به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۳۰ شهریور ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۳۱ شهریور ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار سرمایه امروز، در ادامه روند نزولی که در پیش گرفته بود، ۳۶ هزار واحد دیگر افت کرد و پایین‌تر از سطح ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد رسید. ارزش معاملات خرد که از ۷ شهریورماه روند نزولی به خود گرفته بود، امروز با رشد حدود ۳۴ درصدی نسبت به روز قبل مواجه شد. این اتفاق شاید مشابه با ثبت ارزش معاملات حدود ۱۵ همت در ابتدای شهریور، و همزمان با شروع ریزش بورس و نشانی از ادامه این روند ریزشی داشته باشد و شاید هم نشانی از شروعی دوباره برای رونق در بازار. پیدا کردن دلیل برای رخ دادن یک اتفاق، چه مثبت و چه منفی بعد از رخ دادن آن آسان است، بنابراین توسل به بهانه‌های مختلف، در این مرحله کار دشواری نیست.
چه به واسطه رفت و آمدهای مقامات ارشد مذاکرات هسته‌ای در تهران و وین و چه به واسطه افزایش نرخ بازدهی اوراق و یا فروش اوراق در شهریور ماه ، بازار چند روزیست دور از انتظار منفی شده است. راجع به مذاکرات، باید در نظر داشت که درست است که در کوتاه‌مدت تأثیر منفی بر بورس دارد اما بسیاری از شرکتها، اعم از برخی از شرکتهای پتروشیمی بواسطه تخفیفی که برای فروش می‌دهند و یا شرکتهای معدنی بواسطه خرید و واردات ماشین آلات جدید، از این اتفاق منتفع خواهند شد. اما در مورد نرخ بهره، حتی اگر حافظه تاریخی اهالی بازار، یکسال بیشتر هم نباشد، خواهند دانست که دولت چه با علم بر تاثیر بر بازار سرمایه و چه جهل بر این ارتباط، در برخی از مواقع با دستکاری و افزایش نرخ بهره، موجب کاهش جذابیت و در نتیجه کاهش بازدهی بازار شده است. بنابراین باید رفتار فروش گله‌ای این روزها و عدم اعتماد به دولت و بورس را تا حدی منطقی دانست.


واقعیت این است که بازار برای برگشت به مدار صعودی نیاز به محرکی قدرتمند دارد. آیا نرخ دلار می‌تواند دوباره به لیدر پرقدرت بازار تبدیل شود؟


در طول شش ماه آینده، حتی اگر توافقی صورت نگیرد، انتظار افزایش نرخ دلار بیشتر از کاهش آن است . یا گزارشات عملکرد شرکتها. امیدواریم که این گزارش‌ها، بهتر از حد انتظارات کارشناسان باشد‌.
از لحاظ تکنیکی، شاخص کل در محدوده حمایتی قوی قرار دارد و اندیکاتور RSI در تایم فریم ۱ ساعته، به سطح مقاومتی مهمی برخورد کرده است. با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، سطح حمایت بعدی شاخص، در محدوده ۱ میلیون و ۳۸۰ هزار واحدی قرار دارد که در صورت از دادن این محدوده حمایتی، شاخص به احتمال زیاد، به محدوده ۱ میلیون و ۳۱۰ هزار واحدی واکنش نشان خواهد داد. با بررسی تکنیکال دلار، با توجه به اینکه قیمت دلار، روند صعودی خود را رو به پایین شکستن است امیدی به رشد بازار بواسطه افزایش نرخ دلار در کوتاه مدت نداریم.
برای روزهای آینده همچنان انتظار می‌رود که بازار در کانال ایجاد شده، نوسان منفی داشته باشد. که با توجه به این امر، حتی اگر نمادی ارزشمند هم در میان نمادهای بازار پیدا کنیم، با توجه به استقبال کم بازار از این سهام و روند شاخص، بازدهی چندانی حداقل در کوتاه مدت نصیب سهامداران نخواهد کرد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید