناشی از گزارش ناامیدکننده شستا از سر بازار برداشته نشده بود که آقای بیگی نژاد سوپرایز بعدی در مورد مالیات بر صادرات برخی محصولات پتروشیمی را رو کرد. اینکه چه هدف احتمالاً غیر خیرخواهانه ای در پشت این تصمیمات است را خدا و برخی از بانیان آشفتگی فعلی بازار سهام می‌دانند.

 افرادی که فریب وعده های بی اساس مسئولان را خوردند پشیمان ترین هستند. تداوم و حتی افزایش فشار فروش سهامداران حقیقی در بازار این روزها نیز ناشی از بی اعتبار شدن وعده های بی سرانجام برخی از مسئولان نزد مردم است. وقتی بازار روند نزولی شدید دارد کسی حاضر به خرید نیست و فروشندگان نیز با اطمینان خاطر بیشتری اقدام به حراج مالشان می کنند. پتروشیمی‌ها در این بین از همه بیشتر با کاهش قیمت مواجه هستند. دست بردن در جیب پتروشیمی‌ها به بهانه های مختلف و عدم کاهش قیمت سهام پتروشیمی‌ها در هنگام نزول بازار از مرداد سال گذشته تا به حال، این گروه را مستعد کاهش قیمت سهام شان کرده است.

 افت قیمت پتروشیمی‌ها و مسائل پیرامون این گروه، جو منفی را بر کل بازار حاکم کرده و سهام از هر گروهی را با کاهش قیمت مواجه کرده است.

 ترند فعلی بازار نزولی است. حمایت بعدی روی یک میلیون و ۱۳۵ هزار واحد است و چیز زیادی تا این حمایت نمانده و باید منتظر سوپرایز جدید عزیزان بود تا محکم و قوی به سمت پایین برویم. حال که به گزارش ۹ ماهه برخی شرکت‌ها می‌نگریم، آگاهی پیدا میکنیم که حتی باید مدیران شرکت‌ها را به دلیل پایین اعلام کردن سود مورد تشویق قرار داد. زیرا اگر سود بالایی را اعلام می‌کردند چه بسا دولت به بهانه های مختلف سعی در مال خود کردن آن سود و پول داشت. پس همان بهتر که سود را پایین اعلام کنند.

 اینکه تمام بازارها حال با درجات و درصدهای مختلف از ابتدای سال تاکنون بازده مثبت و مناسبی داشته اند و فقط بازارسهام بوده است که با وجود افت فراوان سال گذشته همچنان بر مدار منفی می چرخد، نشان از برخی پشت پرده‌ها دارد، وگرنه با هیچ معیار و مقیاسی نمی توان منفی این روزها در برخی سهام را توضیح داد. به طور مثال سهم واحیا در بازار پایه، با سود تلفیقی خود در سال مالی که در آن حضور داریم، p/e حدود ۱.۵ واحد دارد. p/e گذشته نگر بسیاری از سهام با ادامه روند فعلی به زیر ۴ واحد می رسد و p/e با فرض سود سال ۱۴۰۱ آنها حتی به زیر ۳ واحد نیز می رسد.

 به نظر نمی رسد بازار فردا نیز چنگی به دل بزند همین که منفی کمتری داشته باشیم کافی است. فعلاً نباید از اعتبار استفاده کرد. اگر سهم مطمئن با سود دهی مناسب می شناسید بخشی از پول خود را به آن اختصاص دهید و بخش دیگر را در صندوق های درآمد ثابت سرمایه گذاری کنید. بازار سهام در یک سال و نیم گذشته روی ناخوش خود را به نمایش گذاشته است. اما روزهای خوش نیز دوباره خواهد رسید.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید