به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۲۸ تیر ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار ۲۹ تیر ۱۴۰۱

بازار بورس تهران امروز سه‌شنبه و در میانه‌ی یک هفته‌ی نیمه تعطیل به دلیل مجامع و همچنین تعطیلی وسط هفته، وضعیتی متعادل و کم حجم داشت. نیمه اول بازار امروز تا حدودی متعادل مثبت بود و اما نیمه دوم متعادل منفی دنبال شد. ارزش و حجم معاملات بازار این روزها بدلیل مجامع شرکت‌ها پایین است بنابراین اظهار نظر راجع به این اعداد، نتایج درستی را ارائه نخواهد کرد.
بازار امروز بیشتر درگیر اخبار مربوط به خودرویی‌ها و مجامع شرکت‌های این گروه بود. نوید اخبار مثبت وزارت صمت و همچنین برخی از اخبار مثبت که از مجامع این شرکت‌ها مخابره می‌شد باعث توجه به این گروه شده بود. از طرف دیگر گزارش‌های خوب پالایشی‌ها، باعث رشد صندوق پالایش یکم در نیمه‌های بازار شد. شتران در گزارش 3 ماهه، 599 ریال سود شناسایی کرد که حدود 300 درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشت. شبندر در گزارش حسابرسی شده 169 تومان سود محقق کرده که حدود 30 درصد از سود اعلامی قبلی بالاتر است. فروش بسیار خوب شپنا در خردادماه و ثبت عدد 94 هزار میلیارد تومانی برای این ماه، نشان از عملکرد خوب پالایشی‌ها در 3 ماهه بهار 1401 دارد. مهمترین نگرانی که تقریباً همیشه در مورد پالایشی‌ها وجود دارد ابهام ها و رفتارهایی‌ست که تنها زیان آنها به سهامدار خرد وارد می‌شود که نشان از عدم شفافیت بازار خصوصا در گروه پالایشی دارد. ضلع دیگر بازار، نمادهای زنجیره فولاد است؛ چند روزیست که قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی مسیر نزولی را در پیش گرفته که این موضوع یکی از دلایل افت قیمت سنگ آهن، گندله و کنسانتره در بورس کالا بوده است. به نقل از کامودیتی شاخص قیمت کنسانتره 66% صادراتی ایران در هفته گذشته حدود 18% افت داشته است ( 83 دلار، 2.17 میلیون تومان/ تن ). نتیجه این موارد را در روند قیمتی نمادهای این گروه می‌توان دید. در کنار سیاست‌های انقباضی در اقتصاد جهانی، از عمده دلایل افت قیمت فولاد می‌توان به افزایش موجودی انبارهای چین، کاهش رشد اقتصادی و شیوع دوباره کرونا در این کشور اشاره کرد. همانطور که در گزارش‌های پیشین اشاره شد نباید تخفیف‌های روسیه را در افت قیمت فولاد بی‌تأثیر دانست.
در نهایت با توجه به روند معاملات بازار امروز و همچنین بازار نیمه تعطیل این روزها، به نظر می‌رسد که بازار فردا همچنان ارزش و حجم معاملات پایین و همچنین شروعی منفی داشته باشد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید