به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۳۰ شهریور ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار امروز نیز کم رمق بود و معاملات خرد نیز به کمترین میزان خود طی دو ماه اخیر رسید. شاخص اما مثبت بود و در بسیاری از صنایع شاهد روند خوبی بودیم. واکنش به سطح حمایت بسیار قوی یک میلیون و ۴۲۰ هزار واحد در شاخص کل و همچنین واکنش شاخص هم وزن به سطح حمایتی ۴۳۰ هزار واحد، عامل موثر در مثبت امروز بود. اما همانطور که گفته شد معاملات کم رمق بود و خریداران و فروشندگان رغبت چندانی به معامله نداشتند.
بخش مهمی از ماجرای این روزهای بازار به فروش اوراق دولت برمی‌گردد. دولت به دنبال جبران کسری هاست و ریسک چاپ پول در شرایط فعلی بسیار زیاد است. بنابراین در حال حاضر دولت ترجیح می‌دهد که با انتشار اوراق، ماه شهریور را به اتمام برساند و بعد از آن هم خدا بزرگ است. در اواخر سال گذشته نیز دامنه نوسان را نامتقارن کردند که نتیجه آن نقد شوندگی پایین سهام و در نتیجه فرصت مناسب برای فروش اوراق دولت بود. در حال حاضر نیز همین مسئله البته با شدت کمتر در حال تکرار است و بازار بعد از راضی شدن دولت در فروش اوراق جان تازه‌ای میگیرد، ولی فعلاً باید صبر کرد.
نکته مهم این روزها این است که سهام ممتاز و خوب به محض اینکه جو کلی حاکم بر معاملات و بازار کمی مثبت می‌شود فورا واکنش نشان می‌دهند و به سمت مثبت و صف خرید حرکت می‌کنند. گروه پالایشی ها، کاشی سرامیک و برخی از سهام دارویی ها که تاثیر بیشتری از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گیرند، تا حدودی سیمانی ها و غذایی ها و برخی سهام پتروشیمی از این دست سهام ممتاز هستند. بنابراین بازار منفی و متعادل نیز موقعیت خرید خوبی برای این قبیل سهام است. مسئله دیگر این روزها، الزام شرکت‌ها به اعلام زمین ها و ساختمان های شرکت است. اتفاق مبارکی که می تواند تحلیل شرکت‌ها را به واقعیت نزدیک‌تر کند و سهامداران نیز بیش از پیش به ارزش سهام تحت تملکشان پی ببرند. این مسئله از این جهت که پتانسیل شرکت ها برای تجدید ارزیابی زمین هایشان روشن تر می شود حائز اهمیت است. در مجموع می‌توان گفت که شرایط در وضعیت پایداری قرار دارد ولی فعلاً باید صبر کرد تا دولت اوراقش را بفروشد و بعد از آن انتظار رشد مقبول بازار می‌رود.
انتخاب سهام در این شرایط نیز مهم است. برخی انتظار حذف کامل یا افزایش زیاد نرخ ارز ترجیحی را دارند که طبیعتاً صنایع غذایی و دامپروری و همچنین دارویی ها مناسب برای سرمایه گذاری خواهند بود. برخی انتظار افزایش قیمت برخی کامودیتی ها را دارند که در این صورت سهام شرکت هایی که محصولاتشان تحت تاثیر قیمت ها قرار می‌گیرد برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند و برخی دیگر از صنایع در صورت توافق ایران با غرب، اوضاع و شرایط بهتری پیدا می‌کند مثل بانکی‌ها و خودرویی ها که طبیعتاً سرمایه‌گذاری روی آنها توجیه پذیر است. همچنین برخی صنایع از طرح‌های دولت به ویژه مسکن تأثیر می‌گیرند مانند کاشی و سرامیک، سیمان و انبوه سازی که می توان انتظارات خاصی را از آنها نیز داشت. بنابراین در شرایط فعلی و با توجه به استراتژی و تحلیل از شرایط پیش رو می توان به سبد مناسبی رسید.
به نظر می رسد بازار فردا نیز مانند امروز متعادل باشد و صنایعی که اشاره شد در میان مدت اوضاع بهتری داشته باشند. ولی از هفته آینده انتظار بهتر شدن شرایط را داریم. هم بهانه تسویه اعتباری ها امروز تمام شد، هم اول ماه است و فشارهای آخر ماه بر روی دولت وجود ندارد و هم اصلاح مناسبی اتفاق افتاده است که باعث می شود سهام، انرژی بیشتری برای رشد داشته باشند. فعلا چند روزی باید صبر کرد

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید