به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۲۱ تیر ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار ۲۲ تیر ۱۴۰۱

بازار بورس تهران، امروز سه‌شنبه 21 تیرماه 1401، در ادامه روزهای رکودی و اصلاحی خود با گارد نزولی شروع به کار کرد و با گذشت حدود 1 ساعت از آغاز معاملات، به مرز 1 میلیون و 480 هزار واحدی رسید. در همین زمان رنج مثبت خودرویی‌ها ( یا به بهانه مجمع عمومی عادی سالیانه وساپا و یا برای نجات بازار ) باعث بهبود اوضاع معاملات در این گروه و به تبع آن بهبود اوضاع نسبی بازار شد. در نهایت شاخص کل با حدود 4 هزار واحد افت در ارتفاع 1 میلیون و 483 هزار و 532 واحدی بکار خود پایان داد. شاخص کل ‌هم‌وزن نیز همراستا با شاخص کل، 1 درصد از ارزش خود را از دست داد. ارزش معاملات خرد بازار امروز با ثبت عدد 2 هزار و 800 میلیارد تومان، کمترین مقدار را در 4 ماه گذشته را نشان داد.
همانطور که اشاره شد بازار در چنین شرایطی به اخبار و اتفاقات مثبت اطرافش بی‌توجه است و در عوض کاملاً به اتفاقات منفی اطراف خود هوشیار بوده و به آنها واکنش نشان می‌دهد. افت و اصلاح بازارهای جهانی در ادامه سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو، کمرنگ شدن روند مذاکرات و در ادامه ارز پاشی‌های بانک مرکزی همراه برخی از اخبار مثبت در مورد مذاکرات و به‌تبع آنها متوقف شدن رشد دلار در محدوده 31 هزار تومان، ادامه برخی از سیاست‌های دولت که برخی از شرکت‌ها را متضرر کرده و خواهد کرد؛ به عنوان نمونه دستکاری صورت‌های مالی پالایشی‌ها و عدم پرداخت مطالبات آنها، و در ادامه این ریسک‌ها، رشد آرام آرام نرخ بهره و رسیدن به محدوده 21% باعث کاهش جذابیت بازار بورس برای سهامداران و تداوم خروج پول از سهام و صندوق‌های سهامی و افزایش نسبی ورود پول به صندوق‌های با درآمد ثابت، باعث تداوم چنین شرایطی شده است.
در نتیجه همه این صحبت‌ها به نظر می‌رسد شرایط بازار برگشت خاصی در روند خود نداشته باشد و در همین محدوده‌ها تمایل به اصلاح ارزش خود را دارد. با توجه به برگشت روند معاملات از نیمه دوم بازار با رنج مثبت خودرویی‌ها و پالایشی‌ها، احتمال می‌رود بازار فردا مثبت آغاز بکار کند و در ادامه باید دید که روند عرضه و تقاضا، بازار را به کدام سمت خواهد برد، هر چند که در بازار امروز، حقیقی‌ها تمایلی به خرید در بازار نداشتند اما برخی از پول‌های درشت، تمایل نسبی به خرید با توجه به افت نسبی سهام و ارزنده بودن آنها پیدا کرده بودند. در کلیت بازار با توجه به شرایط موجود، شاهد افزایش ریسک سرمایه‌گذاری هستیم.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید