به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۲۴ اسفند ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۵ اسفند ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار سرمایه، امروز سه‌شنبه 24 اسفندماه 1400 ، متعادل مثبت همراه شد. گروه خودرویی و بانکی از جمله صنایع مورد توجه بازار امروز بودند و شاهد روند روبه رشد آنها بودیم بطوریکه بزرگان گروه خودرویی تا نزدیکی صف خرید خیز برداشتند، در همین راستا تحرکات مثبت در وبملت وتجارت و وبصادر قابل توجه بود. در دقایق پایانی بازار امروز این روند مثبت دوامی نداشت و شاهد افزایش عرضه‎ها در عمده نمادها بودیم. در نهایت شاخص کل با رشدی معادل 2 هزار و 492 واحد در ارتفاع 1 میلیون و 337 هزار و 269 واحدی در واپسین روزهای معاملاتی سال 1400 بکار خود پایان داد. شاخص کل هم‌وزن نیز با 1 هزار و 221 واحد در ارتفاع 340 هزار و 178 واحدی قرار گرفت. ارزش معاملات خرد در پایان معاملات امروز بازار در همان محدوده 2500 تا 3000 میلیارد تومان قرار گرفت و با ثبت عدد 2 هزار و 939 میلیارد تومان مهر مهر تأییدی بر روند کم‌رمقی بازار زد.
معاملات امروز بازار سهام، با چاشنی امید به مذاکرات برجامی همراه بود و به‌نظر می‌رسید بازار به امید به نتیجه رسیدن مذاکرات در کوتاه‌مدت دل بسته است. عملکرد آمریکا در قبال سنگ‌اندازی روسیه در مذاکرات برجام ( با توجه به اعلام درنظر گرفتن راه‌‎های جایگزین در صورت مخالفت روسیه از سوی آمریکا ) اینطور برداشت می‌شود که این کشور اصرار بیشتری برای به ثمر نشستن معاملات دارد. این مورد به اضافه‌ی دیدار امیرعبداللهیان و لاورف در مسکو باعث استقبال خریداران و به تبع آن رشد نمادهای گروه خودرویی و بانکی در بازار امروز شد. باید اضافه کرد که این سنگ‌اندزی روسیه در روند مذاکرات برجام به گرفتن امتیاز از آمریکا و لغو یا تعلیق تحریم‌های این کشور منجر می‌شود و یا گرفتن تعهد از ایران برای ادامه همکاری و استمرار قراردادهای همکاری. احتمالاً همانند چند هفته اخیر شاهد معاملاتی نوسانی از گروه‌های برجامی باشیم و با اخبار مثبت و منفی در مورد آینده مذاکرات، شاهد تغییر روند معاملات در این گروه‌ها باشیم.
بازار سرمایه پس از یک موج صعودی که به دلیل رشد قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی تجربه کرد، نیاز به نقدینگی برای ادامه حرکت صعودی خود داشت که با توجه به ایجاد ابهام‌هایی در رابطه با مذاکرات برجام و تا حدودی نزدیک شدن به روزهای پایانی سال شاهد شدت گرفتن عرضه‌ها به محض افزایش تقاضا در بازار بودیم.
برای تحلیل بازار این روزها باید به شدت اخبار داده‌های کلان و عوامل موثر بر بازارهای جهانی را رصد کرد؛ یکی از این عوامل روند اتفاقات بین روسیه و اوکراین است که طی هفته‌های گذشته به شدت بر بازارهای جهانی تأثیر گذاشته است؛ طلای سیاه که با آغاز تهاجم روسیه علیه اوکراین به مرز 130 دلار رسیده بود، با توجه به امیدواری به نتیجه‌بخش بودن مذاکرات میان روسیه و اوکراین حدود 30 دلار کاهش داشته و هم اکنون به مرز 100 دلار رسیده است، هرچند که به گواه برخی کارشناسان بازارهای بین‌الملل، امید به احیای برجام و شیوع دوباره کرونا در چین و احتمال کاهش تقاضا برای نفت بی‌تأثیر نبوده است. در کنار این مورد، باید منتظر بود که چه اتفاقی برای برجام خواهد افتاد.
بنابراین برای بازار فردا با توجه به آرام شدن فضای میان روسیه و اوکراین و کاهشی شدن قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی ( به عنوان محرک رشد بورس در هفته اخیر )، آخرین مهلت برای سهامداران خرد به منظور فروش سهام برای کسب نقدینگی مورد نیاز برای تعطیلات، شاهد معاملاتی متعادل منفی در اکثر کامودیتی‌ها باشیم؛ از طرفی هرگونه خبر و اتفاق در مورد آینده مذاکرات برجام همچون هفته‌های گذشته می‌تواند باعث ایجاد نوساناتی میان گروه‌های برجامی شود.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید