به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۲۹ خرداد ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۹ ام خرداد ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، در راستای پیش‌بینی بازار فردا، راستش خودمان هم خسته شدیم از بعضی مباحث تکراری ولی گویا چاره‌ای نیست .

خوشبختانه در حال رسیدن به پایان خط بعضی ابهامات اساسی هستیم و امید داریم بازار از روز شنبه، بیش از هر چیز به مبانی واقعی و درونزا نگاه کند. گزارشات عالی و سودسازی مناسب شرکت‌ها، مبنای اصلی تصمیم‌گیری قرار گیرد و سهام مطابق چشم انداز کلان اقتصاد و میزان بهره وری و توسعه شرکت‌ها معامله شوند. نرخ‌ها و فروش، اساس تصمیم‌گیری باشد و نه احساسات و هیجانات کاذب.


بازار چهارشنبه مانند روزها و هفته های اخیر بود و به ما نشان داد که شاید قرار نیست در کوتاه مدت اتفاقی در کلیت بازار رخ دهد. حتی با آمدن دولت جدید و وعده‌های داده شده نباید انتظار رشد را از بازار داشته باشیم. فعلا باید منتظر ماند و دید که تیم اقتصادی دولت را چه کسانی تشکیل می‌دهند و رویکرد آنها نسبت به مسایل مختلف به چه صورت خواهد بود. آیا منابع لازم برای سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی اعلام شده وجود دارد و اگر در حال حاضر وجود ندارد، با توجه به کسری‌های فعلی و عدم وجود منابع پایدار و زیاد،از چه راهی قرار است تامین شود.از پایه پولی یا انتشار اوراق و… .
به هر حال دخل و خرج باید مشخص باشد و ممکن است اثر برخی سیاست‌ها در کوتاه مدت مشخص نشود ولی در بلندمدت تاثیر خود را بر سفره مردم خواهد گذاشت.
در مورد بورس نیز، بسیاری از موارد مانند حذف قیمت‌گذاری دستوری و یا دلار حداقل 22 هزار تومانی برای فعالین بازار محرز شده است و معاملات با در نظر گرفتن این موارد در حال انجام است.باید حرفی تازه زد و بازار مطلوب که رشدش ناشی از تولید و رونق اقتصادی است را مدنظر قرار داد و نه عواملی مانند تورم و نقدینگی.


رفع شدن تحریم‌ها و روابط مناسب با دیگر کشورها قطعا باعث رشد اقتصاد و رشد بازار سرمایه می‌شود و اتفاقا بهترین فرصت برای بازار سرمایه است تا سرمایه‌گذاران بدون هیچ نگرانی به معامله و سرمایه‌گذاری بپردازند و برعکس در صورت رفع نشدن تحریم‌ها، چشم‌انداز آینده روشن نیست.
احتمالا در هفته بعد و یا حداکثر در دوهفته آینده، تکلیف انتخابات روشن می‌شود و رییس دولت بعدی باید به فکر اجرای برنامه‌ها و چیدن تیم اقتصادی‌اش باشد. مشکلات فراوان است ولی راه‌حل دارند، فشارها زیاد است ولی امید هنوز زنده است.
هر نامزدی که پیروز این میدان باشد باید با همتی مضاعف به دنبال حل مشکلات و عبور از این پیچ تاریخی باشد.

بازار سرمایه جزیی از اقتصاد است و نباید آنرا جدا از اقتصاد ببینیم. اگر اقتصاد رونق بگیرد، اثر مثبتش روی بورس هم خواهد بود و اگر اقتصاد همچنان بر روی ریل ناکارآمدی و تورم در حرکت باشد، رشدهای ظاهری هم دردی را دوا نمی‌کند و نهایتا زیان است.
پیش‌بینی بازار شنبه سخت است ولی همانگونه که در ابتدای این مطلب هم اشاره شد، به نظر نمی‌رسد حداقل در کوتاه مدت شاهد اتفاق خاصی در بازار سهام باشیم و روند فعلی با ارزش معاملات و نوسانات کم ادامه دار خواهد بود.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید