به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۲۹ آبان ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۳۰ آبان ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، با شروع بازار در ابتدا شاهد بازاری متعادل بودیم و شاخص هم وزن و نمادهای کوچک وضعیت بهتری را تجربه می‌کردند. با گذر از نیمه دوم فشار فروش مخصوصا بر بزرگان توسط حقیقی‌ها افزایش پیدا کرد و سرانجام شاخص با افت بیش از 27 هزار واحدی در جایگاه 1.383 واحد ایستاد و شاخص هم وزن با 3 هزار و 236 واحد افت در محدوده 383 هزار واحد آرام گرفت.

همانطور که پیداست بسیاری از نمادها مانند شستا و وبملت در حمایت‌های خوبی هستند اما پولی در بازار برای خرید آنان وجود ندارد. این بی پولی نشات گرفته از بی اعتمادی و نااطمینانی از شرایط اقتصادی پیش‌رو است. اخبار ضد و نقیض مانند داستان خودرو در هفته گذشته موجب سلب بی اعتمادی سرمایه گذار می‌شود. در مورد شرایط اقتصادی نیز می‌توان به برجام اشاره کرد. اگر شرایط به خوبی پیش‌ برود می‌توان چشم انداز روشنی برای حرکت به سمت آرامش و ثبات در روابط سیاسی داشت که تأثیر بسزایی بر متغیرهای کلان اقتصادی دارد و به تبع آن انگیزه سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه افزایش خواهد یافت. در صورت عدم توافقات نیز باید شاهد بی ثباتی در اقتصاد، رشد نقدینگی، افزایش نرخ بهره و کسری شدید بودجه دولت باشیم.

بنابراین سرمایه‌گذار به یک شفافیت حداقلی برای پیش‌بینی‌پذیر بودن نیاز دارد و ترجیح می‌دهد حتی با وجود ارزندگی عجله‌ای نداشته باشد، چرا که سرمایه‌گذار آنچه می‌خرد آینده است وگرنه نه نرخ اوراق و نه نرخ بهره بین بانکی مشکل بازار سرمایه برخلاف تصور بسیاری نیست. امروز خبری مبنی بر افزایش نرخ بهره بین بانکی برابر با 20.94 منتشر گردید. در واقع این نرخ مخصوص بانک‌ها و بانک مرکزی است که عمدتا هم از طریق آن تسهیلات 7 الی 14 روزه به یکدیگر اعطا می‌کنند و چون ملت دسترسی به آن ندارند این نرخ، نرخ سود بدون ریسک نیست. مرجع نرخ سود بدون ریسک نرخ سپرده بانکی ( چون اکثر مردم به آن دسترسی دارند) می‌باشد. آمارو ارقام و تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد ارتباط زیادی بین نوسانات شاخص و نرخ سود اوراق وجود ندارد و عوامل دیگری مانند انتظارات تورمی، قیمت‌های جهانی و… بر بازار تاثیرگذار هستند. از سویی با انتظارات تورمی 50 درصد نوسانات 2 _3 درصدی اهمیتی در ارزش گذاری ندارد ولی اگر تورم انتظاری برابر نرخ بودجه باشد آن زمان داستان فرق دارد.

حال به شاخص‌ کل و هموزن میپردازیم:
شاخص کل موفق شده خط روند نزولی کوتاه مدت خود را بشکند و در حال برگشت به محدوده استاتیک 1.38 واحد است. با توجه به این که در این که ناحیه دو محدوده حمایتی وجود دارد می‌توان انتظار واکنش مثبت به این محدوده را داشت و در صورت برگشت شاخص پتانسیل رشد تا 1.48 واحد را دارد.
شاخص هموزن نیز در یک محدوده با سقف 392 و کف 369 قرار دارد و درگیر مقاومت است. اندیکاتور RSI نیز در حال عبور از سطح 50 است. اگر هر دوی آنان موفق به عبور از سطح خودشان شوند می‌توان انتظار رشد تا محدوده 410 هزار واحد را داشت.
برای بازار فردا نیز پیش‌بینی می‌گردد با توجه به P/E آینده نگر 6.84 واحدی بازار و قرارگرفتن در محدوده حمایتی، با وجود اینکه حقیقی‌ها فشار فروش در حمایت‌های استاتیکی ایجاد می‌کردند اما حقو‌قی‌ها در صف‌های فروش خریدار بودند، بنظر می‌رسد افت شاخص فردا مخصوصا در سهام بزرگ استاپ بخورد اما با توجه به خاموش بودن سیگنال دلار و کامودیتی‌ها در روند بازار، شرایط برای وضعیت رشدی بازار سهام سخت می‌شود و بیشتر انتظار یک بازار تعادلی می‌رود و در این شرایط بازار با دامنه نوسان محدود دنبال میشود.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید