به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۲۲ آبان ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۳ آبان ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بورس تهران در نخستین روز معاملاتی هفته، با افت تقاضا و عقب‌نشینی خریداران در عمده نمادها آغاز بکار کرد. این افت قیمتی در نمادهای گروه خودرو و پالایش مشهود‌تر بود. در نیمه بازار شاهد رنج کشی‌های مثبت در برخی از گروه‌ها و نمادها بودیم. نمادهای پالایشی شبریز، شتران و شبندر در نیمه دوم بازار شاهد افزایش تقاضا در این نمادها بودیم. هر چند که تا پایان بازار استقبال سهامداران از این گروه کاسته شد و دوباره در محدوده کف قیمتی معامله شدند. در نهایت پس از پایان معاملات شاخص کل بورس تهران با افت حدود 17 هزار واحدی در ارتفاع 1 میلیون و 439 هزار و 187 واحدی قرار گرفت. روز گذشته خبری در مورد آزاد سازی 3.5 میلیارد دلار منابع ارزی ایران منتشر شد، در ابتدا چنین برداشت میشد که نرخ دلار واکنش نزولی به این خبر نشان دهد اما دلار با نرخ 28 هزار و 500 تومان باز شد که از آبان سال گذشته بی‌سابقه بوده که در نهایت دلار با رشد حدود 0.5 درصدی به رقم 28 هزار و 676 تومان رسید. روند افزایشی نرخ دلار در بازار امروز و پشت سر گذاشتن محدوده 28500 تومان از لحاظ تکنیکی، بسیار حائز اهمیت بود. چرا که با تحرکات امروز، روند رسیدن به نرخ 30000 تسهیل شد.
تصمیمات شبانه‌ای که اقتصاد کشور را به این وضع کشانده، مثل اینکه قرار نیست در دولت جدید هم تغییری در آن شاهد باشیم، هر چند که امید به تغییر این رویه هم، بسیار پایین بود. در روزهای اخیر، خبری مبنی بر کنارگذاشتن شورای رقابت از تصمیم‌گیری راجع به صنعت خودرو و همچنین افزایش 16 درصدی قیمت محصولات ایرانخودرو و سایپا، روزنه‌هایی از امید برای حذف قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت به گوش میرسید که یکباره با دستور ریاست جمهوری لغو شد. هر چند که این خبر در سامانه کدال هم منتشر شده بود. این اقدام رئیس جمهور باعث رشد 1 الی 3 درصدی قیمت محصولات این گروه شد. بنابراین دولت جدید هم با ادامه سیاست‌های اشتباه دولت قبل، مسیر اشتباهی برای اصلاح وضع موجود در پیش گرفته است. نتیجه تمامی این تصمیمات ادامه بی اعتمادی سهامدار به بازار سرمایه و خروج پول از آن و سرازیر شدن در دیگر بازارهاست. هر چند که با ادامه این روند صنایع ارزشمند و دلاری بورس، راه خود را ادامه خواهند داد.
در رابطه با مهمترین اتفاقات بازارهای جهانی؛ رشد قیمت گاز طبیعی با توجه به اعمال محدودیت صادرات از طرف روسیه و چین باعث رشد قیمت کودهای شیمیایی در ماه های اخیر شده است به طوری که قیمت اوره توانست به بالاترین سطح تاریخ خود برسد و در سررسیدهای نوامبر شاهد ثبت قیمت 907 دلاری برای آن باشیم که این امر با توجه به رشد نرخ دلار و ارزشمندی سهام اوره سازان داخلی، باعث استقبال از این گروه در معاملات امروز بورس شده بود. در رابطه با قیمت نفت؛ با توجه به نگرانی‌ها راجع به اینکه فدرال رزو ممکن است برای مهار تورم در بالا بردن نرخ بهره تعجیل کند، قیمت نفت برنت دریای شمال کاهش داشت. به نظر می‌رسد که این کاهش قیمت، مقطعی بوده چرا که اقتصاد های بزرگ دنیا روز به روز به شرایط قبل از کرونا بازخواهند گشت. و همچنین سردی زمستان را هم در پیش خواهیم داشت.
برای بازار فردا به نظر میرسد با توجه رشد نرخ دلار و همچنین شرایط حاکم بر بازار، بازار شرایط متعادل‌تری را نسبت به بازار امروز داشته باشد. ضمن اینکه سهام شرکتهایی که از رشد نرخ دلار و قیمت‌های جهانی منتفع خواهند شد، مورد توجه و استقبال سهامداران قرار خواهند گرفت.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید