به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۲۴ بهمن ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۵ بهمن ۱۴۰۰

بازار بورس تهران، امروز 24 بهمن ماه 1400 در مدار منفی آغاز بکار کرد. تعداد نمادهایی که در مدار منفی در حال معامله بودند، نشان‌دهنده بی رمقی کامل میان بازار بود. شاخص کل با افت حدود 8 هزار واحدی در ارتفاع 1 میلیون و 276 هزار واحدی قرارگرفت و شاخص کل هم‌وزن هم با هزار و 423 واحد افت به عدد324 هزار و 866 واحدی رسید. نمادهای میدکو، نوری، فملی، خودرو و ومعادن بیشترین تاثیر را جهت منفی کردن بازار داشتند. ارزش معاملات خرد در بازار امروز، حدود 2 هزار و 600 میلیارد تومان بود.
برگشت دلار به کانال 27 هزار تومانی و روند منفی معاملات بورس تهران تنها دلیلی که می‌تواند داشته‌باشد، همزمانی چندین ریسک مختلف با هم و به‌تبع آن بی‌اعتمادی سهامدارن است. در چنین روندهای نزولی که شکل می‌گیرد، حاکمیت باید حمایت‌های ادامه دار برای رشد بازار داشته باشد، هر چند که در روند شکل گرفته، در برخی از محدوده‌های قیمتی شاهد خریدهای سنگین برخی حقوقی‌های نمادها بودیم، در صورتی که روند شکل گرفته فعلی نیازمند رفع موانع دیگری هم هست.
سهامداران و فعالان بازار در این چند وقت اخیر آنقدر با اخبار منفی که بعضا به بازار شوک داده است مواجه شده اند که حمایت های مقطعی نمی‌تواند روند بازار را تغییر دهد. بازار سرمایه چندین هفته با مشکلات بوجود آمده از طرف دولت و سازمان برنامه و بودجه در لایحه بودجه دست و پنجه نرم می‌کرد، هر چند که بعد از کش و قوس های فراوان، آن چیزی که منطقی به نظر می‌رسد قرار است اجرا شود، اما بی‌اعتمادی و بدبینی که بین سهامداران و فعالان بازار بوجود آورده است، تا مدت‌ها از بین نخواهد رفت. از طرفی میان سهامداران خرد این دید بوجود آمده که در صورت اتفاق افتادن برجام بازار سرمایه متضرر خواهد شد، بنابراین باید سعی شود که از تمام ابزارهایی که در توان داریم به روشنگری این قضیه بپردازیم؛ در چنین شرایطی که در عمده شرکت‌‎ها طرح توسعه به ندرت انجام شده است و یا برنامه‌ای برای انجام آن وجود ندارد و همچنین درگیر مشکلات بسیار زیادی برای فروش و صادرات محصولات خود هستند، برجام و گشایش‌های اقتصادی پس از آن، از حیاتی‌ترین اتفاقاتی‌ست که می‌تواند رخ دهد.
بنابراین در چنین شرایطی که ریسک‌های متعددی بازار را احاطه کرده‌است، اتفاقات مثبت کمتر دیده می‌شود. رشد قیمت نفت، رشد جهانی فلزی‌‌ها، کاهش نرخ بهره و حتی افزایش نرخ دلار در سایه اتفاقات و روند منفی شکل گرفته پنهان خواهد شد. در صورتیکه هر کدام از این اتفاقات، در حالت عادی به خودی خود می‌تواند ماشه حرکت صعودی بازار را فعال کنند.
به‌نظر می‌رسد در چنین شرایطی که سهم‌های بزرگ بازار توان بالا رفتن ندارند، چه از لحاظ بزرگی شرکت و چه از لحاظ حاشیه‌هایی که دولت برای سودسازی آن‌‌ها بوجود آورده است، پیداکردن نمادهایی که از این حواشی به دور باشند و پتانسیل خوبی برای سودسازی داشته‌باشند و درصورتیکه از ریسک‌های موجود در بازار کاسته شود، راه آسان‌تری برای رشد داشته‌باشند، برای سرمایه‌گذاری مناسب باشد، هر چندکه در چنین شرایطی که روند فعلی بازار، نزولی است، تصمیم به خرید حداقل از دید معامله‌گری پرریسک است؛ هر چند که از دید تحلیلگری، بازار در محدوده ارزنده‌ای قرار دارد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید