به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۲۳ فروردین ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار ۲۴ فروردین ۱۴۰۱

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، در بازار بورس امروز، شاخص کل بورس پس از سقوط آزاد 33 هزار و 522 واحدی در ارتفاع یک میلیون و 445 هزار واحد قرار گرفت و همچنین شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش 6 هزار و 745 واحدی در جایگاه 380 هزار واحد متوقف شد. باید گفت که با توجه به رشد شارپ و حدودا 22 درصدی شاخص کل بورس از اوایل اسفند تا به امروز، نیاز به اصلاح در بازار سهام حس می‌شد و اخبار بخشنامه مذکور مزید بر علت شد تا شاهد اصلاح پرفشاری در بازار باشیم. بخشنامه‌ای که باعث ظهور ریسک جدیدی در بازار شد که بازار آن را دوست ندارد و نشان می‌دهد بورس برخلاف سخن آقای رئیسی در دوران انتخاباتی خود دقیقا قلک دولت است و دولت به جای اخذ مالیات از دلالان و سوداگران دست در جیب شرکت‌های صادراتی کرده است.
از طرفی از قرمزی یکدست بازار می‌توان پی برد که مشکل، کم شدن سود چند تا شرکت نیست، بلکه مشکل نگرانی از تصمیمات غیرمعقول سیاست‌گذار است که با نیت‌های خوبِ حمایت از صنایع پایین دستی، تصمیمات اشتباه می‌گیرد. حال در شرایطی که مشخص نیست تعرفه‌های وضع شده براساس چه قانونی است، کمبود برق و گاز و افزایش 22 برابری قیمت گاز بر شرایط نا به سامان فولادی‌ها می‌افزاید.
از طرفی گفته می‌شود قطع برق صنایع فولادی از اردیبهشت ماه تکذیب شده است اما چگونه؟؟!! وقتی که بارش از پارسال بدتر شده و سدها خالی‌تر از قبل شده و تولید نه تنها رشد نکرده بلکه مصرف بیشتر هم شده است. لذا در صورت عدم تغییر این بخشنامه این صنعت به مرز نابودی کشیده خواهد شد. در نتیجه انتظار می‌رود این تصمیم هم مانند دیگر تصمیمات نابخردانه از قبیل نرخ خوراک و غیره تعدیل شود و به زودی بازار به این سناریو وزن دهد و این ریسک کم رنگ شود.
لذا برای پیش‌بینی بازار فردا نویسنده این گزارش به سناریو مذکور وزن بیشتری می‌دهد و انتظار می‌رود یک بازار متعادل همراه با هیجانات کمتر را داشته باشیم. در این میان گروه فلزات به تعادل خواهد رسید. از طرفی در گروه پالایشی مخصوصا در شبندر و شتران حقوقی امروز به صورت کامل خریدار بود و گروه خودرویی را عمداَ سنگین می‌کردند و نخریدند تا هیجان و ترس باقی بماند اما انتظار برگشت در روز شنبه ‌می‌رود. در کل باید گفت نه در شاخص کل و نه در گروه‌های بزرگ بازار خطری احتمالا وجود ندارد و گروه‌های فلزی، پتروشیمی و پالایشی منتظر ارائه گزارشات 12 ماهه هستند تا به نوعی گام دوم رشد خود را در پیش بگیرند و با توجه به بالا بودن ارزش معاملات خرد انتظار می‌رود اصلاحاتشان بیشتر از جنس زمانی باشد تا قیمتی.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید